1989. Fabrica de energie
În perioada industrializării intensive, în Oradea au fost dezvoltate mai multe platforme cu întreprinderi, iar asta a însemnat şi creşterea cererii pentru energie electrică şi termică.
Între 1963 şi 1966, pe Şoseaua Borşului, a fost construită o centrală electro-termică, dar n-a trecut mult timp, că autorităţile locale au ridicat probleme tehnice şi de aprovizionare cu cărbuni (între 1972-1975), propunând construirea unei noi centrale, dar pe gaz.
Ideea s-a conturat abia către 1980, dar s-a optat tot pentru o centrală pe cărbuni, amplasamentul fiind în sud-estul oraşului, în capătul de atunci al străzii Ogorului.
Noua centrală era deja în construcţie în 1982, fiind proiectată cu trei grupuri a câte 50 MW fiecare. Grupul 1 a intrat în funcţiune în 1987, Grupul 2 în 1988, iar Grupul 3 în 1989, ansamblul având să furnizeze energie electrică şi termică pentru zona industrială de pe Calea Clujului, estul Oradiei şi Sânmartin cu cele două staţiuni.
A fost construit un drum de legătură din plăci de beton între strada Nufărului, ieşirea către Sânmartin şi noua incintă industrială. Pentru aprovizionarea centralei cu cărbuni a fost construit un triaj feroviar pe linia dinspre Oşorhei, unde erau garate vagoanele de marfă.
2023. Va fi uzină de anvelope
CET II a funcţionat numai un deceniu, fiind închis în anul 2002, când întreg personalul a fost disponibilizat.
În anii 2000, Termoelectrica a încercat s-o vândă, dar fără reuşită. Ajunsă în patrimoniul Ministerului Finanţelor, centrala, menţinută întreagă, dar degradată, a făcut obiectul mai multor tentative de vânzare.
Ani de zile, cele 140 de hectare ocupate de centrală şi de depozitul de cenuşă nu au găsit muşterii, inclusiv Primăria exprimând o intenţie de a le cumpăra.
În 2016, firmele Aloref Alba Iulia şi Ascom Internaţional Bucureşti au cumpărat de la lichidatorul Termoelectrica toate activele CET II, au demolat clădirile şi au valorificat materialele astfel obţinute. Firmele au făcut şi ecologizarea haldei de cenuşă şi zgură care a aparţinut centralei.
Terenul complet eliberat şi curăţat şi-a găsit investitor în toamna anului 2022.
Compania finlandeză Nokian Tyres a anunţat o investiţie de 650 milioane euro în primă fază pentru construirea unei fabrici de anvelope auto în locul fostei centrale.
Ea este proiectată cu o capacitate de producţie de 6 milioane de anvelope pe an, număr care s-ar putea tripla în anii următori, facilitatea industrială fiind concepută în trei etape. Lucrările de construcţie au început în luna mai.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.