Vineri va fi ultima zi în care orădenii îşi mai pot plăti taxele şi impozitele restante pentru a nu intra cu datorii în noul an.
A mai rămas o zi!
În ultima zi de lucru din 2023, ghişeele de plată vor fi deschise până la ora 15.30.
"Taxele şi impozitele locale pot fi achitate până la finalul anului 2023, programul de funcţionare fiind unul normal, respectiv de luni până joi, între orele 8:00 – 18:00 şi vineri, între 08:00 – 15:30, la ghişeele 5, respectiv 21-27, din Centrul de relaţii cu publicul", a anunţat joi, printr-un comunicat de presă, Primăria Oradea.
Potrivit datelor municipalităţii, anul acesta, până la finalul lunii noiembrie, bugetul local a încasat din taxele şi impozitele plătite de orădeni şi firmele din municipiu 237,2 milioane lei.
Suma este mai mare cu aproape 17 milioane lei, echivalentul a 3,4 milioane euro, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
De altfel, numărul plătitorilor a crescut faţă de anul precedent cu 1.462 de persoane fizice şi 718 persoane juridice.
Ghişeele se redeschid pe 15 ianuarie...
Anul viitor, ghişeele de plata taxelor şi impozitelor se vor redeschide abia pe 15 ianuarie.
În intervalul scurs, funcţionarii municipalităţii vor calcula sumele datorate de fiecare contribuabil, persoană fizică ori juridică, inclusiv a impozitelor pe clădiri, terenuri şi autovehicule.
După cum BIHOREANUL a mai scris, sumele datorate de orădeni vor fi mai mari cu 7% decât în 2023, după ce Consiliul Local a aprobat în primăvara acestui an actualizarea lor cu circa jumătate din rata inflaţiei de 13,8%.
Cu aceeaşi ocazie, consilierii locali au majorat de la 8% la 10% bonificaţia acordată orădenilor care şi vor stinge integral obligaţiile fiscale până la primul termen de plată din 30 martie folosindu-se de sistemele de plăţi online. În cazul celor care vor plăti la ghişeu, bonificaţia va fi de doar 4%.
Vom plăti mai mult!
Astfel, pentru un apartament cu două camere din zona centrală a Oradiei (A), anul acesta impozitul a fost de 232 lei, redus la 213 lei dacă proprietarul l-a plătit online până pe 31 martie.
În 2024, pentru acelaşi apartament, impozitul va fi de 248 lei, adică mai mare cu 16 lei, diferenţă care scade la 10 lei dacă proprietarul va plăti online şi va beneficia de bonificaţia majorată la 10%.
Pentru o casă din zona centrală, cu un teren de 522 mp, impozitul creşte de la 1.315 lei (în anul curent) la 1.407 lei pentru 2024, adică cu 92 lei mai mare. Dacă va plăti online, până la 31 martie, proprietarul va achita de fapt 1.266 lei.
Pentru o maşină Logan cu motor de 1,4, un orădean a datorat în acest an un impozit de 87 de lei, care anul viitor va ajunge la 93 de lei (sau 83,7 lei, în cazul în care proprietarul va beneficia de bonificaţia online).
La maşinile cu motor mai mare, de 1,9, impozitul va ajunge la 317 lei, cu 21 de lei mai mult decât în acest an.
Doar prin Poştă sau virament bancar...
În primele două săptămâni din 2024, la ghişeele de plată se vor putea plăti doar amenzile.
"Din 3 ianuarie 2024 se vor încasa doar taxele fără debit (amenzi de circulaţie şi/sau parcare, taxă judiciară de timbre, avize) la ghişeele 5 şi 21 - 27 din Centrul de relaţii cu publicul, la unităţile Direcţiei de Poştă sau prin unităţile CEC", se menţionează în comunicatul Primăriei.
În acest interval, contribuabilii vor putea să îşi stingă obligaţiile fiscale restante doar prin virament bancar ori mandat poştal.
Excepţii necesare
Conform comunicatului, în prima jumătate a lunii ianuarie, municipalitatea va prelua declaraţiile fiscale privind clădirile şi terenurile tranzacţionate prin Centrul de relaţii cu publicul, dar acestea vor fi prelucrate doar după 15 ianuarie.
Pentru vânzările de bunuri impozabile, în intervalul 1-15 ianuarie impozitul aferent anului 2024 va fi calculat de inspectorii cu atribuţiuni în domeniu pentru ca proprietarul să îl poată plăti.
Conform legii, impozitul aferent anului 2024 este datorat de contribuabilul care avea bunul respectiv în proprietate la 31 decembrie 2023. Acesta este obligat să îl plătească înaintea vânzării pentru a putea obţine certificatul fiscal ce atestă că nu are nicio datorie faţă de bugetul local.
"Eliberarea certificatului fiscal se va efectua după prezentarea documentului de plată (O.P. sau mandat poştal) care să ateste plata impozitului", se menţionează în comunicatul Primăriei.
În ceea ce priveşte documentele aferente tranzacţiilor de vânzare-cumpărare încheiate în decembrie 2023, acestea vor putea fi prezentate în vederea înregistrării în ianuarie 2024 chiar dacă vor fi operate cu data înstrăinării bunului.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.