URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 07 IULIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Ce destin frământat a avut terenul de lângă Aquapark. Când acolo s-a lansat proiectul Mecena, pastorul Tokes Laszlo a făcut scandal pentru că banii ungurimii au fost deturnați cu sprijin politic din Ungaria. Cum necum pe vremea mandatului lui Ilie Bolojan terenul a fost vândut cu 900.000 de euro magnatului Alexandru Mudura junior, care s-a angajat să facă acolo un hotel ba chiar și un centru de afaceri.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
Cum să aibă magistrații vreun respect pentru cetățenii țării, justițiabili sau doar contribuabili, când arată dispreț până și față de instituțiile ei și de aleșii lor? Joia trecută, membrii Consiliului Județean Bihor și cei ai Consiliului Local Oradea au fost nevoiți să accepte rezilierea unui parteneriat încheiat în decembrie 2022 cu Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Oradea al cărui scop viza sprijinul celor două administrații locale pentru ca Procuratura să aibă, pe bani europeni, un nou sediu. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că aducerea antrenorului Gustavo Aragolaza și preparatorului Maurizio Miele la FC Bihor este o mișcare strategică bună? Că va da roade?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La începutul lunii iunie a intrat în vigoare o lege care modifică legislația penală în materia sancțiunilor rutiere. În concret, prin Legea nr. 172/2024 a fost modificat Codul penal sub mai multe aspecte privind infracțiunile rutiere și consecințele pe care o condamnare le produce cu privire la dreptul de a conduce autovehicule.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Diabetul este o boală cu o evoluție lentă și silențioasă, dar hiperglicemia cronică determină o serie de probleme de sănătate, uneori foarte grave. Supravegherea medicală continuă este foarte importantă, descoperindu-se factorii de risc și cei agravanți precum și bolile asociate (hipertensiunea arterială, bolile cardiovasculare, obezitatea), toate acestea cu scopul instituirii unui tratament adecvat.
28 Mai 2024, 09:40

S-a deschis centura Sânmartin: drumul din Oradea până la ieșirea din Felix durează puțin peste 5 minute (FOTO/VIDEO)

Noul drum de legătură dintre Oradea și Sânmartin, care funcționează și ca centură a acestei localități și a Băilor Felix și 1 Mai, a fost deschis traficului marți dimineață, fără vreo ceremonie, fiind deja circulat de sute de autoturisme în primele ore.

Deplasarea din centura Oradea până la ieșirea din Felix pe DN 76 către Deva durează mai puțin de 7 minute dacă șoferii respectă limita maximă de viteză, de 90 km/h, și de 50 km/h pe o porțiune de circa 300 metri.

Util și practic

Deschis traficului așa cum informase cu o zi înainte președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, și anume la ora 7.00, fără nicio festivitate, noul drum își dovedește utilitatea și caracterul practic, prin scurtarea timpului de deplasare între centura Oradea și localitățile comunei Sânmartin.

Centura Sânmartin pornește din centura Oradea din dreptul străzii Iancu de Hunedoara (accesul pentru șoferii care se deplasează dinspre interiorul orașului), și din vecinătatea hotelului Transit de pe marginea centurii orașului (pentru șoferii care vin din direcția Calea Aradului) și se termină, la celălalt capăt, cu o conexiune de DN 76 Oradea – Deva, la ieșirea din Băile Felix, lungimea propriu zisă fiind de 5,75 km.

În plus, datorită a două bretele ce însumează 2,75 km, de pe centura Sânmartin a fost asigurat accesul atât către cartierele Tineretului și ANL din localitate, aflate de o parte și de alta a șoselei naționale, cât și spre satul Haieu.

Pasaje, piste și subtraversări pentru bicicliști, protecție fonică, iluminare

Inginer Erbasu Ghiță MîrzaDin centura Oradea, accesul pe centura Sânmartin se face pe un pasaj peste cea a orașului, cu o lungime de 80 metri, în această zonă fiind proiectate și executate cele mai complexe lucrări. „Aici s-au relocat 6 stâlpi de electricitate de înaltă tensiune, cu firele aferente, care au fost îngropate în subteran, o rețea de medie tensiune, rețele de apă și canalizare, rețeaua de gaz și rețeaua de telecomunicații”, a explicat BIHOREANULUI inginerul Ghiță Mîrza (foto), managerul de proiect din partea firmei Erbașu Construcții, care a coordonat șantierul.

Urcarea pe pasaj se face din strada Iancu de Hunedoara, unde a fost amenajată și o girație care asigură, de asemenea, deplasarea pe centura orașului. Tot din zona străzii Iancu de Hunedoara se asigură și accesul bicicliștilor, printr-o subtraversare casetată a centurii Oradea, cu o lungime de 35 metri.

Pe direcția înainte, centura Sânmartin ocolește această localitate, de care este legată tot printr-o girație ce conectează traficul spre cartierele Tineretului și ANL, respectiv cu DN 76.

Pe marginea spre zona locuită, centura Sânmartin a fost dotată cu sistem de protecție fonică prin panouri fonoabsorbante, iar drumul este mărginit, pe partea dreaptă (sensul dinspre oraș spre comună) de pista pentru bicicliști, separată de carosabil, fiind iluminată integral pe toată lungimea propriu-zisă, precum și pe cele două bretele.

În maximum 7 minute

După ce traversează pârâul Peța cu un pod de 24 metri spre direcția Băile 1 Mai, centura Sânmartin urcă apoi pe cel mai lung pasaj al ei, în lungime de 420 metri, menită să asigure „îndulcirea” declivităților specifice zonei colinare, dar și să supratraverseze calea ferată Oradea – Beiuș.

În continuare, centura Sânmartin are o bretea care o leagă de satul Haieu printr-o a patra girație, de unde drumul continuă în direcția înainte spre Băile Felix.

Pe toată lungimea centurii Sânmartin, regimul de viteză prevede limitarea la 90 km/h, cu excepția porțiunii finale, la ieșirea din comună spre DN 76 Oradea – Deva, unde are un regim de circulație specific stradal, cu limitare la 50 km/h deoarece se suprapune cu o zonă unde au fost construite case.

Și pe porțiunea finală, centura Sânmartin mai are o ultimă bretea, spre Cordău.

Parcurgerea întregii centuri durează maximum 7 minute.

După Sântandrei, urmează Nojorid

Lucrarea de proiectare și construire a centurii Sânmartin a fost executată de o asociere formată din firmele Construcții Erbașu, Vahostav SK, Drumuri Orășenești și Procons Group, contra sumei de 177,238 milioane lei, finanțarea fiind asigurată cu fonduri europene de către CJ Bihor, care a încheiat în acest scop un parteneriat cu CNAIR.

Centura Sânmartin trebuia dată în folosință la finele anului trecut, însă a fost întârziată de opoziția unor proprietari de terenuri – firme ale fraților Ioan și Viorel Micula, precum și patroana unei pensiuni din Băile 1 Mai pe lângă care trece un pasaj al drumului. De altfel, aceștia au fost executați silit și obligați să achite CJ Bihor cheltuielile făcute pentru această procedură de executare silită.

Realizarea centurii Sânmartin face parte dintr-o serie de proiecte ale CJ Bihor ce includ, pentru Zona Metropolitană Oradea, și centurile Sântandrei (dată în folosință cu două săptămâni în urmă), Nojorid (care va fi deschisă în luna iulie), Oșorhei (ce urmează să fie gata în august) și Biharia (care trebuie să fie finalizată până la sfârșitul anului).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
#parker ...
... mama ta ți-a dictat textul ăsta? Ai adus-o de la azil, sau i-ai lăsat Whatsapp-ul la îndemână? Pepinieră și lideri în jurul Statului Paralel - sucursala Bihor. Asta propui, sau ești de serviciu la sediul propagandei de campanie? Jenant.
Postat 30 Mai 2024, 12:29 de KP
Din Oradea nu pe acest drum ieși în DN76 spre Beiuș.
Orădenii nu au ce să ajungă la str. Iancu de Hunedoara, din moment ce vechiul traseu e suficient de fluid, pe 4 benzi, mai scurt și mai accesibil. Această centură este cu adevărat facilă pentru camioanele și autoturismele care parcurg traseul DN1 - DN76. Ar fi fost un drum bun pentru orădeni, dacă se conecta direct la giratoriul devla ieșirea din Oradea pe DN1, pentru că orădenii ar fi putut utiliza incomparabil mai bine traseul de calea Clujului la ieșirea din Felix. Așa însă e un proiect gândit cam aiurea, din moment ce nu există o relație directă cu partea centrală a orașului.
Postat 30 Mai 2024, 12:24 de KP
???
Sens unic spre Birtin cind va fi?
Postat 29 Mai 2024, 07:40 de grigore
Buna pt traficul greu....
...si pt cei care tranziteaza Oradea! Pt. oradeanul care vrea sa mearga la Hidisel/Beius/etc, e utila daca locuieste in apropierea accesului la drum.
Postat 29 Mai 2024, 04:09 de pinonel
Poza 42
Cateva poze inainte e cu un duster de politie si vine apoi poza 42, foarte sugestiva pentru circulatia pe un drum de viteza 90kmph. Siguranta si incredere!
Postat 28 Mai 2024, 14:31 de poiu
Cine..
Cine nu munceste,nu greseste,ajungi oricum la Deva...ai gps..????
Postat 28 Mai 2024, 14:29 de zorro
Ireal gradul de incompetenta
Deci la urcare ai un indicator cu 186 de kmm pana la Deva, iar dupa cativa km ai un panou nou unde Deva e la 135 Km... poate nu e centura ci pista de avion.
Postat 28 Mai 2024, 13:25 de Nufarul1
Masterpiece
Asta e originalul : https://www.youtube.com/watch?v=zCnOVFGnh_U
Postat 28 Mai 2024, 12:15 de excalibur
Școală
Lucrurile se intamplă aici în Bihor așa cum ar trebui într-o societate normală. Și așa, cu tot ce vedem, e în mare parte strict efectul Bolojan. Cred că cu toții vă cunoașteți primarii și-i vedeți că (majoritatea, nu toți) sunt acolo fie că au complexe de inferioritate și vor oarecum să le depșească, fie pur și simplu urmăresc diverse interese personale. Prea puțini sunt cei care sunt formați pentru o astfel de funcție (da, e necesară o formare) și au ca scop personal dezvoltarea mediului în care trăiesc. Ajunge să dați o fugă prin țară și veți vedea jalea. Creșterea economică de care se tot vorbește e vizibilă aici în Bihor, în proiectele de dezvoltare, însă lipsește în mod abolsut în mare parte a țării. E oarecum surprinzător că nu vedem o emulație după ceea ce face Bolojan, nici măcar aici în județ. Avem primari aleși pentru chermeze sau pe criterii etnice care-s în funcție de-o veșnicie fără să aibă vreun rezultat. Mai mult ca oricând, cred că ar trebui să construim și să capitalizăm "efervescența" timpurilor și a oemnilor care contribuie la dezvoltarea Bihorului. Fără a elogia ca pe la dictatori, cred sincer că ar trebui dezvoltată o "pepinieră de leaderi" ai viitorului local în jurul actualei conduceri județene.
Postat 28 Mai 2024, 11:55 de parker
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6089 RON
  • 1 EUR = 4.9772 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON