Primul pas a fost făcut. Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat că a fost obținut cel dintâi aviz, al Comisiei de siguranță rutieră din cadrul CNAIR, pentru cele patru proiecte de pasaje rutiere propuse a fi construite la ieșirile din Oradea spre Biharia și Nojorid, precum și înainte de intrarea în oraș dinspre Oșorhei.
Potrivit primelor estimări, fiecare dintre cele patru pasaje ar urma să coste 10 milioane euro.
De ce „pentru” Oradea?
Finanțarea acestor proiecte, a declarat Bolojan într-o conferință de presă susținută miercuri, ar urma să fie asigurată din fonduri europene, din axele dedicate îmbunătățirii siguranței rutiere.
„Zona Metropolitană Oradea este zona din județ cu cel mai mare trafic rutier, iar populația din localitățile învecinate municipiului s-a triplat în ultimii 10-15 ani”, a explicat președintele CJ Bihor motivul pentru care administrația județeană vrea realizarea cu fonduri europene a patru pasaje rutiere la intrările/ieșirile din oraș.
Totodată, el a spus că „am obținut avizul Comisiei de siguranță rutieră din cadrul CNAIR” pentru toate cele patru pasaje, specialiștii CJ Bihor urmând să pregătească pentru fiecare un studiu de fezabilitate.
Pe sub centură spre Nojorid
Bolojan a prezentat în linii mari, cu ajutorul unor hărți, unde și cum ar urma să fie construite cele patru pasaje rutiere.
Primul și al doilea, care ar urma să funcționeze unitar ca un ansamblu, sunt prevăzute la ieșirea din Oradea spre DN 79.
Primul segment ar urma să pornească de la capătul Căii Aradului și să fie un pasaj subteran, pe sub actuala centură a orașului. Dacă proiectul se va pune în aplicare, actuala bandă a doua va deveni subterană pentru a permite circulația fără ca șoferii să intre prin girația de la sol, iar prima bandă va rămâne cum este, la sol, urmând să permită atât virajul pe centură la dreapta spre Calea Sântandreiului, cât și accesul în girație pentru viraj la stânga pe centură, către strada Ogorului.
Al doilea element al ansamblului ar urma să fie un pasaj suprateran peste girația dintre ERA Park Oradea și Oradea Shopping City, astfel că șoferii care se deplasează către și dinspre Nojorid vor supratraversa această girație, ce va fi folosită de către cei care se adresează magazinelor dintre cele două complexuri comerciale.
Ambele pasaje, a precizat Bolojan, ar fi prevăzute cu câte o bandă pe sens, și vor fi dublate de câte un pasaj pietonal pentru a se asigura și traversarea în siguranță a centurii de către pietoni și bicicliști.
Pe DN 19 spre Biharia, pe DN înainte de Oradea
Un al treilea pasaj (foto sus), a adăugat președintele CJ Bihor, este propus de administrația județeană cu acordul CNAIR la ieșirea din Oradea spre Biharia, peste actuala girație din intersecția DN 19 cu așa numitul „drum expres” ce colectează circulația de pe dealurile orașului și Calea Bihorului, în zona Remarkt (fostul Real II Episcopia).
Al patrulea pasaj ar urma să fie tot suprateran, deasupra girației în care se intersectează DN 1 la ieșirea din Oșorhei spre Oradea cu viitoarea centură Oșorhei și viitorul Inel Rutier Metropolitan de Nord care va duce prin Fughiu spre Biharia.
Ambele zone sunt cunoscute pentru ambuteiajele care au loc în prezent din cauza volumului mare de trafic și a riscului de accidente.
„După aprobarea studiilor de fezabilitate și avizarea de către Comisia Tehnico-Economică a CNAIR, vom demara licitațiile pentru proiectarea și executarea acestor pasaje”, a spus Bolojan, precizând că „speră” ca acest lucru să se facă luna următoare, când ar urma să fie semnate și contractele de finanțare.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.