O obișnuință în orașele occidentale, chiar și în aglomeratele metropole, piețele volante ar putea apărea și în Oradea. Consilierii locali din grupul PSD vor propune deliberativului local să aprobe înființarea unor piețe temporare și în aer liber, unde vor avea acces să vândă exclusiv producătorii din Bihor.
„Trebuie să eliminăm lanțurile intermediare, să fie un lanț scurt de la producător la comerciant”, a declarat consilierul Liviu Sabău Popa, luni, într-o conferință de presă susținută la sediul PSD Bihor.
Zilnic, pe altă stradă
Acesta a spus că necesitatea unor piețe volante este dictată de dispariția piețelor tradiționale din Oradea, cum a fost cea din cartierul Ioșia ori cele mai micuțe de pe străzile Olimpiadei și Doinei, care funcționau în urmă cu mulți ani. În plus, municipalitatea are de gând să renunțe și la Piața Nufărul, iar Piața Cetate este foarte greu accesibilă.
„Piețele volante susțin aceste lanțuri scurte alimentare, de vânzare a produselor agricole locale direct și de promovare a alimentației sănătoase și a producției agricole sustenabile. Noi am propus șase locații, în cartiere: în Ioșia pe platoul de la Sala Sporturilor, fie în lateral sau față, existând și parcare, pentru zona de Nufărul am propus, când va fi gata, piațeta de lângă McDrive, care oferă o accesibilitate bună și din punct de vedere al transportului public, pentru Velența am propus Cetatea ca loc de desfășurare, și așa am mai reuși să-i dăm și ei viață o zi pe săptămână. Într-una dintre zile, o locație să fie în Piața Unirii, mai ales în sezonul turistic, venind cu produse tradiționale, să putem să oferim turiștilor o imagine despre ce reprezintă județul Bihor, iar pentru cartierul Rogerius, deși există piața agroalimentară Rogerius, din păcate are foarte puțini producători, și am propune ca locație platoul de deasupra. O altă locație ar fi cartierul Grigorescu, zona centrală, unde este și acum un magazin”, a declarat social-democratul.
Practic, în fiecare zi, de luni până sâmbătă, comercianții ar urma să se afle într-una dintre aceste zone, unde Primăria ar trebui să le asigure utilitățile și mobilierul necesar. Tot Primăria va fi responsabilă și de mutarea zilnică.
Pe cheltuiala Primăriei
Proiectul consilierilor PSD Oradea urmează să fie depus la secretariatul Consiliului Local și, probabil, va intra și în dezbatere publică. Inițiatorii propun ca piețele volante să funcționeze între orele 14 și 20, astfel încât orădenii care lucrează până după-masa să aibă acces la produsele producătorilor.
Pe tarabe nu se va putea vinde orice, ci doar produse făcute în Bihor sau măcar cu materie primă din județ: fructe, legume, carne, pește, suc de fructe, miere și produse apicole, gemuri și conserve, lapte și produse lactate, ouă, păsări de curte, plăcinte, flori și plante aromatice, alimente gata preparate, ceaiuri, ierburi, condimente etc.
„Pentru primele 6 luni, propunerea noastră este ca această piață să funcționeze fără taxă, urmând ca după 6 luni să se poată face o evaluare a costurilor și să se stabilească o taxă”, a mai spus Sabău Popa. Primăria n-ar trebui să urmărească să facă profit din piețele volante, ci doar să-și acopere cheltuielile, a mai spus social-democratul.
Piețe volante există și în alte orașe din țară, precum Cluj Napoca, Craiova, Sibiu.
Primăria, criticată
Pe de altă parte, în aceeași conferință de presă, PSD-istul Adrian Madar (foto stânga) a criticat Primăria Oradea și, mai ales, mașina liberală de vot din Consiliul Local, pentru câteva decizii luate în cea mai recentă ședință.
Una dintre ele vizează exproprierea unui teren din cartierul Europa, pentru amenajarea lui ca parc. Primăria va plăti 350.000 de euro pentru acel teren, în condițiile în care, a arătat Madar, în vecinătate este un teren mult mai mare și care aparține Societății Naționale de Telecomunicații, cu care municipalitatea ar putea negocia un schimb de teren. „Mi se pare o decizie extrem de curajoasă, cu ghilimele și nu în sens pozitiv, iar rolul nostru este să semnalăm aceste derapaje”, a declarat Madar.
Consilierul a mai criticat Primăria și pentru modul în care evaluează terenurile din oraș, arătând că, în timp ce cumpără terenuri pentru parcurile industriale la prețuri între 20 și 45 de euro, le vinde companiilor la 8 euro, un preț dezavantajos pentru oraș. În condițiile în care aceiași evaluatori ai Primăriei fac analizele și în cazul despăgubirilor, Madar a susținut că are semne de întrebare în ceea ce privește corectitudinea acestor proceduri.
Social-democratul a mai contestat și taxa de desfacere pavaj, impusă de Primărie orădenilor sau firmelor care au nevoie să ajungă în subteran, la diferite rețele. Pe lângă că trebuie să refacă trama stradală la situația inițială, orădenii și firmele datorează și această taxă, de 0,5 lei pe zi / mp (care se reduce la jumătate, în cazul lucrărilor de modernizare).
Culmea este că Madar nu a criticat aplicarea taxei propriu-zise, ci felul în care Primăria o face: o percepe ca taxă specială (asta deși Codul fiscal prevede că taxele speciale se aplică doar pentru servicii sau prestații) și „cu o denumire înșelătoare” (taxa de verificare a documentației tehnice pentru emiterea avizului de execuție a lucrărilor de extindere, modernizare, reparații rețele tehnico-edilitare).
Consilierul a anunțat că firmele ar trebui să fie scutite de taxă, dacă se încadrează în termenele asumate ale lucrărilor, dar, înainte de a face această propunere Primăriei, va iniția o consultare publică. Orădenii interesați de subiect le pot scrie social-democraților pe paginile lor de Facebook sau îi pot găsi la sediul partidului în fiecare joi, de la ora 18.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.