Imagini greu de privit și de acceptat în Oradea, unde un copil cu dizabilități a trebuit să aștepte o oră ca să ajungă în apartamentul de la etajul VII al blocului, după ce a ieșit de la școală, timp în care a fost cerut chiar și ajutorul pompierilor, în final fiind urcat de doi ambulanțieri.
Clădirea în care locuiesc sute de vârstnici a rămas cu lifturile inutilizabile, deconectate de la curent din cauza unei facturi neplătite din vara anului trecut.
Ascensoare fără curent
În aproximativ jumătate din cele 158 garsoniere ale blocului D5 din strada Aluminei nr. 74 locuiesc pensionari, persoane care se deplasează cu greutate din cauza vârstei și bolilor.
Pentru acești oameni, incidentul a însemnat îngreunarea accesului către propriile locuințe aflate la nivelurile superioare ori imposibilitatea de a le părăsi, pentru a ieși la cumpărături ori la o plimbare, întrucât la întoarcere ar fi trebuit să urce pe scări.
„Necazul meu e că stăm în blocul ăsta de nouă etaje și Electrica a tăiat curentul, pentru că nu s-a plătit, pe casa scării. Eu acuma trebuie să mă duc la etajul IV și abia stau pe picioare”, a spus o septuagenară, Mărioara Ciubăncan.
Un vecin de la un nivel situat și mai sus își pune problema micilor cumpărături, pentru că se merge greu și nu poate să iasă din locuință pentru ca apoi să urce la etajul VII cu o sacoșă. „Sunt bolnav, nu pot ieși din casă, să cobor și apoi să urc șapte etaje, și cu bagaj”, a zis Florin Pop.
„Nu am cine să-l urce”
În aceeași situație dificilă s-a aflat și un copil de clasa a VI-a de la Școala generală nr. 17, cu dizabilități locomotorii, imobilizat într-un cărucior rulant.
Mama sa a povestit BIHOREANULUI că a scos copilul de la școală, dar nu a putut să-l urce în garsoniera aflată la etajul VII pentru că nu funcționa ascensorul, după ce casa scării a fost deconectată de la curent, în jurul orei 9.30, de o echipă a Electrica. Așa că n-a avut încotro: a trebuit să aștepte, împreună, aproximativ o oră, până s-a găsit o soluție.
„Am venit de la școală și văd că nu este curent la lifturi. Nu am cine să-l urce”, a spus femeia despre fiul ei, Toni, care la ora amiezii obișnuia să-și facă programul zilnic și temele. De altfel, copilul este unul cu rezultate meritorii la școală, de nota 10, despre care BIHOREANUL a scris anul trecut, când a fost recompensat de firma Valtryp cu o bursă lunară de 1.000 lei.
Urcat de ambulanțieri
„Am sunat și la Pompieri, în speranța că o să ne ajute, dar nu au putut, așa că apoi am cerut ajutorul Ambulanței”, a explicat reporterului o locatară, cu puțin înainte ca un echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean să sosească în zonă.
Cei doi ambulanțieri au luat căruciorul cu copilul și l-au urcat șapte etaje, cu mici pauze, cât cei doi să-și tragă răsuflarea, femeia mulțumindu-le pentru promptitudine.
„Am venit din Nufărul pentru intervenția asta”, a spus unul dintre ambulanțieri. Potrivit acestuia, a fost prima intervenție la care a participat și care nu a fost motivată medical, ci de lipsa curentului.
Pentru câteva sute de lei
Potrivit reprezentanților Asociației de Proprietari Columna, din care fac parte locatarii blocului D5 de pe strada Aluminei, Electrica a decuplat lifturile și iluminatul de pe casa scării motivând neplata unei facturi despre care nu ar fi avut habar, fiind vorba de numai câteva sute de lei.
Atât președinta Asociației, Elisabeta Ardelean, cât și administratoarea Mariana Chivari au susținut că Electrica nu ar fi anunțat în prealabil deconectarea.
„Nu am primit niciun preaviz. Astăzi am mers la Electrica și am aflat că ar fi rămas un rest de plată de 300 și ceva de lei dintr-o factură de 3.000 și ceva de lei din iunie, de anul trecut”, a spus administratoarea. Femeia a adăugat că a achitat această sumă și a cerut reconectarea la curent.
Cu sau fără preaviz?
Pe de altă parte, directorul Electrica Distribuție Oradea, Ionel Boja, a declarat BIHOREANULUI că deconectarea a fost făcută la ordinul Electrica Furnizare, cu care Asociația Columna are contract pentru furnizarea de curent, dar pentru o datorie de 934 lei, veche din luna iunie a anului trecut. „Dacă nu punem în executare ordinul de deconectare, plătim amenzi”, a spus Boja.
El a precizat că în ce privește consumatorii individuali cu nevoi speciale, cum ar fi persoanele dependente de dispozitive medicale, nu se procedează la deconectarea de la curent, dar „aici a fost vorba de un client persoană juridică, cu o datorie scadentă”, a spus directorul.
O reprezentantă a Electrica Furnizare, Dana Hora, a afirmat că Asociația Columna a fost notificată înaintea decuplării, aceasta fiind, de altfel, o procedură standard. „A fost emis un preaviz înainte cu 15 zile”, a spus aceasta.
După plata datoriei restante, Electrica Furnizare a emis un ordin de reconectare, o echipă a Electrica Distribuție fiind trimisă din nou la Asociația Columna în cursul după-amiezii de joi.
Vezi mai jos povestea lui Antonio!
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.