România se pregăteşte să introducă o nouă taxă auto pentru vehiculele poluante, conform angajamentelor asumate în Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, a anunţat Ministrul Fondurilor Europene, bihoreanul Marcel Boloş, pentru Profit.ro.
Această măsură ar urma să afecteze peste opt milioane de autovehicule şi este inclusă în cererea de plată numărul 4 din PNRR, care trebuie depusă până în luna iunie.
Ministrul Boloş a declarat că această iniţiativă va avea un impact semnificativ asupra proprietarilor de vehicule. El a explicat că noua taxă ar putea semăna cu fostele taxe auto şi ar viza atât autoturismele, cât şi utilajele grele, care vor fi taxate în funcţie de numărul de kilometri parcurşi şi de nivelul de poluare.
"Cererea de plată 4 include şi o taxă pe poluare care nu face parte din reforma fiscală, dar ar urma să aibă un impact major, prin amploarea la care poate ajunge. Milioane de autoturisme ar putea fi vizate de o taxă similară cu fosta taxă auto din trecut. Tot în 4 avem legea taxării utililajelor grele în funcţie de numărul de kilometri parcurşi şi a mijloacelor de transport poluante.
Este o lege cu un impact destul de mare, sunt peste 8 milioane de mijloace de transport. Jalonul este la Ministerul Transporturilor şi are o sensibilitate destul de ridicată ca aplicare. Este un jalon foarte important pentru ce înseamnă reformele asumate prin PNRR şi de mare complexitate. Afectează mulţi posesori de mijloace de transport şi are impact asupra bugetelor autorităţilor locale", a explicat Boloş.
Fondurile colectate din această taxă vor fi direcţionate către autorităţile locale şi către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, pentru întreţinerea drumurilor.
Locul trei în UE
Neîndeplinirea acestui jalon ar putea costa România între 300 şi 600 de milioane de euro din fondurile europene alocate.
În trecut, România a impus o taxă de poluare care a fost ulterior declarată ilegală de Curtea Europeană de Justiţie. Ca urmare, statul a fost obligat să restituie şoferilor sumele colectate, în total 6,5 miliarde de lei.
Conform statisticilor europene analizate de Profit.ro, vechimea medie a autoturismelor din România a depăşit 15 ani, situându-se la 15,4 ani. Această creştere plasează România pe locul al treilea în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte vechimea parcului auto, după Grecia, cu o medie de 17,5 ani, şi Cehia, cu 16,2 ani.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.