Orădenii care pornesc dimineaţa de acasă după ora 7:15, pentru a ajunge cu maşina sau transportul în comun în centrul oraşului pe ora 8, întârzie, din orice parte ar veni. Lucrările la cele cinci pasaje subterane din Piaţa Emanuil Gojdu blochează inima oraşului şi arterele sale principale.
În ciuda evidenţei, primarul Florin Birta este, însă, optimist. "Treptat, şoferii se vor obişnui să ocolească zonele aglomerate, să pornească mai repede cu 10 minute ca să nu prindă vârful de trafic, iar măsurile de fluidizare a circulaţiei vor da rezultate".
Blocaţi în trafic
Începerea anului şcolar a blocat, săptămâna trecută, traficul auto în Oradea. Luni dimineaţă, când festivităţile primului sunet de clopoţel au avut loc la ore diferite, în oraş s-a mai circulat cât de cât. Marţi, însă, când elevii s-au prezentat la cursuri pe ora 8:00, străzile şi-au arătat limitele.
Drumul cu maşina din cartierul Nufărul în centrul oraşului, pe străzile Atelierelor, Horea şi Mihai Viteazul, altădată de circa 10 minute, acum durează cam 40. Maşinile fac o medie de 10 kilometri la oră, similar unei alergări uşoare, iar consumul de combustibil ajunge, ca la camion, şi la 17 litri la suta de kilometri.
"Dacă aveam de dus un copil la Colegiul Gojdu nu ajungea la timp, pentru că era deja 8:06 când am trecut prin dreptul şcolii, iar ca să ajung la Oltea Doamna ar fi durat şi mai mult", spune un şofer.
De altfel, marţi a fost ziua întârziaţilor. "Dimineaţa m-au sunat colegii că aproape un sfert din muncitori nu au intrat pe ora 8 la program. Au întârziat din cauza traficului", povesteşte un director de fabrică.
Nici taxiul, nici ambulanţa...
Restricţiile de circulaţie instituite pentru construirea celor cinci pasaje subterane macină nervii şoferilor. Dacă dimineaţa până în ora 7:15 şi la amiază înainte de ora 13:00 se mai poate circula, apoi, în doar 5 minute, traficul se aglomerează brusc, pornind dinspre capătul podului Dacia către cartiere.
Clienţii sună degeaba după taxi. Dispecerii au zeci de comenzi şi nicio maşină liberă. De altfel, aglomeraţia a rărit clientela. "Blocajele din trafic pot scumpi o cursă de 15 lei şi cu 5 lei, iar oamenii se uită la bani", spune un taximetrist.
Ambuteiajele afectează inclusiv maşinile de Ambulanţă. "Timpii de răspuns au crescut cu 7-8 minute. Şoferii degeaba aud sirena. Dacă sunt prinşi în coloană, nu au unde îşi trage maşinile", zice managerul Serviciului de Ambulanţă, Liciniu Venter (foto). Cum în Oradea timpii de intervenţie sunt de numai 8 minute, întârzierea înseamnă dublarea lor!
Înfiinţaţi autobuze şcolare!
Având în vedere blocajele, preşedintele USR Oradea, Daniel Palaghianu (foto), a cerut din nou Primăriei înfiinţarea autobuzelor şcolare, cu funcţionare între orele 7:00 - 9:00 şi 13:00 - 15:00, staţii dese şi însoţitori poliţişti locali. Un elev urcat în autobuz ar putea însemna o maşină mai puţin pe şosea. "În câteva luni vor fi suficienţi părinţi care vor avea încredere în aceste autobuze, iar asta se va vedea în relaxarea traficului", spune Palaghianu.
Reprezentanţii OTL resping ideea. "80% dintre călătorii elevi sunt liceeni, iar din ceilalţi 20% majoritatea sunt în clasele 5-8. Elevii claselor primare merg la şcoala de lângă domiciliu, nu fac naveta. Nu cred că pe elevii de 15-18 ani îi mai duc părinţii la şcoală cu maşina", spune directorul economic al OTL, Romeo Nica.
Totuşi, dacă în februarie, la votarea bugetului local, a respins propunerea useriştilor, acum primarul Florin Birta se mai gândeşte. "Întâi să vedem efectul măsurilor de fluidizare a traficului stabilite împreună cu Poliţia Rutieră", zice edilul.
Accesul interzis!
Primăria a testat efectele restricţiilor de circulaţie din Piaţa Gojdu pe nervii orădenilor. "În cele două săptămâni de când am sistat circulaţia am monitorizat traficul, ca să găsim soluţii cu Poliţia Rutieră", recunoaşte primarul Florin Birta (foto).
Astfel, Comisia de circulaţie a hotărât miercurea trecută să interzică de săptămâna aceasta autovehiculele de peste 3,5 tone, de la autobuze la maşini cu remorcă, să tranziteze Oradea.
În paralel, se încearcă fluidizarea circulaţiei pe strada Mareşal Averescu prin amenajarea unei benzi suplimentare de acces pe podul Dacia şi înfiinţarea unei staţii în afara carosabilului pentru ca autobuzele să nu mai blocheze o bandă de mers.
De asemenea, strada Seleuşului va avea două benzi de circulaţie pe sensul de mers spre strada Clujului, prin desfiinţarea locurilor de parcare, iar la intersecţia străzilor Horea şi Evreilor Deportaţi va fi dat în folosinţă un sens giratoriu.
Pietonii să aştepte!
Măsurile vizează inclusiv transportul în comun. Liniile de autobuz 13, 15 şi 16, care leagă zonele Gheorghe Doja, Podgoria şi Tineretului de zona centrală, au fost prelungite până la Colegiul Emanuil Gojdu. Autobuzele au staţie în strada Spiru Haret, al cărei sens de circulaţie a fost inversat către Parcul 1 Decembrie pentru a putea reveni pe traseu înconjurând Colegiul.
În ceea ce priveşte pietonii, municipalitatea a dispus desfiinţarea limitatorului de viteză de la trecerea de lângă Facultatea de Medicină din Piaţa 1 Decembrie şi înfiinţarea unui semafor. "Pietonii nu vor mai traversa zebra pe rând, blocând circulaţia, nici la ieşirea din Parcul 1 Decembrie spre restaurantul Bridge, nici la ieşirea din strada Mareşal Averescu spre podul Dacia, pentru că se montează semafoare cu buton", spune Birta.
În continuă schimbare
Primarul spune că măsuri suplimentare de fluidizare a traficului vor fi luate de câte ori va fi nevoie. Printre altele, vor fi modificaţi timpii de aşteptare ai semafoarelor de pe direcţia bulevardului Nufărul - Cantemir şi se va regândi orarul mijloacelor de transport în comun, astfel încât blocajele din trafic să nu afecteze legăturile celor care schimbă un tramvai sau autobuz în drum spre muncă sau şcoală. În plus, acolo unde se impune, vor fi înfiinţate la trecerile de pietoni semafoare cu buton.
Primăria nu ia deocamdată în calcul decalarea programului de începere a orelor în şcolile orădene. "La Şcoala Oltea Doamna, prin decizia Consiliului de Administraţie, şi acum elevii din clasele zero şi întâi încep orele la 8:30. Dacă va fi nevoie, vom încuraja şi alte şcoli să ia măsuri similare", spune Birta. În fond, restricţiile de circulaţie sunt abia la început. Lucrările din Piaţa Gojdu vor dura doi ani de zile, iar greul abia începe...
"Îmi conduc singur maşina de serviciu, aşa că ştiu cum se circulă în oraş. În afară de intervalul 7:25 - 8:00, când sunt cam 35 de minute de aglomeraţie, şi cam tot atâtea în jurul amiezii, traficul se desfăşoară normal, chiar mai degajat decât în alte oraşe"
primarul Florin Birta
AU ÎNCEPUT LUCRĂRILE
2.000 de piloţi foraţi
Lucrările de construire a celor cinci pasaje subterane din Piaţa Emanuil Gojdu, atribuite unei asocieri de firme reprezentate de firma Freyrom pentru suma de 85,3 milioane lei, fără TVA, au început vinerea trecută.
Constructorii au pus în funcţiune prima foreză pentru săparea şi turnarea celor 2.000 de piloţi foraţi care vor forma structura de rezistenţă a pasajelor. "În următoarele două săptămâni vor fi aduse şi alte utilaje, astfel încât peste iarnă vor lucra concomitent trei sau patru foreze", spune primarul Florin Birta.
Finanţate din fonduri europene, lucrările cu termen de finalizare de 24 de luni vor trebui să se încheie, însă, până la finalul actualului ciclu de finanţare europeană de la sfârşitul anului viitor, ceea ce ar constitui o performanţă.
În ceea ce priveşte pasajul subteran din Piaţa Cetăţii, atribuit aceleiaşi asocieri de firme, pentru 27 milioane lei, fără TVA, primarul spune că ritmul lucrărilor este unul accelerat. "În noiembrie structura pasajului va fi finalizată", declară Birta.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.