De câteva săptămâni, sute, poate mii de pensionari se şi văd bogaţi peste noapte: au aflat că, fără să mişte un deget, sunt la un pas să capete o maşină de lux ori un premiu uriaş în bani.
Cu toţii au primit acasă nişte cupoane de la editura Reader's Digest prin care sunt îndemnaţi să se înscrie la o tombolă pentru a pune mâna pe premii, dar când sună la numărul indicat ca să-şi "confirme" tichetul câştigător, bătrânii află că trebuie să comande întâi nişte cărţi scumpe. Abia apoi vor da marea lovitură!
Câştigători cu toţii
Toată luna septembrie, o sumedenie de pensionari orădeni s-au trezit că, pe lângă cupoanele de pensie şi facturile la utilităţi, primesc de la poştaşi şi un fel de carte poştală specială. Pe aceasta, alături de fotografia unui autoturism de lux cu numărul B-1-ERD, scrie cu litere de-o şchioapă că "acest card ascunde secretul câştigării unui Volkswagen Tiguan şi a 200.000 RON". Mesajul este semnat de o anume Irina Popa, care se recomandă drept "managerul concursului", iar în partea de jos a tichetului figurează un îndemn: "Grăbiţi-vă, premiile vor fi acordate în termen de 72 de ore de la desemnarea câştigătorilor!".
Pe verso, cuponul are o zonă răzuibilă din care posesorul află "informaţia ascunsă" care îi poate aduce "cea mai bună maşină pe care am oferit-o vreodată ca premiu şi 200.000 RON", şi anume un "cod maşină", mereu acelaşi, B-1-ERD, ca şi cum ar fi numărul de înmatriculare al maşinii, plus un aşa numit "cod personal de identificare", şi acesta identic pe toate cupoanele: U9FS30. Cum codul de pe reversul tichetelor este, pe toate, acelaşi număr de înmatriculare, sigur că oricine se bucură că, gata, a câştigat! Aşa că urmează instrucţiunile precizate pe cupon şi sună la numărul de telefon indicat (021.5291570) pentru a confirma "câştigul", comunicând "codul personal de identificare".
"Aceste două informaţii sunt tot ce aveţi nevoie pentru a putea câştiga!", scrie pe tichet, "citând" regulamentul concursului organizat de firma Tarsago România, disponibil integral, "în mod gratuit", oricărui solicitant care trimite o scrisoare la adresa poştală de asemenea menţionată pe tichet. Asta în epoca internetului de mare viteză!
Cu condiţii
BIHOREANUL a intrat în posesia mai multor tichete primite de pensionarii orădeni şi a constatat că, în zona răzuibilă, toate codurile sunt identice, inclusiv cele "personale de identificare". Aşa că nu-i de mirare că fiecare pensionar care a primit tichetul a avut toate motivele să se creadă câştigător şi să sune la numărul de telefon indicat. "Am sunat şi, după ce m-au ţinut la telefon vreo 10 minute, am aflat că trebuie să comand o carte de 69 lei ca să fiu înscrisă în concursul propriu-zis", povesteşte o bătrânică. Neîncrezătoare, a refuzat să comande cartea, aşa că a aflat că şansele ei de a câştiga au dispărut cu totul!
La fel a păţit şi BIHOREANUL când a sunat la numărul înscris pe cupon. Punând mai multe întrebări, reporterul a aflat că extragerile tombolelor vor avea loc în ianuarie (pentru maşină) şi în iulie 2014 (pentru bani), organizator fiind editura americană Reader's Digest, celebră pentru pliantele promoţionale stufoase pe care le trimite oamenilor fără ca aceştia să le fi solicitat.
De altfel, o simplă căutare pe internet cu numele editurii arată că an de an editura organizează concursuri cu premii super-atractive, dar de fiecare dată condiţia înscrierii este achiziţionarea unor cărţi scumpe şi prea puţin utile. Nu puţini păţiţi care au comandat cărţile crezând că aşa vor câştiga premii descriu concursurile ca fiind de fapt nişte escrocherii menite doar să prostească naivii să cumpere produsele editurii.
Dacă şi cu parcă...
În ciuda insistenţelor reporterului, organizatorii concursului nu au precizat nici câte tichete au împărţit în Bihor ori în alte judeţe, nici dacă ele au fost destinate special pensionarilor, o categorie uşor de manipulat.
Cert e că nici povestea cu tombola nu este sinceră, tichetul nepomenind nimic despre condiţiile de participare. Singura firmă care este menţionată pe faţa cuponului, pentru a da credibilitate afacerii, este dealerul auto D&C Oradea, care însă se delimitează de orice posibilă şarlatanie. "Campania este organizată de Reader's Digest, noi doar am furniza autoturismul. În urma extragerii la sorţi, dacă persoana câştigătoare optează pentru maşină şi nu pentru echivalentul în bani, maşina va fi achiziţionată de la noi de către Reader's Digest", spun reprezentanţii D&C Oradea.
Cert e că, vrăjiţi de premii, de faptul că deţin, ei şi numai ei, un tichet cu coduri câştigătoare, dar şi de vorbele convingătoare ale operatorilor, pensionarii pot lua plasă uşor, comandând cărţi în speranţa că într-o zi vor fi chemaţi să-şi ridice maşina ori banii. Numai cei cu capul pe umeri realizează că orice e prea frumos ca să fie adevărat nici nu este...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.