URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
02 Aprilie 2022, 13:47

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a evoluat circulația cu autobuze în oraș

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1977. În grafic, prin băltoace

Circulaţia cu autobuze prin Oradea a crescut pe măsură ce oraşul s-a extins. După 1970, ele deserveau cartierele noi şi platformele industriale, dar şi gara, centrul şi alte zone intens frecventate. De aceasta se ocupa Întreprinderea Judeţeană de Transport Local, care folosea autobuze simple şi articulate, atât modele autohtone Dac, cât şi Ikarus.

Într-o anchetă din 1977, ziarul Crişana prezenta modul în care se circula cu autobuzele prin oraş. În total, zilnic ieşeau pe trasee între 70 şi 90 de maşini, iar graficele de circulaţie erau, în general, respectate. Aşa era cazul pe linia 26 (azi 15), între Podgoria şi centrul civic şi pe linia dintre ştrandul municipal şi Ioşia.

Totuşi, unii şoferi "dereglau" orarul prin devieri de pe traseu, opriri între staţii şi false defecţiuni, existând cazuri în care preferau să se aştepte în capetele de linii şi doar apoi să plece în cursă, astfel mărind intervalul de succedare. Situaţia era similară şi pe liniile către Şoseaua Borşului, unde majoritatea autobuzelor soseau la timp, dar existau şi întârzieri de 20 de minute, în principal din cauza drumurilor proaste, vechimii vehiculelor şi supraîncărcării, astfel că unii orădeni preferau să meargă pe jos.

2022.Trasee multe, autobuze puţine

Schimbările din oraş s-au manifestat şi în transportul public cu autobuzele. Numărul cartierelor şi al locuitorilor a crescut, iar totodată a sporit şi cel al liniilor de autobuz. Parcul de vehicule s-a schimbat şi el, astfel că după anul 2000 au fost achiziţionate atât autobuze noi, cât şi la mâna a doua. Azi, în municipiu sunt operate 30 de trasee, dintre care 12 merg către zonele industriale din Şoseaua Borşului.

O bună parte au câte o cursă pe oră sau circulă doar în orele de vârf, astfel că numărul călătorilor nu e foarte ridicat. Traseele care trec prin centru au o frecvenţă mai bună, fiind folosite cu precădere autobuze noi, inclusiv autobuze articulate, de capacitate mare.

Supraîncărcarea cu călători a dispărut de mult şi timpul de aşteptare în staţii este mic, iar calitatea drumurilor a mai crescut, însă traficul aglomerat scade viteza de deplasare a autobuzelor. Astfel, graficele de circulaţie nu sunt întotdeauna respectate nici acum. Dacă în anii ’70 controlorii erau de negăsit, azi ei sunt o apariţie relativ constantă pe diferite linii, însă şi sistemul de taxare s-a schimbat, evoluând de la vechile biletele perforate la plata cu cardul bancar direct în vehicul.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON