URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 08 SEPTEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Iată că, în sfârșit, contraselecția practicată la PNL de primul schior al țării începe să dea roade. Cum cifrele arată că blândul general Ciucă stă în sondaje pe undeva în marja de eroare a acestora, liberalii s-au trezit că nu e prea sănătos să mergi la război cu declarația de capitulare gata semnată. Și acum umblă după persoane cât de cât frecventabile...
Zic şi eu
Adrian Cris
Mai mult de jumătate dintre comunele bihorene se laudă cu săli și terenuri de sport, ba și cu capele prin cimitirele sătești, făcute cu sute de milioane de lei încă din epoca lui Adrian Năstase, apoi din răposatele programe naționale de dezvoltare locală PNDL 1 și PNDL 2, gestionate de Elena Udrea și Liviu Dragnea, iar în ultimii trei ani și din Programul Național de Investiții Anghel Saligny.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cum vi se pare decizia municipalității de a investi 400.000 de euro într-un concert Andrea Bocelli la Oradea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat, la sfârșitul lunii iunie a fost publicată în Monitorul Oficial o ordonanță de urgență prin care se modifică semnificativ prevederile codului rutier. Modificări importante au fost aduse și cu privire la suspendarea dreptului de a conduce dacă fapta a fost urmărită ca infracțiune, însă procurorul a dispus clasarea cauzei, situație la care am să mă refer aici...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
31 Mai 2024, 11:02

Infrastructură metropolitană: proiecte pentru un oraș conectat (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În ultimii patru ani am dezvoltat un pachet de proiecte care rezolvă într-un mod integrat problema aglomerației din Municipiul Oradea și din zona metropolitană. Peste 24 de mii de mașini circulă în fiecare zi pe centura Oradiei. La orele de vârf se creează ambuteiaje, oamenii pierzând minute bune la intrarea și ieșirea din oraș. Pentru a elimina blocajele în trafic, am proiectat cinci centuri în zona metropolitană. Două dintre acestea, Sântandrei și Sânmartin, au fost deja deschise circulației în luna mai, iar centurile Nojorid, Oșorhei și Biharia sunt în lucru.

Împreună cu Primăria Oradea am început proiectul inelului rutier metropolitan, care va prelua o bună parte din traficul de pe drumurile naționale. Am gândit o rețea de pasaje rutiere și pietonale și un nou tip de transport în comun care va conecta tot orașul cu zona metropolitană. Toate proiectele au fost demarate și se află în diferite etape de implementare.

Rețea de centuri în zona metropolitană

La orele de vârf, traficul la intrările și ieșirile din Oradea spre Cluj, Deva, Arad și Satu Mare este blocat, oamenii pierzând minute bune ca să ajungă la locurile de muncă sau acasă. Rețeaua de centuri din zona metropolitană a Oradiei va reduce ambuteiajele, poluarea și timpul pierdut în trafic. Până acum au fost date în circulație două drumuri noi, centura Sântandrei, de 5 kilometri, și centura Sânmartin (foto), de 8 kilometri.

În această vară, în iulie și august, vom finaliza centurile Nojorid (8,3 km) și Oșorhei (5,8 km), iar anul viitor, drumul nou care ocolește Biharia (5,6 km).

Inelul rutier metropolitan

Inelul rutier metropolitan este unul dintre cele mai importante rezultate ale colaborării cu Primăria Oradea. Noul drum de 17 kilometri va prelua o bună parte din cele 24 de mii de mașini care circulă zilnic pe centura Oradea și va crea noi coridoare de dezvoltare pentru municipiu. Nu vor mai fi blocaje în trafic la ieșirile din Oradea spre Cluj, Deva și Arad. Lucrările se vor finaliza anul viitor.

Traseul inelului începe de la o distanță de aproximativ 10 kilometri de Oradea, de la intrarea în Oșorhei dinspre Cluj-Napoca, și ajunge în zona stațiunii Băile Felix, la ieșirea spre Beiuș. DN 76 va fi traversat în acea zonă de un viaduct înspre localitatea Cordău. Traseul continuă spre comuna Nojorid, ocolind satul Apateu, și face joncțiunea cu DN 79 și cu viitorul drum expres Oradea – Arad, pe teritoriul comunei Nojorid.

Am decis împreună cu domnul primar Florin Birta să ne asociem și să finanțăm proiectul cu fondurile câștigate de Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea prin programul guvernamental Anghel Saligny. Pentru realizarea acestui proiect major de infrastructură a fost nevoie și de colaborarea cu primăriile comunelor traversate de inelul metropolitan, respectiv Oșorhei, Sânmartin și Nojorid.

Pasaje rutiere și pietonale

În următoarea perioadă vom începe lucrările la șase pasaje în Oradea și în zona metropolitană, în zonele cu cel mai mare trafic. Și acest proiect este posibil datorită parteneriatului cu Primăria Municipiului Oradea și în baza colaborării cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Alături de rețeaua de centuri și de inelul rutier metropolitan, aceste pasaje vor întregi proiectele de infrastructură din zonă, unde circulă zilnic peste 24 de mii de mașini.

Vor fi construite două pasaje, unul subteran și unul suprateran, la ieșirea din Oradea spre Arad, un pasaj suprateran pe centura Oradea, între Metro și benzinăria OMV, la ieșirea spre Cluj, un alt pasaj suprateran la ieșirea din Oradea spre Biharia, peste sensul giratoriu de la centrul comercial Remarkt, un pasaj subteran în Oradea, la intersecția dintre străzile Oneștilor și Tudor Vladimirescu, și un al șaselea pasaj peste sensul giratoriu de la ieșirea din Oșorhei spre Cluj.

Pentru a asigura traversarea în siguranță a centurii Oradea, vom construi patru pasaje pietonale subterane. Proiectul se realizează în parteneriat cu Primăria Oradea și CNAIR. Pasajele rutiere și pietonale vor fi finanțate cu fonduri europene.

Trenuri metropolitane pentru un transport sustenabil

Un alt proiect nou pentru îmbunătățirea mobilității metropolitane este rețeaua de tram-tren, un mijloc de transport în comun care poate să circule atât pe liniile de tramvai, cât și pe liniile de tren. Mii de navetiști vin la locurile de muncă din Oradea cu mașinile personale. Vrem să le oferim o alternativă. Trenurile metropolitane vor conecta Municipiul Oradea cu zona Aeroportului Oradea, Sânmartin – Băile 1 Mai –  Băile Felix (Cordău), Borș (Parcul industrial) și Sântandrei – Girișu de Criș – Toboliu – Cheresig.

În felul acesta, oamenii vor ajunge la locurile de muncă mai ușor, mai confortabil, mai puțin poluant și stând mai puțin în trafic. Un alt obiectiv este să avem un abonament unic în zona metropolitană. Trenurile vor avea o cadență de jumătate de oră la orele de vârf și de cel mult o oră în celelalte intervale orare.

Urmează să lansăm licitațiile pentru achiziția trenurilor și pentru realizarea infrastructurii necesare. Investiția va fi finanțată cu fonduri europene. Vom beneficia și de sprijinul altor instituții pentru implementarea proiectului, respectiv Oradea Transport Local, Asociația Zona Metropolitană Oradea și Agenția de Dezvoltare Locală Oradea.

Conectivitatea rutieră, feroviară și aeriană este o condiție de bază pentru dezvoltarea economică a Municipiului Oradea și a județului Bihor și îmbunătățirea calității vieții bihorenilor. Din această vară, Oradea și județul Bihor vor fi conectate, prin Varșovia, cu întreaga lume. Din toamnă vor începe curse noi spre Londra și București. Ne propunem ca în următoarea perioadă numărul zborurilor de pe Aeroportul Oradea să crească.

Colaborarea între Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor este esențială pentru dezvoltarea atât a orașului, cât și a județului. Împreună putem realiza proiecte majore de investiții care au un impact semnificativ asupra comunității. De aceea, avem nevoie în continuare de o majoritate stabilă de consilieri în Consiliul Județean și Consiliul Local pentru a putea continua și implementa toate aceste proiecte importante și ambițioase.

(Comandat de PNL Bihor, cod mandatar financiar 21240015)

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4799 RON
  • 1 EUR = 4.9711 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON