URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 02 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
29 Octombrie 2022, 09:32

Oradea ieri, Oradea azi: Cum a apărut și cum a dispărut Podul de pontoane

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1981. După inundații

Dezvoltarea Oradiei în anii comunismului a însemnat și sporirea numărului de poduri peste Crișul Repede. În jurul anului 1980, în urbe existau patru poduri rutiere, două feroviare și două pietonale, printre cele mai vechi fiind Podul Decebal, construit în 1913. În martie 1981, din cauza viiturilor, podul a fost avariat, apoi demolat.

Fiindcă celelalte poduri erau mai departe, pentru facilitarea accesului între cele două maluri a fost montat un pod provizoriu, din pontoane plutitoare și scânduri. Podul se afla în aval de cel demolat și a funcționat până în 1983, când a fost finalizat noul pod Decebal. Un an mai târziu, la solicitarea locuitorilor din Ioșia-Nord, podul de pontoane a fost mutat lângă Sala Sporturilor, astfel putându-se ajunge mai lesne în cartierul Rogerius.

Podul de pontoane se degrada repede, deseori ruginind și pierzând scânduri, iar iarna devenea foarte periculos dacă îngheța. O reparație capitală a avut loc în 1995, când lipseau inclusiv părți din balustradă, iar podul a trebuit demontat, scos din râu și refăcut complet. Similare au fost reparațiile din anul 2000, iar apoi, în următorii 11 ani, s-au făcut lucrări de mai mică amploare.

2022. Rută aglomerată

Podul de pontoane a rămas în funcțiune până în anul 2011. Amplasamentul său a fost vizat încă din jumătatea anilor ’70 pentru construirea unui pod permanent, fie rutier, fie pietonal. Intenția a revenit de mai multe ori, atât în anii ’90, cât și după 2000, dar nu a fost implementată din lipsă de bani.

În 2009, municipalitatea a aprobat proiectul noului pod din zonă. Au fost propuse mai multe variante, între care un pod hobanat, cu arc Langer, unul simplu pe piloni, precum și o structură mixtă, piloni și hobanat. S-a optat pentru structura pe doi piloni și grinzi metalice, șantierul demarând în octombrie 2010. Investiția de 11,8 milioane lei la vremea respectivă a fost finalizată în 12 luni și inaugurată de Ziua Orașului, pe 12 octombrie 2011.

Podul are 108 metri lungime, cu două benzi de circulație, una pe sens, trotuare cu piste pentru bicicliști și pasaje pietonale subterane pe fiecare mal. O perioadă, podul a purtat denumirea populară „Sovata”, în 2015 fiind botezat oficial Podul Carol I. În 2011, podul de pontoane a fost dezafectat și pus în conservare pentru a fi folosit în situații de urgență, dar nu a mai fost utilizat deloc de atunci.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON