URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 30 OCTOMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu cred că există un cetățean care ar dori să-și vadă casa distrusă numai pentru că acolo trebuie să treacă un drum ori să se facă un pasaj sau un sens giratoriu. Și chiar dacă sumele oferite drept despăgubire sunt generoase, ceea ce nu e cazul la scârțara Primărie Oradea, tot mai rămâne disconfortul de a-i scoate pe oameni din rutina zilnică.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum arătam săptămânile trecute, în sistemul de drept românesc accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, cu titlu prealabil, trebuie să vâri, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
02 Septembrie 2021, 14:15

Tren-tramvai între Oradea şi Debreţin? Primarul orașului ungar anunță finalizarea studiului de fezabilitate, primarul din Oradea nu ştie nimic

Tren-tramvai între Oradea şi Debreţin? Primarul orașului ungar anunță finalizarea studiului de fezabilitate, primarul din Oradea nu ştie nimic Primele tram-trenuri, care sunt în probe deja pe ruta Hódmezővásárhely - Szeged, au fost fabricate de compania Stadler, în Valencia. Astfel de garnituri ar urma să circule şi pe ruta Debreţin - Oradea (foto: Haon.hu)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Un tram-train (tramvai interurban) ar putea circula, în viitor, pe ruta Oradea - Debreţin.

Primarul municipiului ungar, Papp László, a anunțat miercuri că va solicita Consiliului Local asumarea unui angajament de 25 milioane de forinţi (aproximativ 350.000 lei) pentru documentaţia care vizează traseul din oraşul maghiar. Studiul de fezabilitate, finanțat parțial de Guvern, a fost finalizat.

Potrivit site-ului civishir.hu, care îl citează pe primarul din Debreţin, proiectul este "în interesul economic prioritar al administrației locale". Papp a precizat că, până la tratatul de la Trianon, a existat o linie neelectrificată între Debreţin şi Oradea, prin Nagykereki, însă ulterior şinele au fost ridicate pe partea română. 

Realizarea de rute tram-train face parte dintr-un plan al Guvernului Ungariei, care a început construcţia unei noi rute de cale ferată între localităţile Pécs, Baja, Subotica (Serbia), Szeged (Szeged), Hódmezővásárhely, Békéscsaba şi Debrețin (Debrecen), ce ar include şi o deviere spre Salonta, respectiv Oradea. Investiţia se ridică la 2,5 miliarde de euro, după cum scrie cotidianul ungar Délmagyarország.

Conform articolului, pe unele secţiuni, calea ferată va fi electrificată, pentru a putea deservi tramvaie interurbane precum este cel dintre Szeged şi Hódmezővásárhely, iar în viitor traseul Debrețin - Oradea.

Proiectul pilot, un tren-tramvai care leagă oraşele Hódmezővásárhely şi Szeged a fost finalizat deja, iar cursele vor începe chiar în această toamnă.

Contactat pe marginea subiectului, primarul municipiului Oradea, Florin Birta, a declarat că nu a fost informat despre această investiţie. "Nu ştiu nimic, pe mine nu m-a contactat nimeni pe această temă. Domnul Pásztor Sándor a mai adus în discuţie ideea, în trecut, dar atât", a spus edilul.

La rândul său, fostul preşedinte al CJ Bihor, Pásztor Sándor, susţine că, pe tema liniei tram-train dintre Debreţin şi Oradea, s-au purtat discuţii încă din 2018. "Se discuta pentru două astfel de rute. Spre Salonta şi spre Oradea. În prezent, dacă vrei să mergi cu trenul din Oradea în Debreţin, de pildă, trebuie să mergi întâi la Püspökladány. E ca şi cum te-ai duce din Oradea până la Beiuş ca să ajungi la Salonta. Problema era că valoarea proiectului era foarte mare și nu puteau fi obţinute fonduri pe nicio axă posibilă în cadrul proiectelor Ho-Ru. Având în vedere că partea maghiară avansează pe proiect, s-ar putea solicita, totuşi, fonduri, măcar pentru un studiu de fezabilitate. Ar fi un început", susţine Pásztor. 

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Hahaha
Idiotii sa stie ce stie Birta :::))))
Postat 03 Septembrie 2021, 21:27 de Sandu2100
birta sa stie... orice?
hahahahaha....
Postat 03 Septembrie 2021, 08:43 de sasi
Primarul de Oradea habar n-are nici câte tramvaie are orașul măcar.
Iar "scenariul" Bihoreanului frizează ridicolul. Pasztor a declarat, despre discuțiile privind acest proiect de legătură transfrontalieră, că știe de el încă din vremea când era consilier local la municipiu, din mandatul 2004-2008. Nici vorbă de anul 2018 când s-au reluat niște discuții în acest sens, între consiliile județene din Bihor și Hajdu-Bihar. Așa că, vă reamintesc că proiectul tramvaiului-tren între Oradea și Debrecen, via Nagykereki, a fost prezentat la Bruxelles încă din 2006 și pus pe masa Băncii Europene de Investiții ca parte a programului de realizare a Grupării Europene de Cooperare Transfrontalieră Oradea-Debrecen, cu termen de finalizare anul 2026 cel mai târziu. Este unul dintte motivele pentru care s-a făcut apoi achiziția celor 10 tramvaie Siemens, singurele care puteau intra, cu o ușoară modificare din partea producătorul german, pe fosta linie de cale ferată abandonată în prezent dincolo de centura Oradei. Doar că, în 2008 a venit Bolojan la putere și a stopat tot demersul deja inițiat în acea perioadă. Atâta înțelesese el că, la vremuri noi trebuie niște oameni noi, de preferință habarniști ai dezvoltării reale.
Postat 03 Septembrie 2021, 08:07 de KP
evident
ar aduce si mai aproape aeroportul din Debretin, numai de pierdut ar avea utopica companie aeriana, deocamdata doar un joc de imagine.
Postat 02 Septembrie 2021, 15:24 de User anonimizat
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6036 RON
  • 1 EUR = 4.9747 RON
  • 1 HUF = 0.0123 RON