La sfârşitul acestei săptămâni, toţi cetăţenii români cu drept de vot sunt aşteptaţi la urne pentru a alege viitorul Preşedinte al României pentru un mandat de 5 ani.
Particularitatea alegerii preşedintelui este dată de faptul că procedura electorală este reglementată în însăşi Constituţia României, aşa că politicienii nu o pot schimba după bunul plac, astfel cum se întâmplă spre exemplu la alegerile locale, unde primarii sunt aleşi fie dintr-un tur, fie din două, în funcţie de voinţa politică din momentul respectiv.
Potrivit dispoziţiilor constituţionale, Preşedintele României este ales prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat. Este declarat ales candidatul care a întrunit, în primul tur de scrutin, majoritatea de voturi ale alegătorilor înscrişi în listele electorale. În cazul în care niciunul dintre candidaţi nu a întrunit această majoritate, se organizează al doilea tur de scrutin, între primii doi candidaţi stabiliţi în ordinea numărului de voturi obţinute în primul tur. Este declarat ales candidatul care a obţinut cel mai mare număr de voturi.
Din cele de mai sus rezultă că, pentru a avea legitimitate şi a fi ales preşedinte din primul tur de scrutin, un candidat are nevoie de jumătate plus unu din numărul total al alegătorilor din România şi nu din numărul celor prezenţi la vot, situaţia care cu greu se poate realiza în practică.
În ceea ce priveşte rolul Preşedintelui în societate, Constituţia ne spune că Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării. Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.
Trebuie precizat faptul că în Constituţie nu se foloseşte sintagma de "şef al statului" cu care s-au lăudat toţi locatarii postrevoluţionari de la Cotroceni. Statul şi poporul nu au nevoie de un "şef", ci de un simbol care să asigure echilibru între autorităţile statului, deasupra cărora trebuie să se ridice prin propria prestanţă.
Urmează să vedem dacă viitorul ocupant al Palatului Cotroceni va înţelege acest lucru. Deşi, la ce vedem în campania electorală, şansele sunt aproape nule...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.