URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
06 August 2022, 09:55

Oradea ieri, Oradea azi: Călătoria cu tramvaiul (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1964. Transport cu autoservire

În anii 1960, orădenii se puteau deplasa prin oraș cu transportul public deservit de mai multe linii de tramvai și de autobuz. Ele acopereau o mare parte a urbei, însă existau probleme din cauza infrastructurii proaste, a uzurii vehiculelor și a nerespectării graficelor de circulație. Atunci, numărul mediu al călătorilor pe tramvaie ajungea la 120.000 pe zi, care își plăteau călătoriile cu bilete și abonamente.

În aceeași perioadă, autoservirea își făcea loc în tot mai multe domenii de activitate și tot atunci s-a testat și autotaxarea în vehiculele de transport public din București și Timișoara și era considerată o soluție de eficientizare a folosirii acestora. Biletele se procurau încă de la taxatorii care se plimbau prin tramvaie și autobuze și rupeau bilete celor urcați.

Primele aparate de autotaxare au fost instalate în 1964 pe tramvaiele liniei 2, iar procedura era descrisă în ziarul Crișana: „Pe masa taxatorului va fi instalat un aparat de autotaxare, iar alături biletele. După introducerea sumei necesare, călătorul își va lua singur biletul”. În perspectivă era prevăzut ca aparatul să aibă și un dispozitiv pentru perforarea biletelor și a abonamentelor.

2022. Mai multe metode de plată

Sistemul autotaxării s-a extins, iar în timp au apărut și chioșcurile pentru vânzarea biletelor și abonamentelor. Tramvaiele și autobuzele nu au mai avut taxatori și nici aparate de încasat, ci doar perforatoare pentru bilete. Sistemul a funcționat până în anul 2004, când perforarea biletelor a fost înlocuită cu imprimarea lor cu data, ora, linia și numărul vehiculului pe care erau folosite.

Schimbarea tehnologiilor a continuat să modifice modul în care se plătesc și se folosesc biletele de călătorie. În anul 2013, abonamentele pe hârtie au fost înlocuite cu cele încărcate pe carduri, ele fiind validate la fiecare urcare în vehicul în fața unor aparate anume montate. Biletele pe hârtie cu două călătorii se vând și azi la chioșcuri, dar există și alte posibilități.

Călătorii pot achiziționa câte o călătorie fie prin SMS trimis de pe telefonul mobil, fie prin plata cu cardul bancar la POS-urile montate în toate tramvaiele și autobuzele. Mesajul de confirmare sau bonul fiscal ține loc de bilet. Prețurile biletelor și abonamentelor diferă în funcție de linii, cele urbane fiind diferite și mai ieftine decât cele din zona metropolitană, variind de la 3 la 10 lei călătoria. Abonamentele se pot face pentru oraș, pentru zona metropolitană sau combinat.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON