Magazinele din Bihor ale marilor retaileri precum Profi, Lidl ori Kaufland au avut o mulţime de probleme în 2023, motiv pentru care Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bihor a avut mai multe acţiuni de control în supermarketuri şi a încasat, din amenzi, peste 1,5 milioane de lei.
Mii de controale
Informaţiile au fost prezentate vineri, într-o conferinţă de presă, de şeful CJPC Bihor, comisarul-şef adjunct Giani Bura (foto), la sediul instituţiei, de pe strada Evreilor Deportaţi nr. 4/A.
Conferinţa de bilanţ a activităţii pe anul 2023 a fost organizată de Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor.
Şeful CJPC Bihor a declarat că, în decursul anului precedent, comisarii au efectuat 3.805 de acţiuni de control în domeniul produselor alimentare, dar şi nealimentare, în care intră articole de îmbrăcăminte, electrocasnice, electronice, jucării ori încălţăminte.
În cazul celor dintâi cele mai numeroase (392) au fost controalele la supermarketuri și hipermarketuri din judeţ, realizate în cadrul unor acţiuni de la nivel naţional, în urma unor sesizări primite de consumatori şi chiar în urma unor sesizări făcute de BIHOREANUL, pe baza unor reclamații de la cititori.
Excremente de şoareci şi mizerie, în magazine
La finalul acestor controale, comisarii au dat 508 amenzi, de pe urma cărora CJPC Bihor a încasat peste 1,5 milioane de lei. „Ne gândim întotdeauna la consumator, de aceea în cazul în care am găsit nereguli grave, precum excremente de şoarece, am dispus închiderea întregii zone ori chiar a magazinului. Am avut cazuri de genul acesta la Lidl şi Profi", a spus comisarul-şef ajunct Giani Bura.
În alte unităţi, cum ar fi magazine Kaufland din Oradea, din cauza mizeriei şi a resturilor alimentare rămase pe echipamente, comisarii au închis zona de grill. În 11 decembrie 2023, o cititoare a BIHOREANULUI a reclamat online pe site-ul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor că a a cumpărat, din magazinul Kaufland din cartierul Ioşia, o guşă de porc fără şorici cu 16 lei care mirosea urât şi din care a ieşit un lichid care părea a fi puroi. După controlul efectuat atunci de comisari, magazinul a fost amendat cu 40.000 de lei, iar grillul a fost închis (foto principală).
Principalele deficienţe constatate de CJPC Bihor în timpul controalelor efectuate în 2023 au fost neconcordanţa preţurilor de la raft cu cele din sistemul caselor de marcat, vânzarea unor fructe şi legume cu urme de mucegai, informaţii incorecte cu privire la ţara de origine a produselor şi comercializarea unor produse cu depuneri masive de gheaţă. "Vom continua şi anul acesta să facem astfel de controale", a mai spus comisarul-şef ajunct.
Mai multe sesizări online
Datele de anul trecut mai arată că bihorenii au făcut 2.038 de reclamaţii, cu 269 mai puţine faţă de anul 2022. În schimb, numărul amenzilor date de CJPC Bihor în 2023 a fost de 3.123, cu 1.558 mai multe faţă de 2022. Valoarea totală a amenzilor încasate a fost de 4,5 milioane de lei.
"Deşi reclamaţiile au fost mai puţine, a crescut numărul celor care au făcut sesizări online. Acum, doar circa 20% din reclamanţi mai vin la sediul instituţiei pentru a depune o sesizare", a mai spus Giani Bura.
Cei care vor să facă o reclamaţie la Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bihor o pot face online, pe site-ul anpc.ro, unde trebuie să completeze un formular. Plângerea se înregistrează automat în baza de date şi este transmisă comisarilor CJPC, la final fiind comunicat şi un număr de înregistrare.
Cei care doresc pot depune reclamaţii şi la sediul CJPC Bihor, de pe strada Evreilor deportaţi nr. 4/A, care tot anul trecut a fost renovat cu 270.000 de lei, bani proveniţi de la ANPC. Pe holul clădirii a fost amplasat şi un panou electronic în care sunt explicații pașii pentru depunerea unei sesizări la fața locului ori online.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.