E un poliţist tânăr pe care îl ştie deja o ţară întreagă în urma unei postări plină de umor făcută în 2018, pe un grup de pe Facebook, în care şoferii se avertizează reciproc de radare şi controale. Mesajul "Echipaj pe Şoseaua Borşului, lângă Peugeot. Ora 13:05", împreună cu un selfie în uniformă alături de colegul său, a făcut mii de oameni să zâmbească şi să răspândească postarea. Postarea a avut un succes uriaş, pe care autorul nu şi-l poate explica, mai ales că "nici măcar nu eram cu radarul atunci", după cum mi-a mărturisit într-o discuţie privată.
Pe Sebastian Drimbe l-am cunoscut la un chef unde a fost sufletul petrecerii. Înainte să plece acasă, mi-a spus că s-a săturat să mai vadă morţi pe şosele şi că vrea să facă ceva pentru asta. L-am căutat peste câteva zile, curios de detalii. Până ne-am întâlnit, mai muriseră câteva persoane doar pe şoselele din Bihor. Subofiţerul spune că de multe ori se simte neputincios în faţa celor opriţi în trafic după diverse abateri. "Unii zic să le dau ce amendă vreau eu, oricât de mare, că oricum n-o vor plăti! Pe lângă asta, legea permite achitarea a jumătate din minim în 15 zile, ceea ce nu mai este o pedeapsă aşa serioasă."
Singurul mod în care poliţistul crede că se va putea scădea numărul mare de accidente grave este înăsprirea pedepselor complementare. Adică suspendarea permisului de conducere. "Te-am prins băut, rămâi fără carnet 1 an, nu 3 luni ca acum! Asta îi doare pe oameni mai tare decât amenda". Sebastian crede că, astfel, şoferii vor cântări mai atent riscurile la care se expun atunci când sunt gata să calce pe bec. Primul pas a fost făcut deja, o petiţie publică pe care vă invit şi eu să o citiţi, să o semnaţi şi să o daţi mai departe.
Câteva exemple de propuneri, pe lângă cea de mai sus: depăşirea limitei de viteză cu mai mult de 50 km/h – suspendarea permisului de conducere pentru 6 luni (în loc de 3 luni, în prezent), depăşirea pe linie continuă – 6 luni (faţă de 30 de zile acum), folosirea telefonului mobil la volan – 30 de zile (pe lângă puncte de penalizare şi amendă, cum se pedepseşte în prezent). Cam principalele cauze ale accidentelor grave din România. Lipsa infrastructurii rutiere moderne, scuză des invocată de conducătorii auto, nu este o scuză şi pentru tânărul poliţist: "Dacă eşti iresponsabil şi grăbit tot timpul, aşa vei conduce şi dacă ar fi plină ţara de autostrăzi şi drumuri expres".
De succesul petiţiei lui Sebastian Drimbe nu mă îndoiesc. De justeţea demersului său şi de bunele sale intenţii, la fel. Strângerea de inimă şi pesimismul îmi vin de la felul în care va continua povestea. Codul Rutier nu se poate modifica fără asumare politică, iar politicienii fug de iniţiativele legislative nepopulare ca dracu' de tămâie, de teamă că vor lua ţeapă la urne. Dar au acum o ocazie mare de a dovedi că le pasă mai mult de noi, ceilalţi, decât de ei înşişi şi de carierele lor. În fond, mai bine mort politic decât mort de-a binelea, nu?
P.S. Le mulţumesc cititorilor Bihoreanului pentru că mi-au citit rubrica în ultimii 7 ani. Să ne auzim cu bine.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.