În ciuda faptului că va fi an electoral, în vara lui 2024 vor fi începute lucrări pentru realizarea a nu mai puțin de patru pasaje rutiere și tot atâtea pietonale pe centura Oradea, unele dintre acestea cu lifturi, finanțate cu fonduri UE.
Din cauza acestor lucrări anunțate de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, se va circula mai greu atât pe centură în partea sudică a ei, cât și pe direcțiile Oșorhei, Biharia și Nojorid.
Pe trei direcții
„Am obținut avizele CNAIR, mai trebuie și din partea Comisiei Tehnico-Economice a Ministerului Transporturilor, așa încât în luna ianuarie să fie declanșate procedurile de licitație pentru realizarea proiectelor tehnice și execuției acestor pasaje, iar în vară să înceapă lucrările”, a anunțat miercuri, în ultima ședință ordinară din acest an a CJ Bihor, Ilie Bolojan, înainte ca aleșii bihorenilor să voteze în unanimitate opt proiecte de hotărâri, referitoare la patru pasaje rutiere și patru pietonale pe centura Oradiei.
Cele patru pasaje rutiere vor fi construite, așa cum BIHOREANUL a mai scris, la trei ieșiri din Oradea, două către Nojorid și câte unul spre Oșorhei și Biharia, iar finanțarea, a precizat Bolojan, va fi asigurată cu fonduri europene nerambursabile.
În subteran spre Nojorid
Unul dintre pasaje va fi realizat la ieșirea din Calea Aradului spre Nojorid, pe sub șoseaua de centură a orașului, astfel încât deplasarea pe DN 79 spre zonele comerciale ERA Park și Oradea Shopping City va avea prima bandă la sol, ca acum, pentru a permite atât virajul către dreapta, spre Sântandrei, cât și spre stânga, către strada Ogorului, prin actuala girație.
Banda a doua, însă, va fi coborâtă în subteran, astfel ca deplasarea spre centrele comerciale, Aeroport și mai departe către Nojorid să se facă fără nicio întrerupere sau încetinire.
Potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobați de consilierii județeni, acest pasaj va avea o lungime de 406 metri și ar urma să coste maximum 49,329 milioane lei, din care construcția propriu-zisă 42,199 milioane lei.
Suprateran între ERA și OSC
Tot pe DN 79 ar urma să fie realizat și un pasaj suprateran peste girația unde drumurile colectoare din zonele comerciale ERA Park și Oradea Shopping City se intersectează cu șoseaua națională, scopul fiind același, și anume ca deplasarea către și dinspre oraș, spre și dinspre Aeroport să aibă loc fără „poticneli” și ambuteiaje.
Pasajul va avea o lungime de 535 metri, iar costurile maxime aprobate sunt de 48,317 milioane lei, din care lucrările de construcții și montaj vor fi de 41,294 lei.
Și în Oșorhei
Tot suprateran va fi și viitorul pasaj peste DN 1, peste sensul giratoriu în care se intersectează cu șoseaua națională drumul comunal DC 44 spre Fughiu, pentru a conecta atât centura Oradiei, cât și centura Oșorhei. După construirea pasajului, șoferii care merg pe DN 1 nu vor mai intra în girație, astfel că se vor putea deplasa cu o viteză mai mare către și dinspre Oradea, dar și pe centura Oșorhei.
Acest pasaj va avea o lungime de 559 metri și un cost total maxim de 49,577 milioane lei, din care 42,445 milioane lei al lucrărilor de construcții și montaj.
Plus spre Biharia
Cel de-al patrulea pasaj din acest „pachet” este prevăzut peste DN 19 la ieșirea-intrarea din Oradea spre-dinspre Biharia, peste girația din dreptul Remarkt (fostul Real II), unde șoseaua națională se intersectează cu Calea Bihorului.
Acesta ar urma să aibă o lungime totală de 571 metri, iar costul maxim aprobat este de 49,243 milioane lei, dintre care lucrările de construcții și montaj ar urma să fie de 42,138 milioane lei.
Pentru pietoni, cu lifturi, scări și rampe
În ce privește pietonii, aceștia vor avea și ei patru pasaje, toate dotate cu căi de acces inclusiv pentru persoanele cu handicap locomotor și pentru bicicliști, cum ar fi scări, rampe și chiar lifturi.
Unul dintre aceste pasaje va fi construit pe centura Oradea în apropierea intersectării cu DN 76, în zona benzinăriei Socar spre ieșirea către Sânmartin, acesta urmând să aibă o lungime totală de 180 metri, să coste 11,058 milioane lei (din care 5,021 milioane construcția propriu-zisă) și să fie dotat cu două scări și două lifturi, câte unul la fiecare capăt.
Un al doilea pasaj pentru pietoni va fi realizat sub centura Oradea în zona străzii Apateului, urmând să aibă o lungime de 264,33 metri, să aibă două scări și două rampe și să coste 15,655 milioane lei (din care 8,001 milioane lucrările de construcții și montaj).
Un alt pasaj pietonal subteran este prevăzut în zona străzii Czaran Gyula, aproximativ la jumătatea distanței între Calea Aradului și Calea Sântandreiului, cu o lungime de 166 metri, cu lifturi și rampe, costul maxim aprobat fiind de 14,383 milioane lei (din care 7,295 milioane pentru lucrările de construcții propriu-zise).
Cel de-al patrulea pasaj pentru pietoni va fi tot subteran, în dreptul Sălii Polivalente, permițând traversarea șoselei către Piața 100. Acesta va avea o lungime de 90 metri și va fi dotat cu două lifturi, costul urmând să fie de 13,820 milioane lei (din care 6,988 milioane pentru construcții-montaj).
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.