În Ungaria, mâncarea a devenit atât de scumpă, încât mulți cetățeni consideră că e mai economic să vină cu mașina în România pentru a face cumpărăturile importante. Fenomenul devine din ce în ce mai răspândit, chiar dacă și în România prețurile au crescut semnificativ, iar cetățenii au ajuns să se organizeze pe Facebook pentru a se ajuta între ei, scrie transtelex.ro.
„Turismul de cumpărături transfrontalier are loc în ciuda faptului că prețurile la alimente au crescut semnificativ în România în ultimele luni”, arată sursa citată.
Un cetățean maghiar care și-a făcut sâmbătă cumpărăturile la un magazin Lidl din Satu Mare, de pildă, le-a declarat jurnaliștilor că „totul în România este considerabil mai ieftin de ceva vreme”. Și în Slovacia prețurile au ajuns să fie mai mici decât Ungaria, la diverse produse, nu doar la alimente, astfel că mulți cetățeni din țara vecină aleg turismul de cumpărături.
„Sunt fericit, e loc în rezervor, îl umplu, pentru că un litru de benzină aici costă 504 de forinți, pe când în Ungaria sunt 585 de forinți”, a exemplificat bărbatul.
Oamenii cred că războiul cu Ucraina este principala cauză a scupirilor. În plus, a precizat bărbatul, „în Ungaria, TVA-ul la alimente este de 27%, ceea ce în primul rând crește foarte mult prețurile, în timp ce în țara din jur este mult mai mic”.
Soția clientului respectiv a exemplificat, arătând că în magazinele românești, poți cumpăra un kilogram de zahăr cu mai puțin de 400 forinți în majoritatea magazinelor, dar în Ungaria prețul oficial al zahărului este de 450 forinți. În plus, pentru multe produse, precum salamul, a calculat o diferență medie de preț de 15-20%, dar au fost și exemple în care a reușit să cumpere de două-trei ori mai ieftin.
Potrivit femeii, pe lângă problema prețurilor, în Ungaria cetățenii se cofruntă și cu limitele de cumpărare a produselor. „Avem trei nepoți și nu putem cumpăra decât unul, maximum doi litri de lapte. Ce înseamnă asta pentru trei copii?”, a mai spus femeia.
Sursa citată mai arată că la un alt magazin Lidl, din Carei, „fiecare a treia mașină are numere de înmatriculare maghiare”. Majoritatea cumpărăturilor provenind din localități de peste graniță.
Maghiarii se organizează și în grupuri de Facebook pentru a se ajuta între ei. Un exemplu dat de Transtelex este un grup de Facebook înființat pentru a ajuta clienții care vin în Carei, unde sunt prezentate promoţiile săptămânale din magazine, cele mai bune magazine pentru haine şi încălţăminte.
Și în hipermarketurile din Bihor, în special în cele pe Calea Borșului, în Episcopia, dar și în Salonta, au început să apară tot mai mulți cetățeni de peste graniță care vin la cumpărături.
De altfel, așa cum BIHOREANUL a mai arătat, fenomenul s-a conturat încă de la finalul anului trecut.
Citiți detalii în articolul „Sărăcie fără granițe: În ciuda plafonărilor, nici ungurii n-o duc mai bine: prețurile alimentelor au ajuns ca la noi, iar carburanții - mai scumpi (FOTO)”
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.