URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 05 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În situația în care cererea introdusă nu este timbrată, judecătorul îi va pune reclamantului în vedere că, în termen de maximum 10 zile de la data primirii notificării, are obligația să achite suma respectivă, sub sancțiunea anulării cererii. În această situație, însă, pe lângă plată, cetățeanul mai are două posibilități: fie să conteste modalitatea de stabilire a taxei, dacă aceasta este greșită, fie să formuleze o cerere de ajutor public judiciar, dacă se încadrează în limitele de venit legale pentru a obține această facilitate.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
02 August 2022, 08:01

Tunelurile groazei! De luna aceasta, traficul rutier prin Piața Gojdu din Oradea va fi oprit 2 ani, pentru construirea a 5 tuneluri (FOTO/VIDEO)

Tunelurile groazei! De luna aceasta, traficul rutier prin Piața Gojdu din Oradea va fi oprit 2 ani, pentru construirea a 5 tuneluri (FOTO/VIDEO) SE LASĂ RĂU! Din 15 august, circulația prin Piața Gojdu va fi sistată pentru 2 ani. „Nu avem ce face dacă vrem ca lucrările să se termine la timp. Șoferii care traversează orașul vor trebui să găsească rute ocolitoare sau să folosească mai mult șoseaua de centură și drumul expres”, spune primarul Florin Birta

De la jumătatea acestei luni, Primăria va bloca traficul prin Piața Gojdu, care va fi spartă pentru construirea, în 2 ani, a 5 pasaje subterane. Și asta nu e tot. Din octombrie, după începerea școlii, circulația tramvaielor pe podul Dacia va fi oprită, călătorii urmând să fie transportați cu autobuze pe rute ocolitoare. 

„Traficul se va desfășura îngreunat pentru că străzile pe care va fi deviat, cum sunt Sextil Pușcariu ori Mihai Viteazul, au doar o bandă pe sens”, avertizează primarul Florin Birta. Iar „îngreunat” e puțin spus...

Într-un an și jumătate! 

Constructorii vor trebui să finalizeze o lucrare de 24 de luni într-un termen cu jumătate de an mai scurt. Pentru Oradea ar fi o premieră! Realizarea celor 5 pasaje subterane din Piața Gojdu -atribuită de mai bine de o lună pentru 84,9 milioane lei plus TVA unei asocieri conduse de constructorul de drumuri și poduri Freyrom și din care mai fac parte Leko Construct, Construcții Erbașu, Metabet, Ritmoteh, Procons Group, Viarom Construct și DA Traffic System - este finanțată din fonduri europene. 

Obiectiv al proiectului „Coridor de mobilitate urbană în Piața Emanuil Gojdu - Etapa I”, investiția trebuie încheiată până la finalul actualului ciclu de bugetare europeană, de la sfârșitul anului viitor. Lucrările care vor mai rămâne de executat după decembrie 2023 vor fi plătite din bugetul local. 

Primarul Florin Birta (foto) e însă optimist: „Constructorul ne-a promis că, dacă nu vor interveni situații neprevăzute, cum ar fi săpături arheologice suplimentare, va termina la timp”. Birta se bazează pe faptul că în 2018 Freyrom a finalizat Podul Centenarului cu 2 luni mai repede, pentru a fi inaugurat înaintea zilei de 1 Decembrie. Numai că de data aceasta circumstanțele sunt altele...

Lucrări sub trafic 

Cele două etape ale proiectului „Coridorul de mobilitate urbană în Piața Emanuil Gojdu”, în valoare totală de peste 22,7 milioane euro, constituie cea mai dificilă și deranjantă investiție de după 1990. Licitate separat, dar atribuite aceluiași antreprenor, lucrările vizează fluidizarea traficului pe direcția bulevardelor Nufărul - Magheru prin coborârea mașinilor în subteran, tramvaiul urmând să circule deasupra.

Primăria a început cu etapa a doua a proiectului, ceva mai simplă, pentru amenajarea unui pasaj subteran, cu 4 benzi și o lungime a zonei acoperite de circa 29 de metri, în zona dintre străzile Sucevei și Griviței. Lucrările sunt programate să se încheie la sfârșitul acestui an, iar potrivit managerului de proiect Ovidiu Guler (foto) din cadrul Primăriei, ce a fost mai greu a trecut. „Jumătate din timpul alocat lucrării a vizat relocarea rețelelor de utilități. Amenajarea rampelor de coborâre în pasaj dinspre Bulevardul Nufărul a mers destul de repede”.

Săptămâna trecută, lucrarea ajunsese la jumătate. „Se lucrează deasupra bazinului în care se vor scurge apele pluviale din pasaj, iar de săptămâna viitoare se va arma radierul în partea de jos a zonei acoperite, pentru a se putea turna betonul”, spune managerul de proiect.

Lucrările se desfășoară sub trafic, cu limitarea circulației la o bandă pe sens, așa că unii șoferi s-au obișnuit să ocolească zona prin Velența sau pe Ceyrat. „E mai lung, dar ajungi mai repede în centrul orașului”, spune Guler. Din cea de-a doua jumătate a lunii, opțiunea va deveni unica...

Vor ataca simultan!

BIHOREANUL a aflat că asocierea Freyrom vrea să atace cele 5 pasaje subterane din Piața Gojdu simultan. „Constructorul va începe din colțul parcului 1 Decembrie, unde este blocul turn, și va merge cu piloții forați până la podul Dacia. Va lucra concomitent, cu 3 foreze, la toate tunelurile”, spune Florin Birta. Lucrările se vor desfășura cu traficul închis. „Dacă vrem să se lucreze în forță, trebuie să eliberăm toată zona. Nu poți lăsa mașinile să intre printre săpături”, zice primarul. 

Primul pasaj, cu o lungime a părții acoperite de 18 metri, va subtraversa linia de tramvai de la capătul parcului 1 Decembrie, dinspre Piața Cetății în zona blocului turn. Al doilea și cel mai lung, de 79 metri plus rampele, cu trei benzi pe sens, va coborî sub pământ înaintea Catedralei Ortodoxe, deasupra lui urmând să fie amenajată o piață publică pentru accesul pietonal între parc și Cetate. În continuarea acestuia, cel de-al treilea pasaj, de 21 metri, va subtraversa o parte din actuala „turbogirație”, iar deasupra lui va trece banda de circulație dinspre Bulevardul Magheru către Calea Clujului.

Al patrulea pasaj, de 42,7 metri, va coborî pe sub linia de tramvai prin fața Podului Dacia venind dinspre strada Mareșal Averescu și va ieși la suprafață după pod. Acesta va fi continuat pe direcția Nufărul de al cincilea tunel, de 42 metri, care va subtraversa linia de tramvai în vecinătatea parcului 1 Decembrie.

„Va fi haos” 

Lucrările vor da peste cap traficul în tot orașul. „Va fi haos, mai ales după ce va începe școala, pentru că majoritatea străzilor pe care poți ocoli sunt fie înguste, fie în lucru”, spune șeful Camerei Taximetriștilor Bihor, Iosif Rad (foto).

În pregătirea șantierului, constructorii angajați de Termoficare să înlocuiască rețelele din strada Averescu sunt obligați deja să lucreze în două schimburi. „Lucrările trebuie finalizate în 2 săptămâni pentru că acum utilajele ocupă o bandă de mers și șoseaua trebuie eliberată”, spune directorul comercial al Termoficare, Dan Crețu. 

Explicația este simplă. „După începerea lucrărilor la pasaje, străzile Mareșal Averescu și Clujului vor fi cu dublu sens, pentru a descărca traficul care intră și iese din oraș”, spune viceprimarul Marcel Dragoș. Astfel, la ieșirea de pe podul Dacia va fi amenajat un sens giratoriu prin care șoferii care vin dinspre Bulevardul Magheru vor putea vira dreapta spre strada Independenței și stânga spre Clujului. 

Și ocolit și îngustat!

Dinspre cartierul Nufărul, prin Piața Gojdu, nu va mai circula nimic. Potrivit soluției de trafic care urmează să fie oficializată cu polițiștii rutieri în Comisia de circulație a orașului, șoferii care vor dori să ajungă din Nufărul la podul Dacia vor trebui să ocolească 5 kilometri pe străzi înguste cu câte o bandă pe sens.

Pentru că șantierul se va întinde de la Palatul Finanțelor la podul Dacia, fără posibilitatea unor evacuări pe străzile adiacente, traficul va fi restricționat imediat după statuia lui Dimitrie Cantemir. „Circulația va fi deviată pe străzile Sextil Pușcariu, Parcul 22 Decembrie, Horea, Mihai Viteazul și Independenței, pentru a ocoli zona șantierului”, spune viceprimarul Marcel Dragoș (foto).

De la capătul parcului 1 Decembrie șoferii vor putea vira atât stânga spre Primărie, cât și dreapta spre Calea Clujului, pentru că strada Independenței va deveni și ea cu dublu sens.

Greul va începe în octombrie, când constructorii au programat dislocarea liniilor de tramvai din actuala turbogirație, pentru a săpa sub ele. Tot ce înseamnă transport în comun pe direcția Nufărul – Piața Gojdu, Piața Gojdu – Primăriei – Decebal și Olosig – Gară – Magheru – Podul Dacia va fi preluat de autobuze. 

„Efectiv, nu ne putem imagina ce ne așteaptă în următorii 2 ani, până la încheierea lucrărilor”, avertizează Iosif Rad. Oradea n-a mai văzut niciodată lucrări de o asemenea amploare derulate în centrul orașului. Iar dacă lucrurile vor merge prost, nici nu va mai vedea curând... 

Vezi mai jos o simulare a pasajelor subterane:


OBSESIA PASAJELOR
Tunel după tunel

În ultimii ani, Primăria Oradea a făcut o „pasiune” pentru amenajarea de pasaje subterane. După ce construirea pasajului pe sub Bulevardul Magheru pe direcția parcul Brătianu - Piața Traian a eliminat punctele de conflict din trafic, municipalitatea vrea să aplice soluția în toate zonele cu probleme similare.

În luna iunie, Primăria a comandat studii de trafic și lucrări de proiectare și pentru un pasaj prin care tramvaiul va coborî în subteran în fața magazinului Crișul, dublat în fața Gării de un altul prin care traficul auto va intra în subteran, iar tramvaiul va rămâne la suprafață.

De asemenea, Consiliul Local a aprobat anul trecut un Plan Urbanistic Zonal potrivit căruia pe strada Tudor Vladimirescu mașinile vor subtraversa prin două pasaje intersecțiile cu Bulevardul Decebal și strada Oneștilor.

Edilii intenționează să finanțeze aceste lucrări din fondurile europene aferente axelor de mobilitate urbană.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
15 Comentarii
Oare?
Tot răsucesc pozele, le tot măresc pe telefon și laptop, revăd video și nu pot să cred că este atâta spațiu acolo ca să amenajeze așa ceva. Cel puțin partea dinspre podul Dacia pare ireal de largă și lată ca să susțină acele lucrări. Și nu corespunde cu ce există acum construit acolo. Nu apar parcările care se vor construite pe lângă catedrală (care sper sa nu se prăbușească), dispar spoon (nu că mă interesa in mod special) și parcările din spate liceul Gojdu-facultatea de medicină. Se face mobilitate in zona aia și după ce treci podul, hop se îngustează la loc. Va fi ca o pâlnie. Largă la intrare, îngustă la ieșire. Am mai trecut prin zona respectivă, nu am văzut așa mare circulație și înghesuială ca să justifice toate aceste tuneluri.
Postat 04 August 2022, 09:17 de Dinu29
@poiu
Stimabile, eu încă îmi aduc aminte de cei 2 ani de chin in trafic cu turbogirația... Am zis și eu prima dată că orice investiție incepe cu disconfort. Și îmi mai aduc aminte de pietonala spartă acum 10-12 ani...... Care acum e varză.... Orice investiție.... Si acum urmează pietonala din nou ... ... Și poate peste 5 ani se va dovedi ca cele 5 tuneluri au fost făcute că Dealul Ciuperca... Cam multe gafe si pe banii cui??? Eu ma răzgândesc pe banii mei dar PMO??? Tot pe banii mei si ai tai, domnule!!! Lor li se rupe de mine și de tine.... Au obiective, nene!!!!
Postat 03 August 2022, 17:39 de Pepe
Orice investitie incepe cu disconfort
Dar cum sa stie asta cineva care inca varuieste in casa, si aia o data la 9-10 ani. Cum sa stie asta cineva care se muta in Oradea si nu are nici macar atata respect incat sa isi faca noua locuinta dupa placul lui. Care nu a plantat un amarat de pom vreodata, pt care voluntariatul e munca de fraieri si care traieste doar in prezent. Oamenii care se tot plang sunt aia care trec prin viata ca rata prin apa, nu lasa nimic, nici o mostenire in urma lor decat comentarii aici si pe dihon. Bravo, mai bine va pastrati "mostenirea" pentru voi!
Postat 03 August 2022, 06:43 de poiu
2 ani!!!???
Sunteți duși fraților!!!! Alo, Primăria, voi pentru cine lucrati, pentru locuitorii orașului Oradea???? A, știu, lucrați pentru clienții voștri de la partid, bă ! Că pe noi ne sugrumați!!! Sociopați ordinari!
Postat 03 August 2022, 02:10 de Pepe
Selfiuri si shareuri
Toti comentati, dar cand o fi gata, toti o sa va laudati ce fain si jmeker e orasul ????????‍♂️
Postat 03 August 2022, 00:32 de alexsmajor
Curios
Oare cit va rezista? Exact atit cit a tinut Upu oare? Sau ciuperca,sa nu vorbim de bazinul acoperit si Piata Unirii Va fii si asta o lucrare facut de mantuiala,marca bolovan,ieftin si prost ???
Postat 02 August 2022, 11:54 de tepes
Oradeanbihor
Cu siguranță ai și tu mai multe :::)))
Postat 02 August 2022, 10:54 de Sandu2100
@ sandu
Hai ca poti! Titeasca asteapta un raspuns de la tine. Hai convingene ce bine va fi cand va fi gata (o sa pastrez rapsunsul pentru lista cu bancuri de 1 Aprilie)
Postat 02 August 2022, 10:31 de oradeanbihor
Beton
Beton .... beton ... beton ... eu vreau beton. Sunt betonistul sef al tarii - Bolovan! Se poate ca va fluidiza traficul auto, dar de mobilitate urbana nu poate fi vorba. Unde este pista de bicilete? Avem cate un tramvai la 30-45 de minute. Doi ani de zile fara alternative de trafic. Cu acesti bani se anvelopau mii de blocuri cu impact pozitiv in calitatea vietii si reducererea consumului de energie! Oricum, privind clipul de prezentare, mie aceste pasaje din centrul civic imi arata horror!
Postat 02 August 2022, 10:20 de tavione
Oradeanbihor
CrisDumi aka KP a zis odată ca nu știm noi câte conturi are :::))
Postat 02 August 2022, 10:07 de Sandu2100
KP aka mama Omida
Prezicerile pt 2024 sau amânat de constelație și mătănii pana în 2028 ::::))) Dacă erai mai isteață știai condițiile pt metrou.
Postat 02 August 2022, 10:06 de Sandu2100
@ tititeasca
La intrebarile tale o sa iti dea raspuns, ca de la coada vacii, nebunu satului. Fii pe faza..
Postat 02 August 2022, 10:02 de oradeanbihor
noaptea mintii
Oradenilor, cu drag. Asa votati, asa aveti. Totul a inceput cu supergiratia care de la buna inceput s-a dovedit a fi o idee idioata. Da' ce sa-i ceri unuia care n-a vazut in viata lui, pina atunci, un sens giratoriu?! Au venit apoi cu pasarelele peste centura, care-s bune, numa ca unele(Aradului, Selgros)trebuiau puse invers si accesorizate cu bretele de acces si defluire, ca la autostrazi. Acum au inceput cu tunelurile! Solutie extrem de costisitoare, deranjanta pentru toti oradenii posesori de autovehicul, bicicleta sau abonament otl. Solutia mai simpla si rapida sigur era o pasarela. De 14 ani suntem tot intr-un santier pompieristic care, in ritmul asta, mai dureaza cel putin tot atat. Si ma intreb si va intreb, oare cand o sa mai apuc sa ma bucur de viata in orasul meu fara sa fiu deranjat de santiere la tot pasul? Poate o sa aflu raspunsul prin 2024...
Postat 02 August 2022, 09:29 de tititeasca
Îi invidiez pe jurnalisti
Au o meserie de toata admiratia. Nu se poate compara decâ cu vrajitoarea din poveste. Cu o bagheta magica, sau cu scule asemanatoare, intr-o clipita, vrajitoarea rezolva orice problemă. Daca muritorii de rând trebuie sa-si bata capul, sa-și batatoreasca mânile, sa-si compromita spatele muncind, in mod vulgar, cu mintea si cârca, jurnalistii, din vârful pixului, le rezolva pe toate, la fel ca vrajitoarele din poveste, cât ai clipi.
Postat 02 August 2022, 09:04 de marginan
Un singur exemplu aș vrea să am, când primăria și-a respectat cuvântul, sumele și termenele promise.
Traseul celor 5 tuneluri va fi cu adevărat finalizat în minim 6 ani. Adică după de alegerile locale din 2028, ceea ce va face ca panglica să fie tăiată de alți edili. Iar dând ca fi totul gata ... vor începe și reparațiile de refacere a erorilor scăpate din proiect deja de acum. Ca să îmbunătățești traficul pe acest traseu nu ai nevoie de 5 tuneluri pentru autovehicule și sute de milioane cheltuite inutil. Era suficient să te uiți la modelul Clujului, care "îngroapă" transportul public (metrou) care-i stabil în timp și spațiu ... nicidecum circulația autovehiculelor, care ține de mai multe variabile de dinamică, mai mici sau mai mari din punct de vedere orar.
Postat 02 August 2022, 08:33 de KP
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.564 RON
  • 1 EUR = 4.9748 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON