Lucrările la viitoarea parcare de tip „park and ride” din Piața Gojdu, reluate în luna iulie după o pauză de aproape doi ani, continuă cu relocarea rețelelor de utilități și amenajarea fundațiilor.
Se lucrează în subteran...
Potrivit unui comunicat transmis miercuri de reprezentanții municipalității, constructorii lucrează spre limita estică a viitoarei parcări. „Lucrările actuale sunt majoritar subterane și se execută prin retragere dinspre latura vestică a viitoarei parcări, de lângă Banca Românească, spre limita estică a amplasamentului, spre Șanțul Cetății Oradea”, se menționează în informare.
În prezent, constructorii lucrează în subteran la relocarea rețelelor de curent, apă și canalizare, dar și la fundația viitoarei construcții și la scările de acces laterale din dreptul viitorului pasaj subteran. „După realizarea infrastructurii constând în stâlpi și diafragme, se va trece la realizarea plăcii peste parcare”, a transmis Primăria Oradea.
În paralel, se fac măsurători topografice pentru corelarea lucrărilor existente cu cele viitoare și coordonarea activității cu cele ale firmei Freyrom, care amenajează cele cinci pasaje subterane din imediata vecinătate.
Lucrări suplimentare de punere în valoare
Totodată, pentru tronsonul dinspre sediul Poliției Rutiere, municipalitatea a scos la licitație proiectul modificator al lucrărilor pentru suma de 7,6 milioane lei, plus TVA.
„Aceste lucrări constau în punerea în valoare a vestigiilor descoperite, intervenții la structura de rezistență ce trebuie corelată cu modificările ce derivă din golurile aferente vestigiilor, toate relocările de utilități subterane din zona artefactelor, rețele termice primară și secundară, refacere racord termic, canalizare pluvială și de apă, devieri de canal menajer”, se menționează în comunicat.
După cum BIHOREANUL a mai scris, municipalitatea s-a obligat să pună în valoare fundațiile celor două biserici, romanică din secolul al 12-lea și gotică din secolul al 14-lea, precum și zidul de ravelin (n.r. fortificație triunghiulară cu rol de adăpost în afara zidurilor Cetății), ale căror ruine au fost descoperite cu ocazia primelor săpături.
Zidurile bisericilor vor fi expuse în spatele unei balustrade de sticlă, iar construcțiile medievale din jurul bisericilor, precum și conturul ravelinului vor fi marcate în pardoseala parcajului.
Până la finalizarea lucrărilor, constructorul a luat măsuri de protejare a vestigiilor prin acoperirea zidurilor de cărămidă și piatră cu o folie specială.
„Artefactele mobile și osemintele umane cu valoare arheologică deosebită descoperite pe șantier au fost transportate la Muzeul Țării Crișurilor pentru continuarea cercetărilor”, a transmis Primăria.
Cu doi ani întârziere
Atribuite firmei Construcții Erbașu pentru suma de 24,4 milioane lei cu termen de execuție de 12 luni, lucrările la parcarea „park and ride” din Piața Gojdu au demarat în decembrie 2020, dar au fost blocate rapid, odată cu descoperirea primelor vestigii de către arheologii Muzeului Țării Crișurilor.
Conform proiectului inițial, capacitatea parcării a fost de 277 locuri, din care 268 locuri pentru autoturisme, 6 locuri pentru persoane cu dizabilități și 6 pentru mașini electrice, respectiv 9 locuri pentru motociclete. Modificările necesare pentru punerea în valoare a vestigiilor descoperite au diminuat numărul locurilor de parcare la 251 și au impus desființarea unui lift. Lucrarea urmează să fie gata, cu o întârziere de doi ani, la finalul anului 2023.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.