Doar 11,4% dintre cele 5.000 de maşini vechi eligibile au fost înscrise în programul Rabla local pentru Oradea până la termenul limită de la finalul lunii septembrie.
"Nu aveam cum previziona"
Atractivitatea programului s-a dovedit cu mult sub previziunile Administraţiei Fondului pentru Mediu, prin care s-a derulat programul, şi a conducerii primăriei locale.
"La nivelul municipalităţii orădene am prevăzut că ar putea fi înscrise în program 5.000 de maşini (mai vechi de 15 ani - n.r), numărul maxim permis de bugetul alocat programului. Nu aveam cum previziona un număr mai exact, pentru că baza de date a primăriei nu conţine date legate de vechimea maşinii, norma de poluare euro în care se încadrează, eventuale datorii ale proprietarilor şi altele", a explicat pentru BIHOREANUL directorul economic al Primăriei Oradea, Eduard Florea.
Până pe 29 septembrie, în program au fost înscrise 568 de autovehicule înmatriculate în Oradea, deţinute de 554 de persoane, ceea ce înseamnă că au existat cazuri în care unii orădenii au renunţat la mai multe maşini vechi.
Se pare că orădenii se despart cu greu de maşinile uzate şi doar în cazul în care nu au de ales.
"Procentul locurilor ocupate în program a fost puţin peste 11%. Cel mai probabil asta s-a întâmplat pentru că Primăria Oradea a cam ridicat de pe domeniul public, în ultimii ani, maşinile vechi abandonate", a spus Florea. Şi, desigur, birocraţia sistemului...
"Întâi faceţi toate actele!"
Orădenii care doresc să beneficieze de bonusul de 3.000 lei în schimbul maşinii vechi la care acceptă să renunţe vor trebui să urmeze o procedură rigidă.
"Faptul că proprietarii s-au scris pe portal este doar începutul, este ca atunci când îţi iei număr de ordine pentru a-ţi depune actele la un ghişeu. Următorul pas este ca aceştia să se prezinte la Primărie pentru a depune documentele şi a semna contractul de finanţare", a spus directorul economic Eduard Florea.
Distrugerea autovehiculului înainte de realizarea acestor demersuri atrage după sine pierderea bonusului.
"Solicitanţii vor preda maşina la casare doar după semnarea contractului de finanţare. Degeaba vin ulterior să spună că au distrus maşina dacă nu au încheiat în prealabil documentele, pentru că nu mai beneficiază de bonus", a explicat directorul.
În etapa următoare, proprietarii maşinilor vor trebui să le radieze din evidenţele Serviciului Înmatriculări şi să depună la Primărie procesul verbal de casare şi certificatul de radiere din circulaţie a autovehiculului emis de DRPCIV Bihor (Serviciul Înmatriculări).
Plata stimulentului financiar de 3.000 lei se va face ulterior, prin virament bancar, într-un cont indicat de beneficiar.
Banii, la anul!
Concret, municipalitatea orădeană va prelua de la solicitanţi documente în vederea încheierii contractelor de finanţare până pe 29 decembrie 2023.
"La începutul anului viitor, până pe 29 februarie 2024, proprietarii vor putea să îşi predea maşinile înscrise în program pentru casare şi să facă radierea lor din evidenţele Serviciului Înmatriculări şi cele ale municipalităţii pentru a beneficia de plata stimulului financiar de 3.000 lei", a arătat directorul Florea.
Municipalitatea va urma să facă plata în contul indicat de beneficiarul înscris în program în termen de 30 de zile de la prezentarea la Primăria Oradea a documentelor de casare şi radiere a autovehiculului.
Un program cu prelungire...
După cum BIHOREANUL a mai scris, programul Rabla Local, lansat în vară, a fost prelungit cu o lună, până pe 29 septembrie, pe fondul numărului mic de solicitanţi, inclusiv în Oradea.
Spre exemplu, de la lansarea acestuia, pe 31 iulie, până la 7 septembrie s-au înscris în aplicaţie doar 466 de orădeni, iar până la 25 septembrie doar 516 proprietari.
AFM a alocat municipiului Oradea suma de 12 milioane lei. În total, programul ar fi putut permite retragerea din circulaţie a 5.000 de autovehicule din cele 110.000 de maşini care formează parcul auto orădean.
Spre deosebire de programul Rabla obișnuit, programul Rabla Local a permis, în premieră, ca populaţia să renunţe la maşina veche fără a avea, în schimb, obligaţia să îşi achiziţioneze alta, nouă. Solicitanții au, însă, obligația ca în următorii 3 ani să nu își cumpere mașini cu o normă de poluare EURO 4 sau mai mică.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.