URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 14 MARTIE 2025
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Călin Georgescu zice că ar trebui să ieșim din NATO și UE, că nu avem nevoie de fonduri europene câtă vreme îl avem pe Dumnezeu, iar unei jurnaliste din Basarabia i-a povestit despre poporul moldovean. Numai pentru asemenea vorbe, CCR ar fi îndreptățită să nu-l lase să participe la alegerile prezidențiale...
Zic şi eu
Adrian Cris
Vechea mantră a orădenilor nemulțumiți, că „Bolojan e de vină” pentru-absolut-tot, devenită memă pentru alții, s-a transformat în ultimele săptămâni, cu sens schimbat, în ditamai comandamentul național. „O problemă de securitate națională a României”, a opinat CTP-ul, potrivit căruia ar fi „un risc major de securitate” dacă, în furtuna de acum, Bolojan nu rămâne președinte sau nu devine premier.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cum priviți decizia BEC și CCR de respingere a candidaturii lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În 18 februarie 2025, Curtea Constituțională a admis, cu majoritate de voturi, o excepție de neconstituționalitate vizând un text din Codul de procedură penală ce reglementează motivele pentru recursul în casație în fața Înaltei Curți de Casație și Justiție.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
16 Octombrie 2024, 10:52

Tramvai sau un metrou ușor?

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

A fost o perioadă în care tramvaiul a intrat în dizgraţie, nu doar la noi, ci cam peste tot în Europa. Şi în Oradea am pierdut linii importante, pentru că e mult mai uşor să tragi un asfalt peste şine decât să deschizi trasee noi, care presupun săpături, traverse, muncă multă.

În timp ce tramvaiul se extindea de la Gară la Piaţa Rogerius, de acolo la podul CFR şi mai apoi în Parcul Industrial, în Velenţa a dispărut, fragmentând o atât de necesară axă Est-Vest. Şi acolo unde tramvaiul nu ajunge, parcă şi cartierele sunt izolate de restul oraşului.

Pentru cei care au deschis mai târziu televizoarele, adică după 1960, să ştiţi că exista o linie de tramvai şi pe strada Ştefan cel Mare, care ajungea în Episcopia. Cât de utilă ar fi o asemenea cale acum, când locatarii blocurilor din zonă sunt transportaţi doar cu câteva autobuze!

Edili se plâng că numărul călătorilor pe transportul în comun este destul de redus comparativ cu populaţia oraşului. Dar orădenii nu din lene preferă maşina în locul tramvaiului. Ci din pragmatism. Dacă merg şi automobile şi tramvaie pe aceeaşi tramă stradală, n-ai niciun gheşeft să te plimbi cu tramvaiul, că ajungi la fel de târziu la destinaţie.

Doar liniile dedicate tramvaiului, după metoda unui metrou uşor, ar face mai atractiv acest mijloc de locomoţie. Din păcate, văd că şi acolo unde s-ar putea recurge la acest sistem, Primăria preferă, cum a făcut pe proaspăt reabilitatul bulevard Decebal, să facă gâtuiri în carosabil pentru câteva amărâte de locuri de parcare.

Abia când vor ajunge la destinaţie cu tramvaiul de două ori mai repede decât cu maşina, concetăţenii noştri vor renunţa la volan, şi mai ales dacă liniile vor fi extinse şi în cartierele neglijate.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
Update
Va plingeti de performanta OTL ? Pai de unde frecventa, viteza si mobilitate? Din 3 lei / calatorie ? O propunere realista ar fi 5 lei, stam de atitia ani cu 3lei si ne ducem de ripa...
Postat 17 Octombrie 2024, 08:12 de excalibur
sanduivanov aka vasi13
Nu mai vorbești cu mine ::::)))) cu ce ți-am greșit :::::))))
Postat 16 Octombrie 2024, 22:35 de Sandu2100
NU TREBUIE NUMAI PASAJE
LASA CA FACE BOLOJAN PASAJE CARE VOR LEGA DRUMUL EXPRES aRAD SI aUTOSTRADA DIRECT CU PIATA uNIRII PRIN PASAJE, SA BAGAM TOT TRAFICUL IN CENTRU.. APOI URMEAZA O BANDA PE MAGHERU SI REPUBLICII SA FIE MAI AGLOMERAT TRAFICUL IN CENTRU. DE CAND CU PASAJELE IN CIVIC SE CIRCULA MAI GREU IN ZONA CENTRALA CA INAINTE, AZI LA ORA 8 ARE AMBUTEIAJUL DE MASINI DE LA ELECTRICA PANA LA CRISU, ERA BLOCAT COMPLET, PE LANGA PARC BLOCAT. E DE 3 ORI MAI RAU CA INAINTE.
Postat 16 Octombrie 2024, 17:50 de sanduivanov
Eu n-as avea...
...neaparat o problema cu viteza de deplasare a mijloacelor de transport in comun. Pana la urma nici cu masina nu mergi mult mai repede cand e aglomeratie. Problema care ma face pe mine sa nu aleg OTL-ul este frecventa cu care circula. Daca mai si stai intr-un cartier batut de soarta cum e Iosia Nord, fara tramvai, cele cateva minute pierdute pe drum din cauza vitezei de deplasare nu se compara cu timpul exagerat de mare de asteptare in statii. La asta se adauga imposibilitatea de a traversa orasul fara a schimba macar 2 mijloace de transport. Adica ai de asteptat de cel putin 2 ori. Pana onor Primaria nu va intelege ca trebuie sa asigure o frecventa mare a acestor mijloace de transport in comun si o distribuire a traseelor care sa se adreseze nevoilor oradeanului, iar nu goanei dupa profit, ele vor continua sa mearga goale. In conditiile in care nicaieri in lume transportul in comun nu este vazut ca pe o afacere, ci ca pe un serviciu public subventionat, cu scopul de a asigura mobilitatea urbana in conditii sustenabile, al nostru aplaudat Mare Carmaci a putut doar atat: sunt goale, deci le rarim, ca nu-i rentabil. Ceea ce a dus la un numar si mai mic de calatori transportati. Statisticile OTL din ultimele 2 decenii pot evidentia "efectul Bolojan" asupra numarului de calatori: din ce in ce mai putini utilizatori de tramvai sau autobuz si din ce in ce mai multi automobilisti in trafic. La asta se adauga lipsa unei retele coerente si utile pt. transportul alternativ, cum sunt pistele de biciclete, (chiar interzicerea mersului cu bicicleta in centrul orasului) si favorizarea traficului auto prin toate programele megalomanice de investitii. Au complicat chiar si traficul pietonilor in favoarea zeului automobil. Cireasa de pe tort, viziunea de cap sec a Aceluiasi, care aplica o strategie de "densificare urbana" de care mai toate metrolpolele europene incearca sa scape. Ba chiar si Bucurestiul sub administratia Nicusor Dan. Acolo s-a ajuns la aglomerare in zeci de ani de dezvoltare necontrolata si acum e foarte greu sa indrepti greselile. Concentrarea de cartiere ghetou cu blocuri de 10 sau mai multe etaje, acolo unde nu ai infrastructura decat, eventual, pt. un cartier de case, creste si mai mult presiunea. Zeci de mii de locuitori care nu au in apropiere o cresa, o gradinita, o scoala sau un dispensar (ca sa nu vorbim de-un parc), si care va trebui sa isi duca copii tot catre cele existente inainte de a se indrepta spre munca, vor strangula si mai abitir viata urbei. Si nu e vina lor. Dar cum sa construiesti asa ceva, cand orice palma de teren disponibil e rezervata doar dezvoltatorilor imobiliari, carora trebuie sa le asiguram, nu-i asa, maximizarea profiturilor? Dar cine sa vada si, mai ales, sa recunoasca aceste greseli strategice in dezvoltarea orasului? Mesterii din Primarie cheltuie in continuare sute de milioane de euro pt. a implementa solutii la care Europa a renuntat de cateva zeci de ani deja. Si e pacat, pt. ca Oradea avea alternative corecte de modernizare, nefiind, inca, un oras sufocat. Dar cand te afli la prima generatie incaltata, oleaca de beton, un apartament in Prima, Ared, &Co., si-un harb de masina este maximul ce ti-ai putea visa... Asa ca aplaudati-i pe cei care va asigura asta.
Postat 16 Octombrie 2024, 15:42 de Musti
ignoranță
@pinonel... daca raționamentul tău pleacă de la ideea că "se fură", atunci nu e nicio diferență între autobuz electric și tramvai ,licitații pt. implementare ai în ambele cazuri, de asemenea în exploatare nu e nicio diferență...așa că nu e deloc cum spui. Dar ideea de bază este că tramvaiul este eficient pe termen lung și ,tot pe termen lung, este mai IEFTIN. Și da, dacă vrem ca orădenii să folosească transportul în comun, administrația trebuie sa revină urgent la principiile des clamate și invocate din 2008 încoace, anume stimularea neutilizării mașinilor proprii prin măsuri de restricționare trafic în interiorul orașului, nu prin fluidizări gen pasaje, acestea își dovedesc foarte repede ineficiența, pt. că oamenii văd într-o primă fază că circulă mai ușor, dar apoi tot mai mulți utilizatori vor aglomera orașul. Apoi, proasta implementare a acestor gen de investiții, a se vedea pasajele din centrul civic, unde practic s-a mutat aglomerația pe străzile limitrofe ( vezi haosul din intersecțiile str.M.Viteazu-Pt.1 Decembrie-Independenței... exact în zona centrală a orașului!!) generează poluare și mai mare, plus disconfort cauzat de blocaje.... ,încă ceva, merge tramvaiul mai repede pe relația Nufărul-Centru Civic de la reabilitarea acestui coridor??? Nu...circulă tot cu viteza melcului, cu toate așa-zisele eliminări ale conflictelor de trafic, atunci despre ce stimulare a utilizării OTL vrem să vorbim?
Postat 16 Octombrie 2024, 13:33 de cetatean
Singurul criteriu de selectie este cat de mult se poate fura!
Solutia optima era autobuzul electric. Avantaje: il poti muta unde ai nevoie si poti folosi infrastructura existenta. Statii faci cu bidineaua, dupa modelul parcarilor. UE da(dea) bani cu lopata, dar... Dar nu poti fura nimic. 100 de autobuze, Xlei/bucata, total 100X lei. Cu tramvaiul e altceva! Ai calea de rulare, ai linia de alimentare, ai statii, ai producator in tara, ai o mie de moduri de a fura. P.S. Dupa tramvaie, s-au trezit in 2023 sa cumpere si autobuze electrice. Stie cineva ceva de stadiul achizitiei?! https://economedia.ro/oradea-cumpara-40-de-autobuze-electrice-din-care-10-sunt-cu-o-lungime-de-18-metri.html
Postat 16 Octombrie 2024, 12:11 de pinonel
Comuniștii au început în anii '80 să elimine tramvaiele din centru istoric al orădenilor ...
... iar liberalii care au condus orașul până la sfârșitul secolului trecut au desăvârșit lucrarea, invocând inoportunitatea subvenționării acestui tip de transport public. Acum nu se mai poate reveni la vechile trasee desființate, dar s-ar putea face cea ce puțini cred că este posibil ... linie de monorai (tren suspendat după modelele japoneze și chinezești, pe stâlpi cu trame construite peste unele artere), așa cum se practică de multă vreme în unele orașe din SUA și au început să se realizeze în Germania. Asta dacă Oradea ar vrea să râdă de metroul Clujului și să-i ia fața, în contextul în care costurile cu un mijloc suspendat ajung să fie mult sub jumătate preț decât la un mijloc de transport în subteran.
Postat 16 Octombrie 2024, 11:21 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5795 RON
  • 1 EUR = 4.977 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON