URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
16 Februarie 2023, 08:01

Smart-biciclistul: După ce hoţii l-au lăsat pieton, un IT-ist din Oradea a creat un adăpost securizat pentru biţe (FOTO)

Smart-biciclistul: După ce hoţii l-au lăsat pieton, un IT-ist din Oradea a creat un adăpost securizat pentru biţe (FOTO) DIN EXPERIENŢA PROPRIE. Pentru că şi el se deplasează cu bicicleta cât poate de des, Tudor Beleuţă ştie şi problemele de care se lovesc bicicliştii. Aşa a creat, alături de trei prieteni, Rastel.io, un adăpost securizat pentru biţe
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Printre cele mai furate obiecte din oraşe, bicicletele nu sunt în siguranţă nici în Oradea. Fie pentru că sunt legate cu lacăte uşor de spart, fie că hoţii sunt tot mai ingenioşi, aceste mijloace de transport nepoluante sunt deseori "despărţite" forţat de proprietarii lor.

Pentru combaterea furtului de biciclete şi, indirect, pentru a-i convinge pe orădeni să le folosească, orădeanul Tudor Beleuţă propune o soluţie inedită: un adăpost securizat. Folosit deja în Cluj-Napoca, modelul ar putea fi extins şi la Oradea. Dacă înţeleg şi autorităţile de aici că este necesar...

Inspirat din Vest

Tudor Beleuţă, inventator rastel smart pentru bicicleteCât a fost student al Universităţii Tehnice din Cluj Napoca, la specializarea Calculatoare, Tudor Beleuţă (foto) a profitat la maximum de oportunităţile de a învăţa "afară". "Am avut curiozitatea de a compara sistemul educaţional din România cu cel din Occident. Am fost student Erasmus în Irlanda şi Germania, iar la masterat în Franţa", explică Tudor, acum în vârstă de 29 de ani.

În toată Europa vestică a văzut cum mersul cu bicicleta era, încă de-atunci, o banalitate pentru localnici, iar energiile regenerabile un subiect de interes. La noi, atunci, bicicliştii erau mai degrabă temerari care ies în trafic, iar energia regenerabilă părea ceva inaccesibil. "Noi până anul trecut n-am avut nici legislaţie pentru prosumatori, aşa că mulţi au considerat energia fotovoltaică o pierdere de vreme", spune Tudor.

El a simţit, însă, că acest domeniu are viitor şi, pentru că este preocupat de orice aspect al sustenabilităţii, când s-a mutat iar la Oradea, în 2019, a înfiinţat un start-up în energie, Solistron, o firmă menită să proiecteze instalaţii fotovoltaice, dar şi să le furnizeze şi să le pună în funcţiune. Afacerea lui a început să aibă succes abia anul trecut, după scumpirile de pe piaţa energiei. "Am prevăzut că se va ajunge aici, de aceea în 2019 am făcut un curs de instalator electrician. Atunci mulţi s-au uitat la mine ca la felul 14, pentru că trei luni am lucrat gratis ca electrician, doar ca să obţin certificatul de calificare, dar ştiam că îmi va folosi", zice el.

Biţa, moft sau sărăcie

În paralel cu afacerea din energia regenerabilă, Tudor a dezvoltat şi alte soluţii software sau tehnice, pentru probleme care îl interesează, de regulă din domeniul sustenabilităţii. De pildă, alături de foşti colegi de facultate, a realizat un algoritm de sugerare a rutelor pentru biciclişti, un fel de GPS, dar care nu implică folosirea telefonului mobil, ci indică direcţia de deplasare prin vibraţii în ghidon.

"Mobilitatea urbană mă preocupă tot pentru că am văzut în străinătate că se gestionează complet diferit. Acolo, bicicliştii sunt încurajaţi şi susţinuţi, la noi mersul pe bicicletă este văzut ca un moft sau ca o soluţie pentru săraci", spune Tudor.

Nici Oradea nu e prietenoasă cu bicicliştii: "Este un oraş excelent pentru biciclişti din punct de vedere structural, pentru că este un oraş de câmpie, nu deluros, şi relativ mic. Dar, din păcate, infrastructura lasă mult de dorit. Proiectele noi nu includ soluţii pentru biciclişti, adică piste serioase, nu doar trasate pe trotuare".

Premiat, dar respins

În 2021, a făcut prima propunere concretă pentru infrastructura ciclistă a Oradiei. Împreună cu trei prieteni, s-a înscris la un "hackathon", adică un eveniment în care echipe de IT-işti au propus soluţii pentru probleme din oraşele Braşov şi Oradea. Echipa lui Tudor a sugerat amenajarea unor parcări pentru biciclete, pentru ca acestea să fie protejate de intemperii, dar mai ales de hoţi. "Şi mie mi s-a furat, în trecut", zice orădeanul.

Aşa au ajuns să proiecteze Rastel.io, un adăpost metalic ce poate fi deschis doar printr-o aplicaţie instalată pe telefonul biciclistului. "În interiorul adăpostului este un rastel şi recomandăm utilizatorilor să-şi lege bicicleta, pentru mai multă siguranţă", spune Tudor.

Ideea lor a primit premiul I la "hackathonul" intitulat UrbanizeHub, iar tinerii au căutat să o şi implementeze în Oradea, oraşul care i-a inspirat. "Urma să punem adăpostul lângă centrul comercial Crişul, dar n-am primit acordul direcţiei de arhitectură din Primăria Oradea, pe motiv că ar fi inestetic, urât. M-a dezamăgit", mărturiseşte Tudor.

Garaj pentru biţe

Adăpostul realizat de Tudor şi partenerii lui, Sebastian Mihalache, Robert Kovacs şi Horea Toniuc, a fost acceptat în schimb în Cluj-Napoca. L-au montat în Liberty Technology Park, un parc tehnologic găzduit, culmea, de clădiri monumente istorice. "Ulterior am aflat că şi Barcelona, cel mai mare oraş Art Nouveau, are adăposturi metalice pentru biciclete, asemănătoare ca aspect, dar care se deschid cu cheie, nu printr-o aplicaţie, ca al nostru", spune orădeanul.

Mai mult, tot în Cluj, după ce au câştigat un proiect de bugetare participativă, IT-iştii au transformat un garaj auto într-un Rastel.io, demonstrând astfel că orice spaţiu poate fi convertit într-o parcare pentru biţe.

IT-iştii speră că produsul lor va ajunge, totuşi, şi în Oradea. "Avem discuţii cu Primăria şi cu Zona Metropolitană Oradea, sperăm că vom ajunge la o înţelegere". Totodată, tinerii şi-au înscris proiectul în hub-ul "Make IT in Oradea", prin care Primăria finanţează start-up-uri inovatoare, şi sunt încrezători că vor primi finanţare pentru proiectul lor.

Avantaje

Deocamdată, adăposturile Rastel.io din Cluj sunt utilizate gratuit, însă pe viitor vor avea un cost de parcare, fie sub forma unei plăţi pe utilizare, fie ca abonament lunar. Totodată, antreprenorii încearcă să atragă parteneri care să le ofere recompense bicicliştilor, pentru că folosesc un mijloc de transport nepoluant, cum ar fi reduceri la cafenele, restaurante ori alte produse.

"Ne dorim să nu fim doar o aplicaţie de parcare, ci o platformă care să susţină comunitatea din rândul bicicliştilor şi să promoveze mobilitatea sustenabilă", explică Tudor. Cu cât mai mulţi orădeni vor merge pe două roţi, cu atât oraşul va fi mai aerisit, mai puţin poluat şi mai... vestic.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Sunt doar investiții...
Investiții cu multă zarvă, doar atât. Desigur nu sunt atât de sigure precum se arată în articol, doar că cineva promovează pe cineva, cam atât, cred că PNL sau PSD sunt lideri la invenții aruncând bani pe geam și transformați în buzunare proprii sau private.
Postat 17 Februarie 2023, 18:29 de Morometul
Barcelona vs. Oradea...
Prin urmare am depășit pragul psihologic de a ne compara doar cu Viena.
Postat 17 Februarie 2023, 15:36 de Simonette
ok...
Si daca hotii se smecheresc si ei si-si fac cont si deschid cusca, nu tot acolo ajungem?
Postat 17 Februarie 2023, 08:08 de IrinaLoghin
locatii
Nu stiu daca in zona Crisul unde sunt multe camere si o gramada de oameni se fura biciclete.
Postat 16 Februarie 2023, 09:41 de cristi11
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON