URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
08 Octombrie 2024, 08:01

Teroarea cu parcarea: Primăria Oradea schimbă din nou „regulile jocului” în ce privește parcările de domiciliu

Teroarea cu parcarea: Primăria Oradea schimbă din nou „regulile jocului” în ce privește parcările de domiciliu STOP, LOCUL MEU! Criza parcărilor de domiciliu din cartierele aglomerate îi face pe orădeni să-și dorească și mai mult propriul loc. „În străinătate există parcări de cvartal, unde mai mulți parchează în aceeași curte, unde își găsesc loc. În Oradea, un astfel de sistem nu ar funcționa. Oamenii vor fiecare propriul lor loc, chiar dacă ar trebui să plătească mai mult”, spune primarul Florin Birta
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Calculul e simplu. În Oradea, la 118.000 de mașini înmatriculate există doar 27.000 parcări de domiciliu, așa că cererea este enormă. 

„Orădenii cer asociațiilor de proprietari să se scoată la licitație fiecare loc, imediat ce este eliberat. Nu e vina Primăriei că se ajunge la asta. Fiecare șofer vrea să aibă parcarea lui, cât mai aproape de bloc”, spune primarul Florin Birta. 

Municipalitatea, în schimb, încasează banii de pe urma parcărilor, fără ca pe termen scurt să poată oferi soluții pentru rezolvarea crizei...

Mașină, caut parcare...

În Oradea e mai ușor să îți faci rost de banii pentru o mașină decât pentru un loc unde s-o parchezi la domiciliu. Conform Regulamentului parcărilor de domiciliu instituit prin Hotărârea de Consiliu Local 448/2010, actualizat anul acesta, parcările de domiciliu sunt amenajate de Direcția Tehnică a Primăriei și atribuite, la cererea lor, asociațiilor de proprietari. Ulterior se face împărțeala locurilor.

Alegerea simplă ar fi ca vecinii să se înțeleagă pe locuri, astfel încât să nu se ajungă la soluția rezervării de către șoferi prin plata unei taxe de 160 lei pe an. Cum, însă, cererea este de patru ori mai mare decât oferta, solicitanții ajung să fie departajați prin licitații organizate de asociații.

Doritori sunt destui. Unele familii dețin două sau mai multe mașini, unii locatari au mașini de serviciu, chiriașii își doresc și ei locuri, iar orădenii care nu aveau mașini în anul 2010, când s-a făcut ultima împărțire, vor și ei acum...

Poveste de cartier

Cea mai mare bătaie pe locuri este în cartierele aglomerate, cum ar fi Rogerius și Nufărul, pe străzi ca Sovata, Transilvaniei sau Cazaban. Vara aceasta s-a ajuns ca în bulevardul Ștefan cel Mare, pe tronsonul delimitat de străzile Mihail Sadoveanu și Bârsei, să se împartă 73 de locuri la 206 apartamente. 

La fel, toate parcările de domiciliu sunt ocupate în șanțul Cetății. Puținele locuri existente la sol sunt marcate cu roșu, iar cele 225 de locuri din parcarea de lângă Catedrala ortodoxă sunt rezervate de persoanele care lucrează sau locuiesc în zonă, pe bază de abonament. Riveranii trebuie să aștepte și două luni ca să prindă un loc, asta după ce un șofer uită să-și reînnoiască abonamentul la timp. Deci, dacă sunt norocoși...

„Vreau parcarea mea” 

Criza locurilor în parcările de domiciliu a făcut ca atribuirea să se facă prin licitații, iar taxa de 160 lei pe an să crească, în timp, și de 38 de ori. Cel mai scump loc este situat în curtea blocurilor din strada Transilvaniei nr. 46. „În urma licitației câștigătorul plătește, deja pentru al treilea an consecutiv, o taxă de 6.030 lei pe an”, spune administratorul Asociației de Proprietari Magnolia, Iuliu Hosu.

Situația e absurdă, căci din cei circa 1.200 euro plătiți anual pe parcare, omul și-ar putea cumpăra tot la 5 ani altă mașină!

De altfel, din 27.000 de locuri de parcare de domiciliu, câte există în oraș, 21.000 au fost atribuite celor care preferă să plătească pentru ele, numai să le aibă rezervate. 

„Omul înțelege orice - obligativitatea contribuției la fondul de rulment, modul de împărțire a cheltuielilor, totul, până la parcare. Acolo, atât știe: «Vreau parcarea mea, să nu mă cert cu nimeni!»”, spune Cristian Ile (foto), administratorul a 20 de asociații de proprietari din Oradea.

Și cu parcarea plătită și cu locul luat... 

Odată atribuite locurile, Poliția Locală primește zilnic cam 5 reclamații din partea orădenilor care le găsesc ocupate de alții. „Anul acesta, până la sfârșitul lunii august au fost 1.322 de amenzi pentru ocuparea neautorizată a unui loc de parcare rezervat”, spune directorul Poliției Locale, Samuel Milian (foto).

Amenda, care variază între 200 și 500 lei, cu posibilitatea achitării la jumătate din minim în 15 zile, nu îi satisface pe orădenii care își găsesc locurile ocupate. „Oamenii vor să vadă că le-am eliberat locul, nu că am dat amendă. Nu există, însă, reglementări legale să ridicăm o mașină pentru că a ocupat un loc rezervat”, explică Milian.

În cazul parcărilor de domiciliu private din curtea blocurilor situația e și mai încurcată. „Poliția Locală nu are voie să intre pe domeniul privat”, spune directorul. Așa că în aceste situații nu se dă nici măcar amendă pentru ocuparea locului altuia...

La mica înțelegere

Pe de altă parte, mulți șoferi se văd obligați să parcheze pe un loc de domiciliu. „Eu, care administrez mai multe asociații de proprietari, nu am la niciuna un loc rezervat. Parchez pe un loc liber și las bilet cu numărul de telefon în parbriz, în ideea că deținătorul locului o să mă sune pe mine, să mut mașina, și nu Poliția Locală, să-mi dea amendă”, spune Cristian Ile.

Pentru o mai bună gestionare a locurilor, reprezentanții municipalității au vehiculat anul trecut ideea înlocuirii parcărilor de domiciliu cu parcări de cvartal împărțite pe curți de blocuri sau pe câteva străzi. Astfel, dacă orădeanul care și-a plătit parcare de domiciliu ar fi plecat din oraș cu zilele, locul liber ar putea fi ocupat de un vecin. Ideea a murit, însă, în fașă...

Parcări virtuale de la Primărie 

Perspectiva parcărilor „la comun” i-a nemulțumit pe localnici. „Nu vom implementa parcările de cvartal. La toate întâlnirile orădenii s-au declarat împotriva lor. Fiecare vrea parcarea lui”, spune primarul Florin Birta (foto).

Prin urmare, pe termen scurt, edilul vrea parcările de domiciliu să nu mai fie împărțite de asociațiile de proprietari, ca acum, ci direct de Primărie. „Sunt foarte multe reclamații. Orădenii se plâng că reprezentanții asociațiilor dau locurile pe sub mână, că unele nici măcar nu sunt plătite, că le țin ascunse pe cele libere...”.

Primăria vrea să mute chestiunea în spațiul virtual.  „Lucrăm la o hartă digitală cu toate parcările din oraș, inclusiv cele de domiciliu, astfel încât orădeanul să le vadă în timp real pe cele libere. Cetățeanul își va încărca în sistem datele, de la nume și adresă la certificatul de înmatriculare, și, dacă sunt mai mulți doritori, se va înscrie la o licitație. Așa va fi totul transparent”, explică Birta.

Poate că digitalizarea parcărilor ar putea duce la o administrare mai bună a lor, dar în niciun caz nu le va crește numărul...

Cu mașina la etaj

Pe termen lung, municipalitatea ia în calcul construirea de parcări supraetajate în cartiere. Prima parcare, cu o capacitate de 1.000 locuri, va fi construită în zona Colegiului Onisifor Ghibu, în cadrul proiectului de regenerare urbană a cartierului. Lucrările ar urma să demareze anul viitor, printr-o investiție de 28 milioane euro de la bugetul local.

În paralel, primarul analizează și varianta construirii de parcări supraetajate pe structuri ușoare. „Prima parcare ușoară vrem să o ridicăm anul viitor în Rogerius, ca să dublăm numărul locurilor existente. Dacă proiectul-pilot va fi bine primit, îl vom aplica și în alte cartiere”, spune Florin Birta.

Edilul nu își face, însă, iluzii, căci „oricât ar cheltui Primăria, nu va reuși să facă niciodată câte o parcare de domiciliu pentru fiecare mașină”. Dar măcar va încerca să facă ordine în domeniul parcărilor de domiciliu, înainte ca prețul pentru închirierea lor să ajungă cât o mașină...


O AFACERE BĂNOASĂ
Ai mașină, plătești!

Încasările Primăriei Oradea din cele 27.000 de parcări de domiciliu au crescut de la 1 milion de lei în anul 2018 la 5 milioane lei în 2023, pe de o parte fiindcă taxa de închiriere s-a majorat treptat, pe de alta pentru că, în urma licitațiilor, sumele pe care șoferii au fost dispuși să le plătească au crescut și ele.

Anul acesta, 338 de asociații de proprietari au cerut să le fie atribuite 2.241 de locuri de parcare abia înființate sau eliberate pentru a fi atribuite membrilor. „Până acum au fost împărțite 1.800 de locuri. Oamenii cer cu insistență un loc cât mai aproape de locuință și așa se ajunge la licitații”, spune șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
18 Comentarii
Si...
Ma bucur ca nu o sa mai fie parcari gratuite. Era si cazul. Oradea este oras european, in alte orase parcarea se face cu plata. Si nu cred ca va infometati daca dati 5 lei, in Londra este 60 de lei pe ora. Va plangeti degeaba.
Postat 10 Octombrie 2024, 20:53 de cams19
Adaug:
In Japonia pentru a-ti cumpara o masina, trebuie sa dovedesti ca ai loc de parcare. Deci, N-ai unde parca? Nu lua masina. N-ai unde parca? NU LUA MASINA. Primaria sa se asigure ca exista un loc de parcare per locuinta in orasul asta???? da ce vina are primaria ca tu ti-ai luat masina?? NU. E DE DATORIA TA SA TE ASIGURI CA AI PARCARE DACA AI MASINA.
Postat 10 Octombrie 2024, 20:51 de cams19
Deci
Doamnelor, domnilor... Este simplu. N-ai unde parca? Nu lua masina. N-ai unde parca? NU LUA MASINA.
Postat 10 Octombrie 2024, 20:49 de cams19
Blocurile Comuniste
Am ajuns in situația asta datorită comuniștilor, cu toate că in Ungaria comuniștii au făcut blocuri cu parcări subterane, interesant cum in România nu a funcționat asta. Nici dezvoltatorii de acum nu sunt mai deștepți, nu îți asigură un loc de parcare, dar te taxează pt un loc de parcare. Nu e ușor sa faci parcări, dar Oradea a demonstrat ca se poate si cetățenii sunt dispuși să plătească.
Postat 08 Octombrie 2024, 22:03 de Sandu2100
FELICITĂRI PRIMĂRIEI PENTRU INIȚIATIVĂ !
Parcarile trebuie administrate de Primarie, nu de hoții de la asociatie Primaria trebuie felicitata pentru initiativa de a administra pe viitor parcările În felul acesta traficul cu locuri de parcare, practicat de mafioții de la asociatie, va lua sfârșit iar neînțelegerile dintre vecini vor înceta. Felicitări Primăriei pentru efortul de a civiliza în continuare urbea noastră !
Postat 08 Octombrie 2024, 21:03 de Anuta
a fi citadin trebuie sa fie privilegiu!
bine zice strumfu asta:"Orădenii cer asociațiilor de proprietari să se scoată la licitație fiecare loc, imediat ce este eliberat".adica daca vrei sa ai loc de parcare ,trebuie sa platesti,si cel mai puternic la buzunar castiga,iar cu banii apoi castigati se pot oferi castiguri mai grase firmelor de partid.inainte de a veni ciuma comunismului in lume,cetateanul era om de vaza care locuia in oras,iar "pulimea" statea in afara lui,si "pulimii"placea ca venea doar duminica in vizita la oras sa vada un cabaret,o piesa de teatru,sa manance o inghetata.astazi "pulimea" e revoltata ca la impozitul de 30 de lei la logan,si cei 400 de lei la aaprtament ,primaria nu le ofera si loc de a a parca tot la suma de meniul zilei.ca sfat ptr cei ofuscati de viata in Uarade,nimeni nu va tine cu forta aici in orasul nostru!!!
Postat 08 Octombrie 2024, 18:54 de florea
Ori suntem radicali, ori nu mai suntem deloc
Primaria sa se asigure ca exista un loc de parcare per locuinta in orasul asta! Si apoi sa treaca la urmatoarele. Supraimpozitare pentru masini mai vechi de X ani sau care au norma Euro mai mica de X (eliminam cazanele de pe strazi). Supraimpozitare pentru mai mult de o masina per locuinta. Supraimpozitare pentru masini cu valoare mai mare de X (esti un bogat, bogatule!). Amenzi de ordinul zecilor de mii de lei pentru masinile de serviciu parcate in zone rezidentiale, indiferent daca e vorba de parcare de domiciliu sau nu (firma care da angajatilor masini de serviciu sa faca bine sa-si faca parc auto). Merge, bo$$?
Postat 08 Octombrie 2024, 18:53 de v0id
Nu vrem taxe si impozite generale
Primaria are tot dreptul sa taxeze parcarile, si serviciile pe care le ofera precum inchrieri spatii in piete, intrari la strand, loc in cimitire. Nu te obliga sa le cumperi, defapt nu e o taxa ci un bilet de intrare. In schimb, sa nu monopolizeze cimitirele, daca vrei sa te ingropi in regie proprie in curte sau la privat. Strandurile si mallurile deja exista ca si alternative, la fel si cateva parcari private (cazul de langa spital, la hotelurile fratilor chimicale, etc)
Postat 08 Octombrie 2024, 17:01 de unu
nu vrem taxe si impozite generale, vrem sa plateasca cine le foloseste, nu toti.
e bine ca primaria a observat ce prefera oradenii si se adapteaza. Nu ne place impozitul auto, nici mie nu imi place, asa ca hai sa il dam jos, si sa ramana doar pe electricele care nu platesc acciza la carburant ca taxa de drum. Iar parcarile sa le plateasca atunci acei 25% din oradeni care beneficiaza de ele, nu si ceilalti 75%. E bine ca primaria transparentizeaza licitatiile ptr parcari la domiciliu, si singura recomandare e ca aplicatia primariei sa permita AirBnBul parcarilor, precum un startup de oradeni au infiintat la un concurs de IT in Cluj, astfel poti subinchiria pe termen scurt cand pleci in vacanta. Nu e obligatia primariei sa acorde cate 1 parcare ptr absolut fiecare masina a oradenilor, si daca face asta, subventioneaza defapt transportul cu masina, in detrimentul OTL, ciclo si pedestru, si daca nu va fi aglomeratie la parcari, va provoca mai multa aglomeratie in intersectii, la locurile de munca, in fata scolilor samd si va trebui sa se angajeze la mai multe pasaje costisitoare. Sper ca parcarile pilot care le fac intre blocuri sa fie pe structura metalica usoara, ieftine si eficiente, nu structuri masive de beton.. Iar pretul, cat timp se plateste, inseamna ca este cerere, nu trebuie sa ne scandalizam ca in HonkKong cineva a licitat si urcat pretul parcarii la 500.000 euro pe an. Nu e in drepturile omului si in constitutie, iar cat timp cererea e mai mare decat oferta, pretul pietei e cel mai cinstit mod de a rezolva problema. Si daca pretul pietei e mare, primaria are venit din care sa amenajeze parcari suplimentare, sa creasca oferta, ca sa scada pretul. Sper ca sa fie flexibiltate si transparenta in aplicatia primariei, sa poti licita si o parcare la 300m de bloc, nu doar in fata geamului, sa fie vizibile si transparente locurile pe care le poti licita.
Postat 08 Octombrie 2024, 16:59 de unu
Parcarile trebuie administrate de Primarie, nu de hoții de la asociatie
Parcarile trebuie administrate de Primarie, nu de hoții de la asociatie Primaria trebuie felicitata pentru initiativa de a administra pe viitor parcarile În felul acesta traficul cu locuri de parcare, practicat de mafioții de la asociatie, va lua sfârșit iar neînțelegerile dintre vecini vor înceta. Felicitări Primăriei pentru efortul de a civiliza în continuare urbea noastră !
Postat 08 Octombrie 2024, 13:40 de Anuta
@unul
Toti ar fufu si n-ar plati. E fain sa ai masina si loc dar ea mai cantareste vreo 800kg ca in rest a mancat-o rugina. Nu ar fi o idee rea ce zici tu. Nu scrie nicaieri ca toti trebuie sa isi permita. Ca masina e usor de cumparat, mai ales cazanele. Au bancile bani si dau credit si pe 1000e. Dar cand sa le intretina… strang din buci 6 luni inainte. Iar sa circule cu ele… glumesti, se uzează gumele. De ar putea le-ar asigura cu ziua, si sunt muuuultinde astia, foarte multi.
Postat 08 Octombrie 2024, 13:07 de poiu
@dural
Aia ar functiona daca masinile ar fi automobile, cu accentul pe “i” si nu obiecte de mobilier spalate cu flaconul in fata blocului, care fac 1-2000km pe an, doar sa stiu ca am “masina”. Desi eu am doua as fi pentru supra taxarea celei de-a doua masini cu dreptul sa imi mai iau un loc de domiciliu. Si licitatiile sunt bune doar ca asociatiile ascund si locurile libere. Alea ar trebui postate instant. Zi-mi tu cum, unde stau eu sunt 3 apartamente ce au loc de domiciliu dar proprietarii nu mai stau aici de vreo 4 ani? Nici macar in oras nu sta unul din ei. Dar iau la chirie bani in plus, nu? Ca altfel chiriasul ar trebui sa aiba contract, sa aiba flotant, etc… asociatiile nici nu stiu cine le sta in bloc, cartile de imobil sunt de forma, stiu ce zic. Parcarile supraetajate pe structura usoara functioneaza si poti dubla numarul de locuri relativ ieftin. Le vezi intre blocuri si in arad, mult mai ieftine ca alea subterane. Sau o combinatie, un nivel subteran, parter si un etaj. Toti vor aa aiba unde parca dar din păcate sunt multi cu bibelouri (de 1000€ dar pt ei inseamna tot) ce ocupa aiurea locuri. Sau altii cu 2 3 masini ce in total nu bat 10.000 km pe an. Adica degeaba.
Postat 08 Octombrie 2024, 13:03 de poiu
#unul ...
Municipalitatea are obligația să construiască și să amenajeze parcări. În rest. nicio plată și niciun tarif pentru oprirea, staționarea și parcarea temporară pe străzi, pentru că sunt simple spații decupate din carosabilul pe care toți deținătorii de mașini plătesc impozitul auto și sunt niște simple marcaje.
Postat 08 Octombrie 2024, 12:55 de KP
Cu banii pentru pasajele subterane ...
... se puteau face în locul lor intersecții de tip giratoriu, care să preia fluxurile de circulație, plus vreo 100.000 locuri de parcare de tip rastel, pe verticală, în toate zonele și la toate condomeniile.
Postat 08 Octombrie 2024, 12:49 de KP
Gresit!
Parcarile de domiciliu sunt o prostie. Le da multora impresia ca au devenit un fel de stapani pe o bucata de spatiu public. Numarul locurilor de parcare nu va fi indestulator niciodata, dar toata cearta s-ar potoli daca s-ar aplica regula "primul venit-primul parcat".
Postat 08 Octombrie 2024, 12:43 de dural
taxa
Parerea mea e ca taxa aceea de 160 de lei pe an este prea mica. Ar trebui sa fie 160 de lei pe luna, adica la fel ca un abonament de parcare la parcarile cu marcaj alb. Iar daca sunt mai multi doritori, sa se porneasca licitatia de la suma respectiva. Sau alta varianta ar fi sa fie toate cu cu marcaj alb si abonament lunar, fara sa fie alocate unuia sau altuia.
Postat 08 Octombrie 2024, 10:50 de unul
Ar fi și culmea!
Ca d-nul ,, știe tot " cu 150 de asociații să aibă loc rezervat pe parcările de domiciliu la fiecare asociație. In rest ce face domnia sa, faza cu bilețelul, o face orice om cu un minimal bun simt. Tot dansul ar fi in măsură să ne spună dacă aceste contracte băgate pe gat asociațiilor de către PMO, odată cu preluarea locurilor de parcare, au o bază legală. Asociațiile sunt încărcate cu niste sarcini care nu le aparțin, devin niste mici argați in slujba primăriei. Nu este nici o obligație in legea asociațiilor de proprietari in acest sens, că asociațiile care au personalitate juridică sa rezolve problemele primăriei. Dar probabil d-nul cu asociațiile este bun că apa sfințită și nu vrea să supere pe nimeni.
Postat 08 Octombrie 2024, 08:52 de 1
Pompierul piroman
Ca s-au facut parcari, chapeau. E si normal. Ca se taxeaza, e discutabil. Impozitul pe autovehicul, catre administratia locala, pentru ce il platesti? Pentru ca existi? Aceasta forma de organizare tribala, numita STAT, ne tapeaza de cel putin 50% din veniturile legale. Desigur, ca amarastean si amploaiat, daca esti capitalist si patron, ajunge 16%. Daca esti manelist, nici atit. Prin urmare, lasati parcarile la liber si ocupati-va de altceva. De exemplu, taxe la cimitire si maternitati...
Postat 08 Octombrie 2024, 08:21 de excalibur
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON