Șoferii care tranzitează centura Oradea în cursul zilei de miercuri, în zona Căii Sântandreiului, sunt nevoiți să împartă o singură bandă pe sens și să se deplaseze cu viteză redusă, pentru că șoseaua este lărgită și asfaltată.
Lucrările fac parte din proiectul drumului de legătură cu Autostrada Transilvania și puteau fi terminate cu trei luni mai devreme dacă nu ploua la finele anului trecut. Din acest motiv, vor fi gata luna viitoare, cu condiția ca furnizorii Strabag să livreze elemente de siguranță.
„Se trage tare”
„Cei de la Strabag, care derulează lucrările pentru drumul de legătură între centura Oradea și autostradă, trag tare ca să asfalteze cât de mult, profitând de vremea bună. Șoferii se deplasează mai greu, pe câte o bandă pe sens, pentru că se așterne asfalt pe alte două benzi în zona pasajului suprateran de pe Calea Sântandreiului, din zona pensiunii Varadia - RAR - Arabesque unde va fi racordul între centura Oradea și noua șosea”, a explicat miercuri, pentru BIHOREANUL, șeful Secției Drumuri Naționale Oradea, inginerul Traian Bulzan.
Potrivit acestuia, constructorul Strabag putea termina întreaga lucrare înainte de finele anului trecut dacă nu existau ploile abundente din luna noiembrie, care au amânat unele lucrări la terasament.
„În aceste condiții, drumul de legătură dintre centură și autostradă, care va fi cel mai spectaculos și în mod cert unul dintre cele mai tranzitate din zona de nord-vest a României, va fi deschis circulației la termenul prevăzut în contract, în martie”, a mai spus șeful SDN Oradea.
Lucrări minore
Pe de altă parte, responsabilul de proiect al Strabag, inginerul Marius Mitrofan, a declarat BIHOREANULUI că din întregul proiect al drumului de legătură între centura Oradea și autostradă au mai rămas de executat doar lucrări de mică anvergură.
Captură video, YouTube, Marin Marian
„Mai avem de așternut asfalt pe unele porțiuni, apoi de executat marcajele, de montat parapetele de siguranță și elemente de semnalizare, ca de exemplu indicatoarele. La această dată, stadiul execuției întregului proiect este de 93%”, a spus reprezentantul Strabag.
Marius Mitrofan a confirmat că lucrările puteau fi încheiate înainte de termenul contractual, dar acest lucru nu a fost posibil din cauza ploilor de la finele anului trecut, iar în aceste zile se recuperează ce nu s-a putut face atunci: „Astă-toamnă a plouat mult și a trebuit să încetinim lucrările, dar acuma avem zile de primăvară de care vrem să profităm la maximum”.
Emoții legate de furnizori
Pe de altă parte, șeful SDN Oradea afirmă că în prezent „singurele emoții” sunt date de capacitatea unora dintre furnizorii Strabag de a livra elementele de semnalistică și de semnalizare rutieră.
Captură video, YouTube, Marin Marian
„Singurele emoții sunt legate de furnizarea parapetelor și altor elemente de siguranță și semnalizare. Acestea trebuie furnizate către Strabag de furnizori din Italia, care la rândul lor folosesc materie primă din Turcia, dar sunt probleme în toată Europa pentru că producătorii italieni nu au primit materiile prime în cantitățile necesare de la partenerii turci”, a spus Traian Bulzan.
În cursul zilei de miercuri, un utilizator al YouTube, Marin Marian, a publicat noi imagini spectaculoase cu lucrările.
Inițiat de Primăria Oradea
Proiectul drumului de legătură dintre centura Oradea și Autostrada Transilvania a fost inițiat de Primăria Oradea în 2018, în parteneriat cu CNAIR. Din cei 19 kilometri ai șoselei, 16 km au fost construiți cu profil de autostradă, iar 3 km cu profil de drum expres.
Drumul pornește din actuala girație de pe Calea Sântandreiului și continuă aproximativ paralel cu calea ferată peste câmpurile dintre oraș și Sântandrei, traversând strada Bujac și apoi Crișul Repede cu un pod spectaculos, cu 8 deschideri. Șoseaua continuă către Calea Borșului, pe care o traversează cu un pasaj suprateran, iar de acolo va îndreaptă spre Biharia, unde se va conecta cu Autostrada Transilvania.
Proiectul inițial al drumului de legătură a suferit două modificări în timpul execuției, celui inițial fiindu-i adăugat un pasaj peste strada Bujac (drumul de legătură dintre Sântandrei și Oradea ce pornește din Calea Cazaban, construit în 2018 de Primăria municipiului), și amenajarea unei intersecții în zona Parcului Industrial din Șoseaua Borșului fără sens giratoriu, cu benzi suplimentare pentru descărcarea traficului atât despre Sântion, cât și spre strada Augustin Maior (din Parcul Industrial).
Valoarea contractului câștigat de Strabag este de 545,9 milioane de lei fără TVA, sursa de finanțare fiind fondurile UE prin Programul Operațional Infrastructură Mare.
De menționat că această șosea va colecta traficul spre ieșirea și respectiv intrarea din/în țară pe DN1 Cluj - Oradea, dar și de pe DN 76 Deva - Oradea și DN 79 Arad - Oradea, urmând să fie conectată inclusiv cu Inelul Rutier Metropolitan, ceea ce va duce la reducerea numărului de vehicule care vor tranzita actuala centură a Oradiei.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.