La începutul lunii iunie a intrat în vigoare o lege care modifică legislaţia penală în materia sancţiunilor rutiere. În concret, prin Legea nr. 172/2024 a fost modificat Codul penal sub mai multe aspecte privind infracţiunile rutiere şi consecinţele pe care o condamnare le produce cu privire la dreptul de a conduce autovehicule.
În primul rând, în cazul infracţiunii de conducere pe drumurile publice sub influenţa alcoolului s-a înlăturat posibilitatea aplicării unei pedepse cu amenda - de acum pedeapsa este doar închisoarea între unu şi cinci ani. Ca atare, pentru faptele comise începând cu iunie 2024 nu se va putea aplica amenda, iar persoana în cauză nu va putea să îşi redobândească permisul anulat la şase luni după rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare la amendă, cum se întâmpla până acum.
În al doilea rând, prin legea nouă se exclude posibilitatea pronunţării unor soluţii de amânare a pedepsei cu închisoarea pentru infracţiunile de conducere sub influenţa alcoolului şi conducere fără permis. Pe cale de consecinţă, pentru faptele comise după iunie 2024 va fi obligatorie minimum pronunţarea unei pedepse cu suspendarea executării. În acest caz, persoanele în cauză nu îşi vor mai putea recupera permisul în termen de şase luni de la comiterea faptei, astfel cum se putea întâmpla până acum dacă se dispunea amânarea executării pedepsei.
În fine, a treia mare modificare vizează posibilitatea instanţei de a interzice până la 10 ani dreptul de conduce pe drumurile publice pentru cetăţenii care comit infracţiuni rutiere.
Deşi la o primă vedere modificările par bune şi în ton cu lupta împotriva accidentelor rutiere, în realitate nu sunt altceva decât cârpeli ale legislaţiei în domeniu, care vor genera consecinţe nedorite în practică.
Este absurd să poţi interzice pentru numai 5 ani dreptul violatorului de a se apropia de victima sa sau dreptul celui care a comis o tentativă de omor de a se apropia de victimă, în vreme ce poţi interzice pentru 10 ani dreptul de a conduce pentru o persoană intrată accidental în câmpul infracţionalităţii.
O asemenea reformă, care este şi contrară legislaţiei rutiere din majoritatea statelor europene, presupune analize şi decizii asumate, nu cârpeli făcute pe colţul mesei de personaje care ne zâmbesc fericite la televizor, mândre că n-au înţeles nimic din chiar ceea ce au "realizat"...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.