URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.

Deblocați Oradea! Disperați de haosul provocat de șantiere, orădenii cer Primăriei măsuri de fluidizare a traficului (FOTO)

Deblocați Oradea! Disperați de haosul provocat de șantiere, orădenii cer Primăriei măsuri de fluidizare a traficului (FOTO) BARĂ LA BARĂ. În Oradea nu mai există decât ore de vârf. „Anul acesta este apogeul lucrărilor de infrastructură, așa că se circulă mai greu”, recunoaște viceprimarul Marcel Dragoș. Ceea ce nu calmează, însă, nervii șoferilor...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Două în Oncea, trei pe dealuri, șase în cartierul Tineretului și 14 în Grigorescu... iar acestea sunt doar lucrările de modernizare a străzilor! Cap la cap, începând de la construcția pasajelor subterane din Piața Gojdu până la cea de-a treia etapă pentru reabilitarea rețelelor de termoficare, în Oradea sunt peste 60 de șantiere mari. 

„Se circulă toată ziua bară la bară. Durata unei călătorii a crescut cu 60%, iar costurile cu 40%, spre supărarea clienților”, spune președintele Camerei Taximetriștilor Bihor, Iosif Rad. Revoltați, șoferii cer municipalității adoptarea urgentă a unor măsuri de fluidizare a circulației...

Prețul dezvoltării 

Șoferii glumesc amar: „Tot ce trebuie pentru ca traficul să-și revină la normal este ca Primăria să nu mai facă nimic”. Încă de la ieșirea din iarnă, circulația a fost dată peste cap de șantiere.

„Până la vară, când vine vacanța, va fi tristețe totală”, zice președintele Camerei Taximetriștilor Bihor, Iosif Rad (foto). Membru al Comisiei de Circulație a Primăriei, acesta afirmă că șantierele se vor înmulți: „La fiecare ședință se cer noi avize de lucrări. Am ajuns să nu mai avem pe unde să deviem traficul”.

Până săptămâna trecută, Direcția Tehnică a municipalității a eliberat 1.500 de avize. Documentele vizează de la asfaltări la racorduri de apă, dar, dacă ritmul se menține, numărul lor va depăși, până la sfârșitul anului, recordul celor aproape 2.700 de lucrări avizate în 2022. 

Cu mașina, ca pe jos...

Șantierele încurcă traficul. Drumul cu mașina din Nufărul până la Primărie a ajuns să dureze și 30 de minute, cam cât îi ia unui pieton.

Cu transportul în comun, Oradea se traversează în aproape o oră. „De la închiderea Pieței Gojdu pentru lucrările la pasaje, cel mai repede ajungi cu bicicleta. Eu înțeleg că anul acesta se închid proiectele europene, dar nu-i drept să omori un oraș din cauza asta”, protestează președintele asociației Pro Bikers, Sebastian Miklo (foto).

Unul dintre inițiatorii acțiunii pro-bicicletă Critical Mass, Miklo nu e convins că va organiza ediția din acest an. „Vedem la toamnă, dar la câte șantiere sunt acum, nu are sens, că numai încurcăm traficul”, spune el.

„Nu poți accelera”

Șoferii reclamă constant aglomerația din trafic pe aplicația Oradea City Report și pe internet, făcând trimitere și la alte inconveniente care o amplifică. „Și unde ar fi loc să circuli nu poți accelera, din cauza capacelor de canal care nu sunt la nivel. Pe dealul Păcii efectiv îți rupi mașina în ele”, zice un șofer Bolt.

Traficul intens deviat de pe străzile în lucru a produs denivelări și pe străzile până atunci bune. „Bulevardul Decebal e praf, intersecțiile Transilvaniei cu bulevardul Dacia și cu Șelimbărului sunt valuri”, se plânge un șofer.

În plus, la ore de vârf, cozile la semafoarele de pe bulevardul Ștefan cel Mare se întind pe zeci de metri. „Semafoarele sunt nesincronizate. Dacă ai prins roșu la intrarea pe bulevard, indiferent cu ce viteză mergi, îl prinzi tot așa până în centrul orașului”, reclamă altul. La fel se întâmplă pe bulevardele Decebal, Dacia și pe altele...

Fluidizați!

Circulația pe Decebal este o piatră de încercare. Joia trecută, angajații OTL au dat traficul peste cap și cu lucrări de întreținere la șinele de tramvai. „Nu aveai pe unde să treci Crișul Repede. Podul Dacia, care dă în șantierul viitoarelor pasaje, era plin de mașini, iar pe podul Carol era coadă până la Dorbob, pentru că strada Oneștilor are o singură bandă”, se plânge un taximetrist.

Șoferii zic că măsuri de fluidizare a traficului ar putea fi luate, dincolo de coordonarea șantierelor, prin lărgirea la două benzi pe sens a străzilor Armatei Române, Meșteșugarilor și Oneștilor, dar și prin transformarea primei benzi, de lângă trotuar, în bandă cu sens obligatoriu la dreapta în marile intersecții.

„În Parcul 22 Decembrie, pe sensul spre Nufărul, prima bandă ar putea deveni obligatorie la dreapta. Șoferii s-ar încadra din vreme și n-ar mai sta unii după alții”, afirmă un taximetrist.

Meșteșugarilor intră în șantier! 

Viceprimarul Marcel Dragoș (foto), coordonatorul lucrărilor din oraș, spune că aglomerația va mai dura anul acesta. „Se va mai aerisi din toamnă, după reluarea circulației tramvaielor prin Piața Gojdu, și va intra în normal cel mai probabil anul viitor, după deschiderea pasajelor”, spune acesta.

Până atunci, municipalitatea deschide noi șantiere prin care vrea să testeze măsuri de fluidizare. „Lucrările pentru lărgirea străzii Meșteșugarilor la două benzi pe sens vor începe peste două săptămâni. Se va lucra sub trafic, iar strada nu va fi închisă”, anunță Dragoș. Lucrările, în valoare de 10 milioane lei, au ca termen de execuție 8 luni, așa că până în primăvară circulația se va desfășura în condiții de șantier.

Ar lărgi și nu prea...

După lărgirea străzii Meșteșugarilor, Primăria ia în calcul lucrări similare pe Oneștilor, în vecinătate, prin lărgirea cu o bandă, pe locul parcărilor dinspre blocurile Prima. „Inițial vom testa circulația cu sens unic dinspre Ioșia spre Rogerius pe Oneștilor, și invers pe Meșteșugarilor. Dacă traficul se aerisește, poate nu mai e nevoie să lărgim strada”, zice viceprimarul.

Marea problemă o constituie podul Carol, cu o bandă pe sens, unde traficul se strangulează. „Vom face studii de fezabilitate pentru a vedea în ce măsură se justifică lărgirea podului”, spune Dragoș. Pe lângă eventuale exproprieri în zona Sovata, problema e că aliniamentul blocurilor dinspre strada Cazaban îngreunează lărgirea arterei.

În paralel, municipalitatea a comandat studiul de fezabilitate pentru lărgirea străzii Armatei Române și a podului peste Peța la două benzi pe sens, din zona Parcului Bălcescu până în cartierul Ceyrat, precum și la intersecția cu strada Nojoridului. Acestea ar avea, însă, efecte în timp. „Dacă anul acesta finalizăm documentația, anul viitor am putea începe lucrările”, spune Marcel Dragoș.

„Sistemul este depășit” 

Dar orădenii au probleme în trafic acum! „Astăzi nu avem cum sincroniza semafoarele cum și-ar dori șoferii. Sistemul este atât de depășit încât nici măcar nu se pot înlocui piesele”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto).

Potrivit acestuia, Consiliul Local va dezbate luna aceasta două proiecte de peste 12 milioane lei, cu finanțare din PNRR, pentru modernizarea semaforizării. „Vrem un sistem integrat la nivelul orașului, coordonat dintr-un dispecerat, și mai multe semafoare cu buton”, explică directorul. Până la implementarea proiectului, estimată la 30 de luni, municipalitatea se va mulțumi să țină funcțional sistemul actual.

Situația e similară și în cazul gurilor de canal care încurcă traficul. „Zilnic primim 2-3 reclamații”, recunoaște Marchiș. Sesizările sunt redirecționate către Termoficare și Compania de Apă, care le rezolvă cel mai adesea „românește”. „Soluția nu este cea mai tehnică. Se pune o bucată de cauciuc pentru amortizarea zgomotului, până la înlocuirea canalului de vizitare”, spune directorul.

Capacele de canal cu probleme vor fi înlocuite odată cu rețelele de apă sau termoficare de care aparțin, iar acestea sunt investiții mari, care durează.

Soluția evacuării rapide

În schimb, directorul tehnic nu exclude intervenții punctuale pentru fluidizarea traficului prin intersecțiile aglomerate, prin introducerea unei benzi de virare la dreapta, cum cer unii șoferi. 

„Acum, traficul între centru și Nufărul este deviat prin Parcul 22 Decembrie. Cu acordul Poliției Rutiere, am putea testa amenajarea unei ieșiri către Nufărul, fie și provizoriu, până când traficul va reveni la normal”, zice Marchiș. 

O măsură similară ar putea fi adoptată și la coborârea de pe strada Eroului Necunoscut în bulevardul Dacia pe sensul spre Rogerius, dar și în alte intersecții aglomerate. Sigur nu ar pune capăt ambuteiajelor, dar măcar ar da traficului viteză. Exact ce nu poate acum Primăria...


CONDAMNAȚI LA ȘANTIERE 
Ambuteiajele continuă!

Primăria și-a pus speranțele în finalizarea la timp a lucrărilor la pasajele subterane din centrul civic, astfel încât de anul viitor traficul să revină la normal. Lucrările la cele cinci pasaje din zona Gojdu sunt aproape la jumătate, în vreme ce șantierul de lângă Piața Cetate, corelat cu amenajarea unei bretele de acces dinspre strada Evreilor Deportați spre Costaforu, a ajuns la 70%. „Pasajele vor fi terminate până la finele anului”, promite viceprimarul Marcel Dragoș.

Asta nu înseamnă, neapărat, sfârșitul ambuteiajelor. Primăria pregătește amenajarea a două pasaje subterane și la intersecțiile din zona magazinului Crișul și respectiv a Gării. „Se lucrează la proiectul tehnic și apoi se va da drumul la licitație. Cel mai probabil lucrările vor începe în primăvara anului viitor”, afirmă șeful Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Marius Moș (foto). Altfel spus, circulația tramvaielor ar putea fi oprită din nou pe durata lucrărilor...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
adi13-bolnăvel
Doar sute :::)) as fi fericit sa fie zeci de mii :::))))
Postat 05 Mai 2023, 21:35 de Sandu2100
Sandu mincinosu
Vezi sandule, sute de oameni te fac prost. Da ma se face mt si prost. Ce concluzie tragi cand toti te fac prost?
Postat 05 Mai 2023, 15:48 de adi13
adi13-bolnăvel
Vezi tu amu cate face Bolojan Birta, poduri, drumuri , parcari, centuri etc , adică fac astia multe.
Postat 05 Mai 2023, 10:27 de Sandu2100
Sandu mincinosu
O sa fie bine pentru gasca, buzunarul va fi plin
Postat 05 Mai 2023, 10:16 de adi13
Șeful Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Marius Moș...
...cum draq se ajunge la așa funcții dintrun ziarist de oraș, care fugea de ici colo să scrie câte un articol în primul mandat al domnului fost edil Ilie Bolojan, articole majoritatea negative, chiar și prin mandatul domnului fost edil Petru Filip. De la statutul de săgeată al Jurnalului ...nn, a ajuns unul din cei care au înfințat ziarul primăriei unde se scria frumos și pompos, chiar dacă erau minciuni. Mai apoi a ajuns aici unde îl vedem și azi expert în "D'ale lu' Mitică", mare șef. Acum cum îl văd în imagine sa cam dublat aproape triplat în lățime, că în înălțime nu a mai crescut cam deloc, oare este chiar atât de ”OKOS” după cum îl laudă unii desigur și el, s-au e susținut în continuare, posibil să aibă abilități de City manager...
Postat 04 Mai 2023, 20:11 de Morometul
Dupa ce o sa fie gata lucarile
O sa fie bine.
Postat 04 Mai 2023, 16:29 de Sandu2100
Gunoaie mincinoase
Dar de planul primariei pt Nufaru 1 sa desfiinteze toate locurile de parcare , iar masinile sa fie mutate cu forta in cele 15 parcari etajate ce vor fi construite in zona!!! Problema e ca 150 taxa de parcare de domiciliu plus cateva mii parcate gratis, nu e bine, Trebuie taxa de 2000 lei pe an cum e in parcarile etajate. Imi povestea intr-o zi un angajat din primarie cum procedeaza primaria, in unele zoe unde vor pasaje, parcari, cu cativa ani inainte incep sa aglomereze intentionat zona, prin semafoare dereglate, desfiintari de parcari pentru a nu avea lumea unde parca. Nu se incearca deloc masuri simple de sens unic, sau corelarea timpilor semafoarelor. Primaria intentionat provoaca haos ca sa poata justifica lucrari scumpe
Postat 04 Mai 2023, 14:14 de Mihaita
NOK
Aparent la cate largirii de drum se fac se pare ca scopul ii sa fie eliminata orice posibilitatea de a mai avea efectiv loc sa parchezi masina, deci strategia ii sa nu mai ai loc de parcat nicaieri, la iesire din oras eventual, ca sa fie aerisit interiorul. De denivelari si canalizari nu are rost sa vorbesc, n-am vazut in nici-un alt oras in zonele centrale asa ceva. Oradea perfecta dar doar pe centurile ce o ocolsesc.
Postat 04 Mai 2023, 13:18 de Oradea1013
Ehe
Asta se întâmplă când cârpa isi doreste sa ajungă preş.
Postat 04 Mai 2023, 11:41 de Maikeltroll
posibila solutie
constatare: cand e vacanta scolara nu exista trafic in oras! deci, o solutie de decongestionare ar fi introducerea transportului scolar generalizat, astfel incat parintii/bunicii sa isi foloseasca masina doar pentru deplasi proprii, nu pentru dusul/adusul copiilor la/de la scoala.
Postat 04 Mai 2023, 11:21 de danzigk
Un oras sufocat de decizii proaste.
Daca acum 10 ani, la avantul fondurilor europene, se lua masurile corecte, astazi aveam un oras “aerisit”. Cat timp numarul masinilor in trafic va ramane acelasi sau va creste, poti sa largesti si la 6 benzi si sa faci inele la pasaje, ca numarul acestora nu va scadea. Trebuia stimulat transportul in comun, mijloacele verzi, mersul cu bicicleta, pe jos. Omului sa-i fie comod sa lase masina acasa, sa poata ajunge in orice punct, in timp util, utilizand mijloace alternative. Parcari limitrofe, parcari centru de cartier, legate la transport in comun, piste de biciclete interconectate. Oradea are infrastructura suficienta, trebuia intretinuta si imbunatatita dupa principii moderne de urbanism. Acum ar fi inceput sa se vada rezultatele.
Postat 04 Mai 2023, 10:04 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON