Aeroporturile din România au înregistrat anul trecut peste 21 milioane pasageri, un număr aproape dublu comparativ cu cel din 2021 și aproape triplu față de 2020, tinzând să egaleze nivelul dinaintea pandemiei, arată Asociația Aeroporturilor din România.
În ce privește Aeroportul Oradea, acesta a înregistrat aceeași evoluție, ba chiar a depășit cu mult valorile de trafic din 2019.
Peste „cele mai optimiste scenarii”
Potrivit unui comunicat al AAR, în cursul anului 2022, traficul de pasageri pe aeroporturile din țară a crescut anul trecut cu 87,53% față de anul 2021, iar, raportat la valoarea din 2020, numărul celor 21.015.948 de pasageri este cu aproape 192% mai mare.
„Chiar dacă numărul total al pasagerilor de anul trecut este cu 9,55% sub nivelul maxim înregistrat înainte de pandemie (în anul 2019), el depășește până și cele mai optimiste scenarii de trafic care au fost estimate pentru anul trecut, ceea ce înseamnă că aviația comercială din România a recuperat mai rapid decât așteptările pieței pierderile din anii de pandemie”, se arată în comunicatul AAR.
În ce privește mișcările de aeronave (aterizări și decolări), totalul de 220.681 înregistrat anul trecut înseamnă o creștere de aproape 32% față de cifra din anul 2021, dar rămâne cu 17% mai mic față de valoarea din 2019.
Traficul aerian de marfă a fost, în schimb, peste nivelul înregistrat înainte de pandemie: în 2022 pe aeroporturile din România au fost transportate 53.877 de tone de marfă, cu 5,8% mai mult decât în anul 2019.
Oradea, la mijloc...
În ce privește situația Aeroportului Internațional Oradea, unde construirea unui terminal cargo a fost începută abia anul trecut, aici nu a fost operat nici un transport aerian de mărfuri, spre deosebire de aeroporturile Otopeni (34.094 tone), Timișoara (7.817 tone) și Cluj (6.935 tone).
La capitolul transport pasageri, Oradea s-a clasat anul trecut abia pe locul 9 între cele 16 aeroporturi din țară, având 208.541 pasageri, după Otopeni (12,59 milioane), Cluj (2,64 milioane), Iași (1,58 milioane), Timișoara (1.19 milioane), Suceava (736.969), Sibiu (621.514), Bacău (556.327) și Craiova (476.616). Cifre mai slabe au înregistrat aeroporturile din Târgu Mureș, Constanța, Baia Mare, Satu Mare, Arad, Băneasa și Tulcea.
Privitor la mișcarea de aeronave, Oradea a fost pe locul 12 anul trecut, cu 2.986 aterizări și decolări, după aeroporturile Otopeni, Cluj, Băneasa, Timișoara, Iași, Constanța, Suceava, Sibiu, Craiova, Bacău și Arad.
... dar o creștere mai mare
Comparativ cu anii precedenți, creșterea numărului de pasageri pe aeroportul Oradea a fost în cursul anului trecut mai mare decât media națională și mult peste nivelul din ultimii trei ani, depășind inclusiv cifrele dinaintea pandemiei.
Potrivit datelor furnizate BIHOREANULUI de directorul general adjunct al aeroportului, Eugen Tuduc, dacă în 2022 în Oradea au fost 208.541 pasageri, în 2021 au fost 134.434, în 2020 au fost 37.711, iar în 2019 s-au înregistrat 94.981 pasageri.
Aceeași evoluție crescătoare a fost consemnată și în ce privește mișcările de aeronave: anul trecut în și din Oradea au aterizat și decolat 2.986 aeronave, în 2021 au fost 2.768 mișcări de aeronave, în 2020 au fost 1.296, iar 2019 au fost 1.887 mișcări de aeronave.
Prognoze optimiste
Asociația Aeroporturilor din România subliniază că ultimii ani au fost „foarte dificili pentru aviația civilă”, dar recuperarea a fost „peste cifrele previzionate”.
„A fost o revenire puternică, mai ales în lunile de vară, când pe unele aeroporturi din România au fost înregistrate valori de trafic mai mari decât cele din anul 2019”, a arătat AAR.
Potrivit Asociației, aeroporturile din România au șansa să se dezvolte pe viitor așa încât anul acesta să depășească 24 milioane pasageri, iar pe termen lung, în 2040 să ajungă la aproape 50 de milioane de pasageri.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.