Fostul Centru Civic e sub asediu. Spre zona centrală, accesul este blocat de săpăturile la pasajele subterane din Piața Gojdu încă de anul trecut.
În spate, spre șanțul Cetății, circulația a fost sistată de o lună de săpăturile pentru o nouă cale de acces între străzile Clujului și Griviței, iar situația e departe de a se termina. „Efectiv, nu mai avem pe unde să circulăm!”, se plâng locuitorii zonei.
În săpături repetate...
Anul acesta, circulația pe strada Griviței a fost îngreunată. La început, artera a fost închisă traficului auto, mai bine de o lună, pe tronsonul dintre strada 12 Octombrie și sediul Administrației Județene a Finanțelor Publice Bihor, pentru lucrări de termoficare.
În primăvară s-a circulat cu greutate, apoi, din 8 august, municipalitatea a închis traficul rutier pe tronsonul din dreptul clădirii Finanțelor, pentru amenajarea unui sens giratoriu. Restricțiile trebuiau să dureze până pe 9 septembrie, dar strada n-a fost redeschisă nici acum. În schimb, constructorii s-au lungit cu săpăturile spre șanțul Cetății, pregătind amenajarea noului drum de legătură între străzile Griviței și Clujului!
Șanțul „înfundat”
Blocurile înconjurate de șantiere sunt complet „asediate”. În a doua săptămână din august constructorii au tras garduri de-a curmezișul străzii Griviței și a șanțului Cetății, au deviat circulația pe treptele ce urcă la terasa blocurilor și au început săpăturile.
„Ne-am trezit, brusc, fără acces”, reclamă o orădeancă. Trecătorii sunt nevoiți să umble printre șanțuri, iar riveranii nu mai pot folosi mașinile. Cei care au locuri de parcare la parterul blocurilor dinspre piață s-au trezit cu ele blocate. „Nu mai pot ieși cu mașina din garaj. Și, oricum, nu am unde să o duc”, povestește un locatar.
În prima săptămână de lucrări, în șanțul Cetății nu au putut intra nici mașinile salubrității. „Am stat zile în șir cu gunoaiele neridicate”, spune un alt locuitor. Apoi, lucrurile s-au înrăutățit. Săpăturile au avariat rețelele de apă, care au lăsat blocurile din jur „pe uscat”. Trei avarii repetate provocate de constructori, uneori din neglijență, alteori din cauza absenței din schițe a traseului rețelelor, au inundat cu reclamații dispeceratul Companiei de Apă Oradea. Și exemplele ar putea continua...
„Ar fi fost bun...”
Haosul din zonă este provocat de proasta organizare a Primăriei. Consiliul Local a aprobat încă din aprilie 2022 indicatorii tehnico-economici ai lucrărilor pentru amenajarea unui drum de circa o jumătate de kilometru, care să lege Calea Clujului și strada Griviței prin șanțul Cetății. Noua cale de acces, care ar fi putut prelua traficul pe durata șantierelor din Centrul Civic, a intrat însă în lucru abia în august 2023.
„Tronsonul de drum ar fi fost bun să îl avem finalizat, dar, dată fiind valoarea lucrărilor, nu îl puteam face prin atribuire directă pe contractul cadru de întreținere străzi, ci doar ca investiție a Primăriei, prin licitație”, declară viceprimarul Marcel Dragoș (foto).
Atribuite în luna mai firmei Dumexim pentru 2,6 milioane lei plus TVA în urma unei licitații ce a durat 5 luni, lucrările au început după alte două luni și jumătate, când zona era deja plină de șantiere. „Nu am putut da mai repede ordinul de începere pentru că în zona fostelor scări care urcau din șanțul Cetății către piață s-au făcut lucrări de descărcare arheologică. Nu am vrut să pățim ca la parcarea de la catedrală, unde am fost blocați săptămâni în șir de săpături arheologice”, explică viceprimarul. Și acestea ar fi putut fi, însă, comandate mai repede...
Se amână!
Șansele ca traficul din zonă să fie degajat înainte de sfârșitul anului sunt minime. Din 9 septembrie constructorul trebuia să redeschidă circulația pe strada Griviței, lângă Finanțe, și să continue sub trafic lucrările pentru modernizarea șanțului Cetății, până la termenul contractual din decembrie. A depășit, însă, cu trei săptămâni data limită acceptată de Comisia de circulație.
„Firma a fost amendată de Poliția Rutieră pentru depășirea termenului limită pentru închiderea circulației și probabil va mai fi sancționată. În schimb, restricțiile vor fi prelungite. Acolo se lucrează. Nu putem lăsa oamenii printre utilaje”, spune directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiș (foto), declarându-se „nemulțumit de productivitate”.
Au dat-o pe constructori!
Până acum lucrările au avansat greu pentru că angajații Dumexim au lucrat la refacerea canalizării la adâncimi de 4 metri. „Zona mai rea a fost refăcută. De acum ar trebui ca lucrările să meargă mai repede. Constructorii au dezafectat scările din beton care urcă din șanțul Cetății, au pus conductele și au început montarea capacelor de canal și a bordurilor”, explică directorul.
În al 12-lea ceas, municipalitatea încearcă să fluidizeze cumva circulația în zonă, cerând ca lucrările să fie finalizate pe tronsoane. „Constructorul și-ar fi dorit ca întâi să termine rețeaua de canalizare dintre piață și sediul Poliției Rutiere. Noi i-am cerut să vină cu lucrarea gata, la nivel de asfalt, pe câte un tronson, pentru a evita blocarea întregului șanț al Cetății, iar orădenii să aibă acces în zonă, chiar și parțial”, spune Marchiș.
Altfel spus, să se chinuie constructorul, cum o ști, ca să recupereze întârzierea Primăriei, căreia funcționarii nu îi găsesc nicio explicație...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.