Calculul e simplu. În Oradea, la 118.000 de mașini înmatriculate există doar 27.000 parcări de domiciliu, așa că cererea este enormă.
„Orădenii cer asociațiilor de proprietari să se scoată la licitație fiecare loc, imediat ce este eliberat. Nu e vina Primăriei că se ajunge la asta. Fiecare șofer vrea să aibă parcarea lui, cât mai aproape de bloc”, spune primarul Florin Birta.
Municipalitatea, în schimb, încasează banii de pe urma parcărilor, fără ca pe termen scurt să poată oferi soluții pentru rezolvarea crizei...
Mașină, caut parcare...
În Oradea e mai ușor să îți faci rost de banii pentru o mașină decât pentru un loc unde s-o parchezi la domiciliu. Conform Regulamentului parcărilor de domiciliu instituit prin Hotărârea de Consiliu Local 448/2010, actualizat anul acesta, parcările de domiciliu sunt amenajate de Direcția Tehnică a Primăriei și atribuite, la cererea lor, asociațiilor de proprietari. Ulterior se face împărțeala locurilor.
Alegerea simplă ar fi ca vecinii să se înțeleagă pe locuri, astfel încât să nu se ajungă la soluția rezervării de către șoferi prin plata unei taxe de 160 lei pe an. Cum, însă, cererea este de patru ori mai mare decât oferta, solicitanții ajung să fie departajați prin licitații organizate de asociații.
Doritori sunt destui. Unele familii dețin două sau mai multe mașini, unii locatari au mașini de serviciu, chiriașii își doresc și ei locuri, iar orădenii care nu aveau mașini în anul 2010, când s-a făcut ultima împărțire, vor și ei acum...
Poveste de cartier
Cea mai mare bătaie pe locuri este în cartierele aglomerate, cum ar fi Rogerius și Nufărul, pe străzi ca Sovata, Transilvaniei sau Cazaban. Vara aceasta s-a ajuns ca în bulevardul Ștefan cel Mare, pe tronsonul delimitat de străzile Mihail Sadoveanu și Bârsei, să se împartă 73 de locuri la 206 apartamente.
La fel, toate parcările de domiciliu sunt ocupate în șanțul Cetății. Puținele locuri existente la sol sunt marcate cu roșu, iar cele 225 de locuri din parcarea de lângă Catedrala ortodoxă sunt rezervate de persoanele care lucrează sau locuiesc în zonă, pe bază de abonament. Riveranii trebuie să aștepte și două luni ca să prindă un loc, asta după ce un șofer uită să-și reînnoiască abonamentul la timp. Deci, dacă sunt norocoși...
„Vreau parcarea mea”
Criza locurilor în parcările de domiciliu a făcut ca atribuirea să se facă prin licitații, iar taxa de 160 lei pe an să crească, în timp, și de 38 de ori. Cel mai scump loc este situat în curtea blocurilor din strada Transilvaniei nr. 46. „În urma licitației câștigătorul plătește, deja pentru al treilea an consecutiv, o taxă de 6.030 lei pe an”, spune administratorul Asociației de Proprietari Magnolia, Iuliu Hosu.
Situația e absurdă, căci din cei circa 1.200 euro plătiți anual pe parcare, omul și-ar putea cumpăra tot la 5 ani altă mașină!
De altfel, din 27.000 de locuri de parcare de domiciliu, câte există în oraș, 21.000 au fost atribuite celor care preferă să plătească pentru ele, numai să le aibă rezervate.
„Omul înțelege orice - obligativitatea contribuției la fondul de rulment, modul de împărțire a cheltuielilor, totul, până la parcare. Acolo, atât știe: «Vreau parcarea mea, să nu mă cert cu nimeni!»”, spune Cristian Ile (foto), administratorul a 20 de asociații de proprietari din Oradea.
Și cu parcarea plătită și cu locul luat...
Odată atribuite locurile, Poliția Locală primește zilnic cam 5 reclamații din partea orădenilor care le găsesc ocupate de alții. „Anul acesta, până la sfârșitul lunii august au fost 1.322 de amenzi pentru ocuparea neautorizată a unui loc de parcare rezervat”, spune directorul Poliției Locale, Samuel Milian (foto).
Amenda, care variază între 200 și 500 lei, cu posibilitatea achitării la jumătate din minim în 15 zile, nu îi satisface pe orădenii care își găsesc locurile ocupate. „Oamenii vor să vadă că le-am eliberat locul, nu că am dat amendă. Nu există, însă, reglementări legale să ridicăm o mașină pentru că a ocupat un loc rezervat”, explică Milian.
În cazul parcărilor de domiciliu private din curtea blocurilor situația e și mai încurcată. „Poliția Locală nu are voie să intre pe domeniul privat”, spune directorul. Așa că în aceste situații nu se dă nici măcar amendă pentru ocuparea locului altuia...
La mica înțelegere
Pe de altă parte, mulți șoferi se văd obligați să parcheze pe un loc de domiciliu. „Eu, care administrez mai multe asociații de proprietari, nu am la niciuna un loc rezervat. Parchez pe un loc liber și las bilet cu numărul de telefon în parbriz, în ideea că deținătorul locului o să mă sune pe mine, să mut mașina, și nu Poliția Locală, să-mi dea amendă”, spune Cristian Ile.
Pentru o mai bună gestionare a locurilor, reprezentanții municipalității au vehiculat anul trecut ideea înlocuirii parcărilor de domiciliu cu parcări de cvartal împărțite pe curți de blocuri sau pe câteva străzi. Astfel, dacă orădeanul care și-a plătit parcare de domiciliu ar fi plecat din oraș cu zilele, locul liber ar putea fi ocupat de un vecin. Ideea a murit, însă, în fașă...
Parcări virtuale de la Primărie
Perspectiva parcărilor „la comun” i-a nemulțumit pe localnici. „Nu vom implementa parcările de cvartal. La toate întâlnirile orădenii s-au declarat împotriva lor. Fiecare vrea parcarea lui”, spune primarul Florin Birta (foto).
Prin urmare, pe termen scurt, edilul vrea parcările de domiciliu să nu mai fie împărțite de asociațiile de proprietari, ca acum, ci direct de Primărie. „Sunt foarte multe reclamații. Orădenii se plâng că reprezentanții asociațiilor dau locurile pe sub mână, că unele nici măcar nu sunt plătite, că le țin ascunse pe cele libere...”.
Primăria vrea să mute chestiunea în spațiul virtual. „Lucrăm la o hartă digitală cu toate parcările din oraș, inclusiv cele de domiciliu, astfel încât orădeanul să le vadă în timp real pe cele libere. Cetățeanul își va încărca în sistem datele, de la nume și adresă la certificatul de înmatriculare, și, dacă sunt mai mulți doritori, se va înscrie la o licitație. Așa va fi totul transparent”, explică Birta.
Poate că digitalizarea parcărilor ar putea duce la o administrare mai bună a lor, dar în niciun caz nu le va crește numărul...
Cu mașina la etaj
Pe termen lung, municipalitatea ia în calcul construirea de parcări supraetajate în cartiere. Prima parcare, cu o capacitate de 1.000 locuri, va fi construită în zona Colegiului Onisifor Ghibu, în cadrul proiectului de regenerare urbană a cartierului. Lucrările ar urma să demareze anul viitor, printr-o investiție de 28 milioane euro de la bugetul local.
În paralel, primarul analizează și varianta construirii de parcări supraetajate pe structuri ușoare. „Prima parcare ușoară vrem să o ridicăm anul viitor în Rogerius, ca să dublăm numărul locurilor existente. Dacă proiectul-pilot va fi bine primit, îl vom aplica și în alte cartiere”, spune Florin Birta.
Edilul nu își face, însă, iluzii, căci „oricât ar cheltui Primăria, nu va reuși să facă niciodată câte o parcare de domiciliu pentru fiecare mașină”. Dar măcar va încerca să facă ordine în domeniul parcărilor de domiciliu, înainte ca prețul pentru închirierea lor să ajungă cât o mașină...
O AFACERE BĂNOASĂ
Ai mașină, plătești!
Încasările Primăriei Oradea din cele 27.000 de parcări de domiciliu au crescut de la 1 milion de lei în anul 2018 la 5 milioane lei în 2023, pe de o parte fiindcă taxa de închiriere s-a majorat treptat, pe de alta pentru că, în urma licitațiilor, sumele pe care șoferii au fost dispuși să le plătească au crescut și ele.
Anul acesta, 338 de asociații de proprietari au cerut să le fie atribuite 2.241 de locuri de parcare abia înființate sau eliberate pentru a fi atribuite membrilor. „Până acum au fost împărțite 1.800 de locuri. Oamenii cer cu insistență un loc cât mai aproape de locuință și așa se ajunge la licitații”, spune șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.