2003. Pe mal, pe două roți
Folosirea bicicletelor ca mijloace alternative de transport a prins un mic avânt în Oradea după anul 2000. Atunci, în oraș nu exista infrastructură pentru bicicliști, așa că autoritățile locale au profitat de asfaltarea străzii Emilian Mircea Chitul, de pe malul drept al Crișului, pentru a trasa pe ea o pistă pentru biciclete.
Traseul începea la fostul pod pietonal din capătul străzii Szigligeti și se termina la Podul Decebal, pista fiind inaugurată oficial în septembrie 2003. Ea a fost realizată în cadrul unui proiect cofinanțat de UE, prin care Primăria a și achiziționat 350 de biciclete, pentru a fi distribuite către instituțiile publice.
În aceeași perioadă, în școli erau împărțite materiale informative privind circulația bicicliștilor pe drumurile publice. În aceeași lună septembrie a avut loc și un tur al cicliștilor prin oraș, cu ocazia Săptămânii Mobilității Europene, la care au luat parte peste 30 de participanți, în creștere față de doar 12 în anul 2002.
Având în vedere cererea de noi piste, în 2004 era trasat altul pe strada Coziei, pe carosabil, dar permanent ocupat de mașinile parcate, și unul pe bulevardul Cantemir - strada Nufărului, pe un trotuar îngust și prin stațiile de tramvai. Pista de pe strada Chitul a fost prelungită până în Piața Ferdinand.
Foto 03-azi
2025. Piste mai multe, dar neconectate
În ultimele două decenii, pe malurile Crișului a continuat amenajarea traseelor velo, cum e cel care s-a deschis în 2015 și duce din Sovata până la graniță, unde continuă până în Berettyóújfalu.
În cartierul Episcopia a fost amenajată o pistă deasupra Crișului Mic, după întubare, dar care nu este conectată la nicio alta. Pe Oneștilor a fost creată o pistă care începe pe podul Carol I și continuă, cu întreruperi, pe Padișului, către pista de pe malul drept al pârâului Peța. Pista de pe Peța este aproape continuă din Ioșia până în Nufărul.
Trasee late și evidențiate coloristic sunt mai nou pe axa Cantemir-Nufărul, pe străzile Costa-Foru și Ștefan Zweig, altele lângă parcurile Barcăului și Salca.
Deși azi în oraș sunt peste 30 km de piste velo, o mare parte nu sunt conectate și nu traversează trecerile de pietoni, legal bicicliștii trebuind să coboare de pe biciclete când trec străzile.
Altele sunt trasate pe trotuare, precum pe bulevardele Ștefan cel Mare, Decebal și Calea Aradului, fiind ineficiente și periculoase pentru pietoni și bicicliști deopotrivă. Cea de pe Aleea Gojdu începe dintr-o trecere de pietoni și se termină într-o bordură, neconectată la nicio altă pistă.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.