O funcţionară a CAS Bihor are probleme cât casa. Deşi e angajată la compartimentul de control al instituţiei încă de la înfiinţare, din 1999, femeia riscă să-şi piardă locul de muncă, ba şi libertatea, dacă acuza de corupţie formulată împotriva ei va putea fi probată.
Un chirurg stomatolog, administratorul clinicii Dentestet din Oradea, a reclamat-o că, pentru a nu consemna nereguli de 100.000 lei în raportul său de control, economista Liana Maliţa i-a pretins 1.500 euro. "Mi-a zic că nu pleacă de la cabinetele fără probleme cu parfumuri mai ieftine de 500 lei", susţine doctoriţa Gabriela Radu. Altfel spus, de la cele "cu probleme" se aşteaptă la ceva mai consistent.
Pe de altă parte, însă, acuza e greu de susţinut. Doctoriţa însăşi se află în culpă, neputând dovedi că le-ar fi asigurat pacienţilor tratamente pentru care a încasat banii de la CAS. Mai mult, medicul a şi iscălit ulterior în locul acestora în registre, susţinând că a făcut-o la îndemnul funcţionarei, aşa că - în final - vor da explicaţii în faţa procurorilor atât reclamanta, cât şi funcţionara pârâtă.
Control pentru şpagă
La mijlocul lunii aprilie, proaspăt instalatul director general al CAS Bihor, Ionuţ Gheorghe (foto), primea vizita neaşteptată a unei colege de breaslă. Cum şi el este medic stomatolog, fiind anterior chiar preşedinte al Colegiului Medicilor Stomatologi din Bihor, doctoriţa Gabriela Radu l-a căutat să-i pârască o subalternă, pe economista Liana Maliţa, de la compartimentul de control. Motivul? Funcţionara a fost în control la clinica Dentestet din strada Grigore Ureche, pe care ea o administrează, şi i-a cerut mită.
"După cum spunea doamna doctor, angajata noastră a fost singură în control, deşi acest lucru e interzis, fiindcă asemenea acţiuni trebuie desfăşurate numai în echipă cu colegul de compartiment al doamnei Maliţa, doctorul Sorin Urzică. Tot din spusele doamnei doctor Radu reieşea că funcţionara s-a dus singură tocmai pentru ca în cazul în care ar fi găsit nereguli să-i poată oferi "iertarea" în schimbul unei sume de bani. Fiindcă pe vorbe nu putem face nimic, i-am cerut să-şi asume acuzaţia printr-o reclamaţie scrisă, care să fie înregistrată oficial", a declarat pentru BIHOREANUL directorul general al Casei de Sănătate.
Pacienţi fictivi sau reali?
Potrivit reclamaţiei, înregistrate la CAS în 26 aprilie, povestea cu şpaga a avut loc pe 11 aprilie. "Doamna Liana Maliţa a ajuns la cabinet la ora 9 dimineaţa. A început controlul cu actele cabinetului şi ale doctorilor, iar când a ajuns la registrul de consultaţii mi-a zis că situaţia în care mă aflu e foarte gravă, că reprezintă un caz special, şi de evaziune fiscală, şi risc să am dosar penal, să mi se închidă cabinetul, pentru că din registru lipsesc majoritatea semnăturilor pacienţilor", se arată în reclamaţia doctoriţei Radu. Altfel spus, de la precedentul control, desfăşurat în urmă cu aproape 4 ani, Dentestet a primit peste 100.000 lei de la CAS ca decontare a tratamentelor pentru pacienţi asiguraţi, dar fără a avea dovada că acestea au fost oferite în mod efectiv şi că pacienţii există în realitate.
Doctoriţa susţine că s-a speriat şi, în prima fază, ar fi rugat-o pe funcţionară să-i dea posibilitatea să contacteze pacienţii, ca să vină să semneze în registru: "I-am spus doamnei Maliţa că am peste 900 de pacienţi minori, care nu au semnat, dar că nu e cazul să creadă că aceştia sunt pacienţi fictivi".
Mită târguită
Cum angajata CAS ar fi insistat că "situaţia este extrem de gravă" şi va trebui să returneze banii, Gabriela Radu susţine că, "fiind confuză", i-a sugerat funcţionarei "să ajungem la o înţelegere".
În acel moment, Maliţa i-ar fi cerut să tragă perdelele de la cabinet, să închidă telefoanele şi să încuie uşa. "M-a întrebat la ce m-am gândit şi eu am zis că am la mine aproximativ 1.000 lei, dar ea mi-a râs în faţă". De ce anume? "Mi-a spus că pleacă de la cabinete fără probleme cu parfumuri de cel puţin 500 lei", povesteşte doctoriţa, căreia funcţionara i-ar fi dat de înţeles că de la ea se aşteaptă la mai mult, tocmai fiindcă are "probleme".
"Atunci am întrebat-o la ce s-a gândit şi mi-a cerut 10% din miliardul de lei. A urmat o negociere, iar într-un final a cerut 1.500 euro pe care să-i dau o singură dată la cabinet, până la sfârşitul lunii aprilie. După această discuţie m-a asigurat că totul va fi bine şi nu voi mai avea probleme. A plecat după aproximativ 10 ore, spunându-mi să consider că am obţinut un miliard de lei, nu că am pierdut 1.500 euro", a arătat dr. Radu.
Pusă la falsuri
Conform afirmaţiilor doctoriţei, decizia de a o pârî pe funcţionară la conducerea CAS a luat-o după ce şi-ar fi povestit păţania unor colegi şi prieteni, iar unul i-ar fi relatat, la rându-i, că în urmă cu câţiva ani a auzit o întâmplare similară, a cărei protagonistă ar fi fost aceeaşi Maliţa, iar victimă un alt stomatolog din Rogerius.
La hotărârea de a-şi asuma reclamaţia a contribuit, însă, şi un alt amănunt. Şi anume că, susţine Gabriela Radu, funcţionara i-ar fi cerut să acopere lipsa semnăturilor pacienţilor iscălind ea însăşi în registrul de evidenţă a acestora. "În speranţa că aceste abuzuri împotriva medicilor stomatologi vor înceta, vă rog să luaţi măsurile necesare stopării acestui fenomen care durează de câţiva ani", a încheiat doctoriţa.
Să cerceteze procurorii
Şeful CAS Bihor afirmă că, la două zile după înregistrarea reclamaţiei, a convocat şefii de compartimente pentru a analiza sesizarea, mai ales că la un moment dat doctoriţa susţinea că funcţionara "nu este singură în mizerie, ci împreună cu şefi din CAS". "Nu puteam lăsa să planeze nicio bănuială asupra noastră. Dacă până la 60 de ani nu m-a acuzat nimeni de vreo faptă incorectă, nu vreau să-mi murdăresc numele nici de acum încolo. Aşa că, pentru a nu fi bănuiţi de partizanat, că am încerca muşamalizarea cazului, am sesizat Parchetul Bihor", declară dr. Ionuţ Gheorghe.
Directorul spune că situaţia e una fără precedent. "Doamna Maliţa lucrează la CAS încă de la înfiinţare şi nu a mai fost niciodată acuzată de ceva. Pe de altă parte, chiar dânsa, în raportul de control făcut la Dentestet, a consemnat că doamna doctor Gabriela Radu, neavând semnăturile pacienţilor, nu poate dovedi că a făcut tratamente în mod real, şi nu fictiv".
Tot atât de adevărat e, însă, că raportul nu are nicio valoare şi, ca urmare, nici nu a putut fi luat în considerare de conducerea CAS. Motivul? Cei doi membri ai compartimentului de control nu au voie să meargă pe teren decât împreună, şi tot împreună să semneze şi constatările. "Funcţionara, deşi a înştiinţat-o pe doamna doctor Radu că merge singură în control şi că mai târziu va ajunge şi colegul dânsei, acesta habar nu avea. De altfel, în ziua cu pricina, dr. Sorin Urzică avea delegaţie şi ordin de deplasare pentru o altă activitate", explică şeful CAS.
Una nervoasă, alta mută
Contactată la sediul clinicii Dentestet, doctoriţa Gabriela Radu (foto) s-a dovedit foarte zgârcită când BIHOREANUL i-a cerut să relateze "negocierea" şpăgii cu funcţionara CAS. "Mie îmi pare foarte rău ce a făcut, că nu vreau să ajungă la puşcărie", a declarat ea, refuzând orice detaliu cu privire la fapta de corupţie pe care o impută Lianei Maliţa. "Nici nu vreau să-mi ajungă numele în ziar, că sunt divorţată şi am doi copii de crescut, şi n-am timp să dau relaţii. Ce am avut de spus am spus în reclamaţie", a încheiat doctoriţa.
În ciuda încercărilor repetate şi insistente ale reporterului, nici funcţionara incriminată n-a vrut să spună vreun cuvânt. De altfel, Maliţa şi-a luat concediu de odihnă până săptămâna aceasta. Când se va întoarce la serviciu, printre primele persoane cu care va da ochii vor fi procurorii, care trebuie să afle cine spune adevărul şi cine minte: angajata CAS, care ar fi pretins şpagă, dar a consemnat neregulile găsite într-un raport fără valoare, sau doctoriţa care, pentru a scăpa ea însăşi de acuzaţiile de fentare a unei instituţii publice, a considerat că e mai bine s-o "înfunde" pe cea care i-a descoperit neregulile.
DE CAPUL LOR
Singurii controlori
Directorul general al CAS Bihor consideră că "incidentele" dintre angajaţii instituţiei şi medicii supuşi controalelor pot fi cauzate şi de lipsa de personal. "Până luna trecută, când ne-am confruntat cu acest caz, CAS Bihor a avut o singură echipă de control însărcinată să verifice decontările la peste 1.000 de furnizori de servicii medicale din întregul judeţ, ajungând la un cabinet de stomatologie cam o dată la trei-patru ani. Este evident că trebuie înfiinţate mai multe echipe de control, astfel că am dispus să se mai formeze încă două", spune dr. Ionuţ Gheorghe. Cât despre neregulile găsite la Dentestet, clinica va fi verificată încă o dată, de către una din cele două echipe recent înfiinţate, car eva confirma sau infirma problemele găsite anterior de Maliţa.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.