Am intrat în prima lună de primăvară și, chiar dacă temperaturile încă sunt scăzute, grădinarii se pregătesc de muncă. La fel fac și elevii Centrului Școlar de Educație Incluzivă nr. 1 Oradea, care vor cultiva legume și fructe chiar în curtea școlii.
Ajutați de voluntari
Vineri, elevii au pregătit bacurile de permacultură, în care vor sădi ei înșiși plantele. Bacurile sunt niște cutii mari, de lemn, în care grădinarii vor pune folie de solar, pământ, compost, cartoane și ziare, ca substrat pentru rădăcini.
După lecțiile din clase, elevii au ieșit în curte și, alături de profesori și de mai mulți voluntari, au vopsit bacurile, dar și structura unei viitoare grădini verticale pe care o vor sădi tot ei, pe un perete, și mobilierul confecționat din paleți de lemn, pe care se vor odihni într-o zonă de relaxare din curtea școlii, de asemenea recent amenajată.
Pe lângă elevi și profesori ai școlii, au mai participat voluntar cinci elevi de la Colegiul Național Mihai Eminescu (Maria Carla Călugăr, Alexia Prack, Alessia Baiduca, Ioana Haș, Daria Hasan) și patru studenți ai Facultății de Științe Socio-Umane din Oradea, specializarea Psihopedagogie specială (Elena Costinoaia, Antonia Avram, Andreea Nintaș, Monica Varga).
Cum îi ajută grădinăritul
Activitatea de vineri face parte din proiectul „Grădina copiilor speciali”, derulat de CSEI nr. 1 Oradea, prin care profesorii vor să-i ajute pe cei aproximativ 200 de elevi ai unității de învățământ să învețe ce înseamnă educația ecologică urbană, reciclarea deșeurilor, grădinăritul sustenabil și protecția mediului.
În luna decembrie, elevii au învățat despre importanța colectării separate a deșeurilor și au refolosit hârtii și plastic pentru a face noi obiecte, iar la final cele mai inventive creații au fost premiate. De asemenea, în ianuarie elevii au confecționat pahare din pastă de hârtie și ghivece din flacoane sau cutii de conserve, în care apoi au sădit semințele plantelor pe care le vor sădi ulterior în curte.
Pentru copiii cu cerințe educaționale speciale, cum sunt cei care învață la CSEI nr. 1 Oradea, aceste activități nu aduc doar un plus de cunoaștere, ci le dezvoltă și diverse abilități de viață independentă, îi ajută să-și îmbunătățească motricitatea și aptitudinile cognitive și sociale, competențele de observație directă, logica și gândirea critică.
„Copiii vor învăța noi lucruri, se vor juca, vor deveni mai încrezători, se vor simți bine cultivând și îngrijind plantele. Tuturor copiilor le place să petreacă timpul afară, să sape, să se murdărească și să privească plantele cum cresc. Grădinăritul îi încurajează pe copii să mănânce sănătos, să devină mai responsabili, să comunice și să-și dezvolte abilitățile matematice. Din acest motiv, acest proiect va deveni un instrument de învățare grozav”, au transmis profesorii implicați în acest proiect.
„Grădina copiilor speciali” este coordonată de profesoara Paula Balint, iar din echipa de implementare mai fac parte profesori Adriana Cioca, Liliana Vidican, Maria Gligor, Ramona Vidican, Gabriela Ban și Anca Tirla. Proiectul face parte din programul educațional Plantropolis, susținut de Russmedia România, VPK Packing Salonta, Asociația Grund Community și implementat de Fundația Comunitară Oradea.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.