URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 08 SEPTEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Iată că, în sfârșit, contraselecția practicată la PNL de primul schior al țării începe să dea roade. Cum cifrele arată că blândul general Ciucă stă în sondaje pe undeva în marja de eroare a acestora, liberalii s-au trezit că nu e prea sănătos să mergi la război cu declarația de capitulare gata semnată. Și acum umblă după persoane cât de cât frecventabile...
Zic şi eu
Adrian Cris
Mai mult de jumătate dintre comunele bihorene se laudă cu săli și terenuri de sport, ba și cu capele prin cimitirele sătești, făcute cu sute de milioane de lei încă din epoca lui Adrian Năstase, apoi din răposatele programe naționale de dezvoltare locală PNDL 1 și PNDL 2, gestionate de Elena Udrea și Liviu Dragnea, iar în ultimii trei ani și din Programul Național de Investiții Anghel Saligny.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cum vi se pare decizia municipalității de a investi 400.000 de euro într-un concert Andrea Bocelli la Oradea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat, la sfârșitul lunii iunie a fost publicată în Monitorul Oficial o ordonanță de urgență prin care se modifică semnificativ prevederile codului rutier. Modificări importante au fost aduse și cu privire la suspendarea dreptului de a conduce dacă fapta a fost urmărită ca infracțiune, însă procurorul a dispus clasarea cauzei, situație la care am să mă refer aici...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
18 Iulie 2024, 08:00

Școli în corijență: Sute de elevi din Bihor au eșuat la examene, deși școlile au primit bani în plus ca să-i pregătească

Școli în corijență: Sute de elevi din Bihor au eșuat la examene, deși școlile au primit bani în plus ca să-i pregătească (foto: generic)
Școli în corijență: Sute de elevi din Bihor au eșuat la examene, deși școlile au primit bani în plus ca să-i pregătească MÂNDRIA BIHORULUI. La examenele naționale din această vară Bihorul a avut doar patru zeciști: Andra Crăciun, de la Colegiul Național Emanuil Gojdu, și Bogdan Solomie, absolvent al Liceului Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, au luat nota maximă la Evaluarea Națională (în fotografiile de sus), iar Rareș Bâte (Liceul Greco-Catolic Iuliu Maniu) și Andrei Petrache (Colegiul Național Teodor Neș) au promovat bacalaureatul cu 10 (în fotografiile de jos, de la stânga la dreapta). Toți au explicat rezultatele prin munca depusă și sacrificarea timpului liber în favoarea învățării
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Rezultatele examenelor de Evaluare Națională și bacalaureat sunt o radiografie a tinerilor care au trecut prin ele, dar și a profesorilor care i-au format. 

Chiar dacă Bihorul a obținut, în medie, rezultate bune la examene, statisticile ascund și o altă realitate: sute de elevi, majoritatea din mediul rural, au eșuat, fie absentând, fie luând note sub 5, deși profesorii lor au primit bani în plus ca să îi mediteze. Întrebați de ce n-au reușit, directorii ridică din umeri, ba chiar unii dintre ei cer soluții... jurnaliștilor.

Absenți!

Din totalul de 4.824 absolvenți de gimnaziu din Bihor, 3.141 au promovat examenul de Evaluare Națională, o rată de succes de 71,5%, apropiată mediei naționale de 74%. Dincolo de aceste cifre sunt alte două aspecte despre care autoritățile nu vorbesc: numărul mare al elevilor care au absentat de la prima testare importantă din viața lor și notele mici obținute de elevii din mediul rural, în contrast cu mediile mari din clasele V-VIII.

În întreg județul, 433 de elevi, adică aproape o zecime dintre absolvenții de gimnaziu, nu s-au prezentat la Evaluarea Națională și prin urmare nu vor putea să se înscrie la liceu. BIHOREANUL a descoperit că absenteismul este răspândit, paradoxal, mai ales la școlile în care Ministerul Educației a investit bani europeni pentru reducerea abandonului școlar! 

Programul Național de Chiul

Programul Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS) a fost înființat în 2022 și prevede ca, în decursul a trei ani, școlile să primească până la 300.000 de euro ca să determine elevii să nu abandoneze cursurile. Banii pot fi cheltuiți pentru plata unor meditații ținute de profesori la școală, care câștigă lunar câteva sute de lei în plus pe lângă salarii, precum și pentru achiziția de echipamente sau organizarea de activități extracurriculare, inclusiv excursii. 

În Bihor, 66 de școli au câștigat finanțări totale de 9,35 milioane de euro, dar acum multe dintre ele sunt fruntașe la chiul la Evaluarea Națională! Din totalul de 433 de absenți, 257 au învățat în școli finanțate prin PNRAS. De exemplu, la școala din Talpoș, comuna Batăr, din cei 26 de absolvenți ai cursurilor gimnaziale, doar 5 au mers la examen, iar la Husasău de Tinca 5 elevi din 17. În Ciumeghiu au absentat 18 din cei 27 elevi, iar în Lugașu de Jos 18 din 34. 9 absenți dintr-un total de 13 absolvenți a avut și școala din Petreu, 8 din 14 cea din Urviș de Beiuș, 5 din 9 școala din Cherechiu ș.a.m.d.

Buni la clasă, praf la examen

De ce nu reușesc profesorii să aducă elevii la primul examen important din viața lor? „Nu i-a interesat Evaluarea Națională. Unii merg la școli profesionale, alții nu vor să mai facă nimic”, spune Sofia Pop, directoarea școlii din Talpoș. Pentru admiterea la școlile profesionale, participarea la Evaluare nu contează, astfel că elevii care nu au de gând să urmeze un liceu nu găsesc niciun motiv să învețe pentru examen.

Însă nici elevii care au participat la Evaluare nu au învățat. În Talpoș, media celor 5 elevi care au susținut examenul este de doar 3,74. Mai grav e că la absolvirea gimnaziului elevii au avut note mari, iar la testarea națională au eșuat din plin, semn că profesorii de la clase au fost nemeritat de generoși. 

De pildă, un elev cu media de absolvire 8,36 a luat doar 3 la Evaluare, iar un altul cu 9,76 a obținut 6,12 la examen. Directoarea știe că rezultatele sunt cât se poate de proaste, dar susține că nu mai are soluții: „Așteptăm mobilier nou, avem în școală table inteligente, am ținut ore remediale, nu știu ce să mai facem... Ceva ar trebui făcut, dar spuneți-mi dumneavoastră ce!”.

Și în alte școli e aceeași situație: în Ciumeghiu, un elev care a terminat gimnaziul cu 9,01 a picat Evaluarea cu 4,25, la școala din Sânnicolau de Munte un elev cu media de gimnaziu 8,26 a picat cu 2,46, iar în Drăgești unul cu media de gimnaziu 7,52 a luat 2,42 la Evaluare. Iar exemplele pot continua...

Romii, elevi problemă

După analiza mediilor de la Evaluare, școala din Bihor cu cel mai slab rezultat este cea din Tășad, cu o medie de 2,26, cea mai mare notă între cei 18 elevi fiind 2,75, a unuia care a absolvit gimnaziul cu 8,11. Urmează apoi școlile din Bălnaca (media 2,32), Buduslău (2,46) și Ineu (2,67), aceasta din urmă fiind plătită suplimentar prin PNRAS. 

„Sunt mai mulți factori care au contribuit la acest rezultat”, crede Ramona Moț, directoarea din Ineu. Profesoara spune că elevii, pe de-o parte, resimt efectele lecțiilor online din pandemie, iar pe de alta că nu au nicio motivație să învețe pentru Evaluare câtă vreme la școlile profesionale intră oricum, iar părinții lor, și ei fără prea multă școală, nu-i strunesc deloc. Directoarea evidențiază că rezultate proaste a înregistrat doar școala din Ineu, unde învață elevi romi, în timp ce la celelalte două din comună, din satele Husasău de Criș și Botean, unde nu sunt romi, prezența la examen a fost de aproape 100%, iar notele - mult mai mari. 

Comunitățile de romi sunt, de altfel, o provocare pentru mulți profesori. „Noi am insistat să participe la Evaluare, dar nu vor nici ei, nici părinții lor. Așa că tot ce putem face este să ne asigurăm că se înscriu la Profesională. Eu îi sun pe fiecare în parte și mă asigur că merg să-și depună dosarele. Să învețe o meserie și să aibă independență financiară mi se pare cel mai important pentru ei”, spune Georgeta Szabo, directoarea din Husasău de Tinca. 

Profesoara afirmă că încearcă să le explice elevilor că și un mecanic auto trebuie să știe fizică sau matematică, dar tot nu reușește să-i convingă să învețe. „Performanța noastră este că elevii vin la școală, nu stau acasă, dar mai avem mult de muncă până să obținem și alte rezultate”, spune Szabo.

8 din 10 au promovat bacul

La examenul de bacalaureat lucrurile au stat ceva mai bine: absenteismul a fost redus (doar 94 de absenți din 3.881 de tineri înscriși), iar rata de promovare, de 79,4%, a fost peste media națională.

Totuși, județul are școli cu rezultate slabe și la acest examen. De la Liceul Tehnologic Agroindustrial Tamási Áron din Borș, cei doi absolvenți care s-au înscris la bac au picat, la fel cum a pățit și singurul candidat de la Liceul Tehnologic nr. 1 Cadea, tinerii având probleme cu proba de limba română. 

La Liceul Tehnologic nr. 1 Salonta doar 10 din 48 de candidați au promovat, aproape toți la limită, cu medii de 6, iar la Colegiul Tehnic Ioan Ciordaș din Beiuș numai o treime din absolvenți au obținut diploma de bac.

„Când media de admitere la liceu este sub 5, este greu să ajungi la bacalaureat la o medie de 6. Munca colegilor mei este mult mai grea decât în școlile unde sunt elevi de 9”, spune directoarea colegiului beiușean, Florina Cighir.

MÂNDRIA BIHORULUI. La examenele naționale din această vară Bihorul a avut doar patru zeciști: Andra Crăciun, de la Colegiul Național Emanuil Gojdu, și Bogdan Solomie, absolvent al Liceului Ortodox Episcop Roman Ciorogariu, au luat nota maximă la Evaluarea Națională (în fotografiile de sus), iar Rareș Bâte (Liceul Greco-Catolic Iuliu Maniu) și Andrei Petrache (Colegiul Național Teodor Neș) au promovat bacalaureatul cu 10 (în fotografiile de jos, de la stânga la dreapta). Toți au explicat rezultatele prin munca depusă și sacrificarea timpului liber în favoarea învățării

Urmează analize 

Inspectorul școlar general Horea Abrudan (foto) recunoaște că absenteismul de la examene este o problemă. „Școlile trebuie să lămurească ce se întâmplă din 1 septembrie cu copiii care n-au fost la Evaluarea Națională, dat fiind că învățământul obligatoriu este până la nivel liceal, inclusiv. Dacă nu merg la Profesională, avem o problemă”, zice Abrudan.

De asemenea, șeful IȘJ Bihor are de gând să le ceară explicații directorilor din școlile unde sunt diferențe mari între mediile de absolvire a gimnaziului și cele de la examene. „Nu este normal să ai la clasă elevi de 9 care la Evaluarea Națională iau 5, dar nici invers, să-l ții în 5 la școală și să ia 9 la examen”, zice Abrudan, promițând că va face publică lista tuturor școlilor unde s-au înregistrat diferențe de acest fel, cu tot cu numele profesorilor.

Poate că, nominalizați public, dascălii vor înțelege că responsabilitatea examenelor nu este doar a elevilor...


„Pregătirea mea pentru acest examen a început încă din clasa a V-a, deoarece am încercat să învăț în mod constant, conștientizând că doar astfel pot ajunge la rezultatul dorit. Pentru mine, acest rezultat reflectă munca depusă alături de profesorii care m-au îndrumat”
Andra Crăciun, absolventă de 10 la Evaluarea Națională


„Subiectele n-au fost de dificultate foarte ridicată, dar în spate este foarte multă muncă și disciplină. În anii de liceu am vrut să mă mențin sus și am făcut sacrificii, am renunțat la lucruri, ca să învăț. Prin muncă am ajuns să iau 10 la bacalaureat”
Rareș Bâte, absolvent de 10 la bacalaureat


PRIMII LA EVALUARE

Clasamentul școlilor din Bihor după media de la Evaluarea Națională
1. Colegiul Național Emanuil Gojdu - 9,26
2. Liceul Teoretic Aurel Lazăr - 8,73
3. Liceul Teoretic Wenford Academy - 8,59
4. Liceul Teologic Baptist Emanuel - 8,31
5. Școala Gimnazială Oltea Doamna - 8,21
6. Școala Gimnazială nr. 2 Hinchiriș - 8,10
7. Colegiul Național Mihai Eminescu - 8,08
8. Liceul Don Orione - 8,05
9. Școala Gimnazială Dacia - 7,97
10. Liceul Teologic Penticostal Betel - 7,85

TOP LICEE

Clasamentul școlilor din Bihor după media de la bacalaureat
1. Colegiul Național Emanuil Gojdu - 9,15
2. Colegiul Național Onisifor Ghibu - 8,90
3. Liceul Teologic Penticostal Betel - 8,89
4. Liceul Teoretic Aurel Lazăr - 8,75
5. Liceul Teologic Baptist Emanuel - 8,70
6. Colegiul Național Iosif Vulcan - 8,55
7. Liceul Vocațional Pedagogic Nicolae Bolcaș - 8,43
8. Colegiul Național Mihai Eminescu - 8,38
9. Liceul Greco Catolic Iuliu Maniu - 8,24
10. Liceul Tehnologic Livia Maria Gego Dobrești - 8,16

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4799 RON
  • 1 EUR = 4.9711 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON