URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 05 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În situația în care cererea introdusă nu este timbrată, judecătorul îi va pune reclamantului în vedere că, în termen de maximum 10 zile de la data primirii notificării, are obligația să achite suma respectivă, sub sancțiunea anulării cererii. În această situație, însă, pe lângă plată, cetățeanul mai are două posibilități: fie să conteste modalitatea de stabilire a taxei, dacă aceasta este greșită, fie să formuleze o cerere de ajutor public judiciar, dacă se încadrează în limitele de venit legale pentru a obține această facilitate.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
03 Decembrie 2020, 20:15

Sprijin pentru şcoală: Psihologii şcolari din Bihor organizează acțiuni de ajutorare pentru părinții și elevii afectați de școala online

Sprijin pentru şcoală: Psihologii şcolari din Bihor organizează acțiuni de ajutorare pentru părinții și elevii afectați de școala online GREU DE DEOSEBIT. Specialiştii consideră că elevilor le este dificil să se concentreze la lecţiile de la distanţă pentru că le e greu să facă distincţia între "acasă" şi şcoală, până acum separate. "Procesul de adaptare este determinat şi de autonomia copilului înainte de pandemie", spune psihologul Teodora Roşca. Ca să-i ajute, părinţii ar trebui să-i lase singuri în camere, cât timp participă la lecţii online
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De mai bine de o lună, elevii din Oradea fac lecţii exclusiv online. Toate şcolile din oraş şi-au suspendat activitatea fizică pe 27 octombrie, din cauza numărului mare de cazuri de Covid-19 depistate, iar ulterior, din acelaşi motiv, Guvernul a decis să închidă unităţile de învăţământ din ţară începând cu 9 noiembrie.

Cât timp vor mai învăţa elevii de la distanţă nu poate spune nimeni, dar pentru mulţi părinţi şi elevi e clar că şcoala online este o mare provocare. Pentru a-i ajuta să fie cât mai eficienţi, psihologii şcolari din Bihor au înfiinţat o linie de asistenţă şi organizează grupuri de sprijin.

Copii mici, probleme mari

Departe de dascăli şi de colegi şi obligaţi să-şi transforme camerele în "clasă", mulţi elevi îşi găsesc cu dificultate concentrarea. Cu cât vârsta lor este mai mică, cu atât lecţiile pe internet sunt mai grele. "Copiii din ciclul primar au nevoie de un tutore care să-i ajute să fie prezenţi la activităţi, iar apoi toate materiile trebuie consolidate faţă în faţă, prin munca părintelui. Elevii din clasele primare au o motivaţie extrinsecă, ei nu învaţă de plăcere şi nu conştientizează că educaţia este importantă, ci de dragul părintelui, al recompensei, al aprecierilor", explică psihologul Simina Miko.

Părinţii sunt primii care observă că păstrarea atenţiei elevilor mici este o provocare. "Copilul meu este clasa a III-a şi trebuie să stau lângă el la fiecare oră online, altfel nu este atent. De multe ori, nici eu nu înţeleg ce predă învăţătoarea. Vorbesc copiii unii peste alţii, se aud părinţii în fundal. Mă tem că semestrul ăsta nu învaţă nimic", spune o mămică, preferând să nu-şi dezvăluie numele ca să nu o supere pe "doamna". "Cea mai mare parte din timp, băiatul meu nu e atent la oră. Mă întreabă non-stop cât mai durează", se plânge o altă mămică, într-un grup de pe Facebook.

La şcoală, în pijama

O parte a deficienţelor puteau fi evitate dacă Ministerul Educaţiei i-ar fi învăţat pe profesori cum să capteze atenţia elevilor de la distanţă ori cât să dureze lecţiile pe internet. "Un mare minus este lipsa metodicii predării online. Sunt necesare studii care să arate cât timp poate fi păstrată atenţia elevilor sau ce tip de stimul, vizual sau auditiv, trebuie să adaugi pentru ca învăţarea să fie autentică", spune Miko.

În acelaşi timp, şi dascălii au nemulţumiri. "Adesea, atenţia copiilor este distrasă de părinţi, care vorbesc cu ei în timpul orelor. Situaţia ideală este cea în care părinţii îi ajută pe copii să se logheze, apoi îi lasă singuri în cameră", afirmă o învăţătoare.

Elevii mai mari sunt nesupravegheaţi, dar şi mai indisciplinaţi. "Fiecare intră la ore în funcţie de când s-a trezit. Unii sunt în pijamale, alţii nu pornesc camera şi nici măcar nu avem un contact vizual", povesteşte o profesoară de gimnaziu.

Temele, presiune prea mare

Pentru că simt că şcoala online nu este prea eficientă, unii profesori le dau elevilor mai multe teme, dar strategia e greşită. "Profesorii trebuie să înţeleagă că temele pun o presiune mai mare pe elevi şi părinţi, care se simt depăşiţi şi obosiţi", spune Ana Cernea, directoarea Centrului Judeţean pentru Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Bihor.

inspectorul şcolar Felicia IanţaDe altfel, şi oficialii din învăţământ recomandă ca elevii să nu fie aglomeraţi cu teme. "Nu cred că e cazul să dăm teme multe, sub nicio formă mai multe decât la şcoala faţă în faţă", spune inspectorul şcolar Felicia Ianţa (foto), responsabilă de învăţământul primar din Bihor.

"E clar că şcoala online este mai obositoare. Eu am instituit o regulă pentru copiii mei: în fiecare seară ieşim la plimbare şi facem minimum 10.000 de paşi, ca să stăm departe de tehnologie. Recomand părinţilor să încerce, aşa petrec timp cu copiii şi concomitent fac un pic de mişcare", afirmă Iulius Timar, directorul Colegiului Naţional Onisifor Ghibu.

Consiliere de la distanţă

Specialiştii sunt convinşi că părinţii trebuie să-şi ajute copiii în această perioadă. "Indiferent de vârsta copilului, este important să petreacă timp cu el, să îl urmărească în îndeplinirea sarcinilor şcolare. Dacă există o monitorizare, copilul se simte sprijinit, iar dacă lucrează împreună simte că trece mai uşor peste provocările predării online", spune Ana Cernea.

Dacă vor să afle ce tehnici să abordeze, părinţii pot cere sfaturi avizate, pentru că CJRAE Bihor a înfiinţat un telefon de sprijin. "De luni până vineri, între orele 8 şi 16, consilierii şcolari răspund la numărul 0785-170.222 şi oferă gratuit asistenţă psihopedagogică oricui are nevoie, indiferent că este elev, părinte, profesor sau membru al comunităţii", spune Cernea.

De asemenea, specialiştii vor posta pe site-ul cjraebihor.org şi pe pagina de Facebook a instituţiei materiale ajutătoare, fiind sunt dispuşi să ofere sfaturi chiar şi prin e-mail.

Grupuri de sprijin

directoarea centrului de tineret The Spot, Delia MelaPrograme de sprijin derulează şi Centrul de Tineret The Spot, care are un mare avantaj: este deschis participării fizice, funcţionând în regim after-school. "Mai mulţi psihologi lucrează pro bono în centrul nostru. Oferim sprijin pentru oricine are nevoie, părinte sau elev, fireşte, cu respectarea măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor", spune directoarea Delia Mela (foto).

În cadrul centrului, psihologul Raluca Creţu ţine ore de dirigenţie pentru elevi şi profesori şi, la cerere, organizează grupuri de sprijin pentru părinţi. Alte două specialiste, Teodora Roşca şi Gyarmati Beata, consiliază elevi cu vârste între 12 şi 18 ani în grupe de cel mult câte zece. "Ne întâlnim săptămânal, timp de două ore, şi vrem să îi ajutăm să comunice eficient, să gestioneze mai uşor emoţiile şi stările prin care trec, să îşi îmbunătăţească relaţiile cu cei din jur, să se înţeleagă mai bine pe ei înşişi şi să descopere cum îşi pot dezvolta capacitatea de a rezolva probleme", spune Gyarmati Beata. Oricine vrea să participe la aceste programe trebuie doar să trimită un mesaj pe pagina de Facebook "Centrul de Tineret The Spot Oradea".

Altfel spus, o mână de ajutor este aproape, trebuie doar cerută...


ŞCOALĂ SMART
Tablete pentru profesori şi elevi

Pentru a depăşi sincopele lecţiilor online, unii directori de şcoli au căutat soluţii pentru îmbunătăţirea predării. La Colegiul Naţional Onisifor Ghibu, toţi cei 95 de profesori au primit tablete grafice (foto), care au un creion cu ajutorul căruia pot desena sau scrie, în timp ce partajează ecranul elevilor. "Elevii văd ce scrie profesorul în timp ce scrie. Exact ca în clasă", spune directorul Iulius Timar. Dispozitivele au fost cumpărate din banii economisiţi de şcoală la facturile de utilităţi în perioada de când elevii stau acasă.

Pe de altă parte, însă, pentru mii de elevi şcoala online rămâne un vis, pentru că nu au dispozitive cu care să se conecteze. Săptămâna trecută, Inspectoratul Şcolar a primit de la Ministerul Educaţiei 5.670 de tablete care vor fi distribuite cu prioritate elevilor de clasa a VIII-a şi a XII-a. În judeţ mai sunt, însă, aproximativ 5.000 de elevi care au nevoie de asemenea dispozitive.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.564 RON
  • 1 EUR = 4.9748 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON