Cifrele vorbesc de la sine. La un total de 117.500 de maşini înmatriculate în Oradea, municipalitatea are amenajate 28.800 locuri de parcare. Unul pentru patru maşini! Era imposibil să nu iasă scandal.
"La toate întâlnirile din cartiere cu orădenii, criza locurilor de parcare este cel mai reclamat aspect", spune primarul Florin Birta. La fel şi în majoritatea sesizărilor transmise Primăriei...
"Blochează accesul"
Iluminatul public, serviciul de alimentare cu apă, curăţenia străzilor sau mijloacele de transport în comun... sunt mofturi. Principala nemulţumire a orădenilor e legată de maşini. Peste 70% dintre reclamaţiile transmise anul acesta Poliţiei Locale prin Oradea City Report se referă la autovehicule parcate neregulamentar, urcate pe spaţii verzi sau care blochează accesul în curţi, incinte de gunoi sau la alte locuri de parcare. "Din 610 reclamaţii preluate în prima jumătate a anului, 438 se referă la parcări neregulamentare", spune directorul Poliţiei Locale Oradea, Samuel Milian (foto).
Spre exemplu, din cele 53 de sesizări transmise vinerea trecută prin OCR, 21 vizau maşinile lăsate aiurea: "Parcare pe spaţiul verde şi pe interzis, în fiecare seară" (strada Peneş Curcanu 4), "blochează accesul în parcare de domiciliu!" (Dacia 114), "maşină parcată pe trotuar" (Transilvaniei 6), "maşini parcate pe pietonal" (Libertăţii 8)... Exemplele sunt atât de multe încât Poliţia Locală nici nu mai trebuie să caute contravenienţi. Primeşte adresele "servite" de orădeni...
De două ori mai multe ridicări!
Cele patru maşini de ridicare gestionate de Poliţia Locală lucrează cât e ziua de lungă. "Dacă în primele 6 luni din 2021 au fost ridicate de pe domeniul public 553 de autovehicule, în primele 6 luni din anul acesta numărul ridicărilor s-a dublat, la 1.182", spune Milian.
Pentru a face faţă sesizărilor, din aprilie poliţiştii nu mai sunt "legaţi" de maşinile de ridicat. Operaţiunile sunt supervizate de oricare dintre cei 67 de agenţi, în funcţie de care este mai aproape de locul contravenţiei. "În timp ce maşina se deplasează la depozitul din strada Academiei 3, agentul se poate ocupa de altă sesizare", explică directorul.
Primăria a cumpărat anul trecut, cu 610.000 lei, o maşină de ridicat rapidă, cu lift în lateral, care îşi amortizează singură investiţia. "Operaţiunea de ridicare durează cam 3 minute, de trei ori mai puţin decât în cazul maşinilor de tractat", spune Milian.
SE DESFIINȚEAZĂ! Primarul Florin Birta vede roșu când vine vorba de parcările cu durată limitată din zona centrală, taxate cu 8 lei pe oră, toate ocupate, în timp ce parcările supraetajate, de trei ori mai ieftine, sunt pe jumătate goale. „Întrucât această măsură de descurajare a șoferilor de a parca pe carosabil nu a dat rezultate, analizăm varianta desființării mai multor parcări de culoare roșie”, spune Birta
Din şosea da, de pe trotuar nu...
Potrivit normativelor, contravenienţii ale căror maşini sunt ridicate sunt sancţionaţi cu amendă de 400 lei şi 3 puncte de penalizare. Sancţiunea se reduce la 290 lei şi 3 puncte penalizare dacă şoferul ajunge la faţa locului înainte ca autospeciala să plece cu maşina la depozit.
Există însă şi cazuri în care maşina nu poate fi ridicată, din motive tehnice, ca să nu fie deteriorată, sau care ţin de legalitate. "Potrivit Codului Rutier, pot fi ridicate doar maşinile care staţionează pe carosabil. Autovehiculele lăsate pe spaţii verzi, urcate cu toate roţile pe trotuare sau care ocupă o parcare de domiciliu nu pot fi luate de acolo, iar mulţi şoferi ştiu asta", spune şeful poliţiştilor locali.
În astfel de cazuri, poliţiştii aplică o sancţiune de 200 lei şi încearcă să dea de proprietar. "Dacă avem numărul de telefon al proprietarului trecut în talonul maşinii, îl sunăm să vină să elibereze locul, dar dacă nu, nu avem ce face. Va trebui să găsim o formulă legală de îmbunătăţire a regulamentului de ridicări", spune Milian. Este, însă, departe de a fi singura ciudăţenie în domeniul parcărilor...
Înghesuială pe "roşu"
Pentru a determina orădenii să-şi lase maşinile în parcările supraetajate din zona centrală, eliberând carosabilul, municipalitatea a introdus din acest an un sistem de parcare pe zone, staţionarea pe culoarea roşie, de cel mult o oră, fiind taxată cu 8 lei. Taxa e dublă faţă de cea pentru parcările galbene, de cel mult 2 ore, unde se plăteşte 4 lei pe oră, şi mult peste cei 3 lei pe oră pentru parcările albe sau cele supraetajate. Dar degeaba!
În ciuda preţului piperat, şoferii preferă să parcheze pe carosabil. "La orele de vârf, toate parcările de culoare roşie sunt ocupate, în vreme ce parcările supraetajate au tot timpul gol măcar ultimul nivel", spune şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa (foto).
Iar şoferii chiar plătesc taxa de 8 lei. "În prima jumătate a anului încasările din parcări au crescut cu aproape 30%, de la 11,2 milioane lei la 14,5 milioane lei", spune Popa.
Un calcul utilitarist
Sociologul Adrian Hatos (foto) consideră că situaţia este de înţeles. "Parcările supraetajate nu sunt cele mai prietenoase cu şoferii. Trebuie să te tragi cât mai aproape de barieră la intrare când iei tichetul, să dai ture în căutarea unui loc, să faci manevre cât mai precise în spaţii înguste, iar la plecare să o iei de la capăt".
Pe de altă parte, această atitudine face parte din cultura autohtonă. "Românii lasă totul pe ultima clipă, la noi e cool să fii grăbit şi, atunci, dintr-un calcul utilitarist, preferă să plătească 8 lei pe oră decât să piardă timp mergând 300 de metri pe jos", spune Hatos.
"Le vom desfiinţa!"
Primarul Florin Birta zice că situaţia e general valabilă şi în ţară. "În Cluj n-am văzut niciun loc liber pe carosabil, deşi taxa este tot de 4 lei pe jumătate de oră, iar în Sectorul 6 din Bucureşti, din acelaşi motiv, se discută ridicarea taxei la 10 lei pe oră".
Decât să majoreze taxa de parcare, edilul ia în calcul desfiinţarea parcărilor roşii din zona centrală. "La 200 de metri de o parcare supraterană n-ar fi normal să existe parcări pe carosabil. Le vom desfiinţa, iar în locul lor vom lărgi trotuarele, vom amenaja piste pentru biciclişti sau vom face spaţii verzi", spune Birta.
Cel mai bun exemplu este strada Primăriei, unde maşinile parcate neglijent blochează trecerea tramvaiului cel puţin de două ori pe zi. "Cu ocazia reabilitării străzii Primăriei, de la Piaţa Unirii până la viitoarea piaţetă din zona Rahovei toate parcările vor fi desfiinţate", anunţă primarul.
Adio, parcare rezervată de domiciliu!
De altfel, Birta ia în calcul nu doar desfiinţarea unor parcări din zona centrală, ci şi a actualului sistem de parcări de domiciliu dintre blocuri. "Va trebui să facem ceva. La toate întâlnirile cu orădenii, indiferent de cartier, cele mai multe reclamaţii sunt legate de parcările de domiciliu", spune primarul.
Criza locurilor de parcare a băgat zâzanie între vecini, iar în unele locuri taxa de 150 lei pe an a crescut şi de 10 ori în urma licitaţiilor. "Nu e normal ca pentru 150 lei pe an să ţii un loc de parcare ocupat şi să nu poată parca nimeni acolo. Tu eşti plecat o lună din localitate, iar un vecin nu are unde îşi lăsa maşina", e de părere edilul.
Birta vrea să implementeze un sistem folosit în străinătate. "Studiem varianta desfiinţării locurilor de parcare individuale şi a înlocuirii cu parcări aferente blocurilor. Vecinii de bloc vor primi un ecuson de o anumită culoare, în baza căruia vor putea parca oriunde în curte. Se elimină astfel situaţia în care, deşi seara rămân locuri de parcare neocupate, nu poate parca nimeni pe ele", spune primarul.
Măsura este, însă, tot o improvizaţie. Până la urmă, soluţia autentică ar rămâne doar înfiinţarea de noi locuri de parcare de domiciliu...
MULT!
651
de maşini au ridicat poliţiştii locali din Oradea în prima jumătate a anului
"Într-un oraş fără locuri de parcare pot înţelege parcarea neregulamentară, dar în Oradea, unde inclusiv în zona centrală sunt suficiente parcări, nu pot înţelege de ce ar parca şoferii pe trotuar sau în locuri neamenajate"
Florin Birta
CRIZA DE PARCĂRI
Stop, parcarea mea!
În prezent, în medie, tot la al doilea orădean revine o maşină. Dacă în 2019 în Oradea erau înmatriculate 79.258 de autovehicule aflate în proprietatea unor persoane fizice şi 33.194 deţinute de persoane juridice, la începutul acestui an numărul urcase deja la 83.504 maşini deţinute de orădeni şi 34.080 aflate în proprietatea unor firme orădene.
Prin comparaţie, conform evidenţelor municipalităţii, în Oradea sunt amenajate doar 28.800 locuri de parcare. Numărul acestora creşte cu circa 200 anual, mult mai lent decât parcul auto, care creşte de 10 ori mai repede în fiecare an.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.