Serviciile Adăpostului Grivei din Oradea, care adună câinii fără stăpâni, au fost îmbunătăţite în anul 2023, a susţinut joi, în cadrul unei conferinţe de presă, şeful Administraţiei Domeniului Public din Oradea, Liviu Andrica.
Întrebat de BIHOREANUL ce părere are despre campania "Misiunea Grivei", prin care aproape 3.000 de orădeni cer Primăriei Oradea să asigure, între altele, accesul la camerele de supraveghere din ţarcurile câinilor şi "condiţii decente" pentru patrupede, şeful ADP a zis că nu a urmărit demersul cetăţenesc.
"Nici hotel, nici pensiune"
În cadrul conferinţei, au fost prezentate atât date statistice ale adăpostului, cât şi noutăţile din anul 2023.
Conform raportului, anul trecut, la Adăpostul Grivei au ajuns 899 de câini, dintre care 495 au fost adoptaţi, alţi 16 revendicaţi, iar restul au fost eutanasiaţi.
În prezent, în adăpost sunt în jur de 110 de câini, capacitatea maximă a amplasamentului fiind de 200 de animale.
"Adăpostul Grivei are ca activitate gestionarea câinilor fără stăpân. Aceasta presupune prinderea câinilor fără stăpân de pe domeniul public, aducerea lor în adăpost şi sterilizare, dacă este nevoie. Dacă nu sunt adoptaţi în 14 zile, aceştia sunt eutanasiaţi. Câinii care rămân peste acest termen în adăpost, o pot face doar cu aprobarea operatorului, adică al ADP, şi pe cheltuiala sa. Eu aş vrea ca cei care iubesc câinii să spună că suntem oameni buni, că mai ţinem câini pe banii ADP-ului. Dar adăpostul nu este nici hotel, nici pensiune. (...) Nu este ieftin nici să-i eutanasiezi. Noi am fi mai bucuroşi să fie adoptaţi. (...) Iubitorii aceia de câini care vor să aibă grijă de ei pe banii acestei societăţi, pe banii orădenilor, ar face bine să adune bani şi să realizeze un adăpost unde să-i cazeze", a spus şeful ADP (foto).
În context, BIHOREANUL l-a întrebat ce părere are despre campania de strângere de semnături lansată în noiembrie 2023 şi denumită "Misiunea Grivei". În cadrul acesteia s-au adunat până acum 2.889 de semnături pentru ca Primăria Oradea (în subordinea căreia se află ADP) să iniţieze campanii de microcipare şi sterilizare a câinilor în toată Zona Metropolitană, să colaboreze cu ONG-urile dedicate traiului bun al animalelor, să creeze "condiţii decente" în adăpostul Grivei şi să asigure accesul cetăţenilor la camerele de supraveghere din ţarcuri, pentru transparenţă.
"Nu am văzut campania. Pe mine mă interesează doar ce afectează activitatea mea, adică ADP. Dacă mă uit după ce face altcineva nu mai văd problemele care sunt la noi", a fost răspunsul directorului.
Închis pentru nereguli
Campania "Misiunea Grivei" a fost lansată de trei orădeni iubitori de animale, Gabriela Jurjea, Mihai Şvab şi Gabriela Şuşman, care au depus la Consiliul Local un proiect de hotărâre scris sub forma unei iniţiative cetăţeneşti, care trebuie susţinut cu 10.000 de semnături. Cele două femei iniţiatoare fac parte din grupul ce administrează pagina de Facebook "Voluntari pentru căţeii din adăpostul public Oradea", ce se ocupă cu promovarea câinilor abandonaţi pentru a fi adoptaţi.
Iniţiativa a fost lansată la un an după ce Adăpostul Grivei a fost închis, în noiembrie 2022, în contextul în care DSVSA Bihor şi Poliţia Animalelor au descoperit că acolo câinii erau ţinuţi în condiţii improprii, înghesuiţi şi amestecaţi în ţarcuri indiferent de talie ori sex, supravieţuind în fecalele proprii, mulţi fiind subnutriţi şi fără să primească tratamente medicale.
Investiţii de 210.000 de lei
În luna ianuarie a anului 2023, acesta a fost redeschis. În octombrie 2023, şeful ADP a organizat o conferinţă de presă la adăpostul situat pe strada Corneliu Baba nr. 19 pentru a prezenta îmbunătăţirile făcute.
Pe lângă patrupedele aduse din municipiu, la Adăpostul Grivei ajung şi câini fără stăpân din Aleşd, Beiuş, Marghita şi Salonta.
Anul trecut, ADP a achiziţionat a doua autoutilitară a adăpostului, folosită pentru transportul patrupedelor din judeţ şi oraş. În toate ţarcurile câinilor a fost turnat beton, s-au montat rigole de scurgere şi s-au introdus cuşti în fiecare boxă.
Tot în anul precedent, lângă Adăpostul Grivei a fost înfiinţat şi un punct de colectare a cadavrelor mici şi mijlocii de pe domeniul public din Oradea, dar şi din gospodăriile individuale.
Potrivit raportului ADP, valorile investiţiilor derulate la adăpost se ridică la circa 210.000 de lei, iar costurile lunare de întreţinere a acestuia ajung la 100.000 de lei.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.