Angajaţii instituţiilor de cultură din Bihor continuă să fie nemulţumiţi de managementul acestui domeniu.
După ce Şcoala de Arte „Francisc Hubic” a devenit secţie a Centrului Judeţean de Cultură, posturile de profesori trebuie transformate în experţi, noua instituţie neputând să angajeze cadre didactice.
Nemulţumiţi de această situaţie, dar şi de faptul că asta împiedică demararea cursurilor în şcoală, profesorii au lansat o scrisoare deschisă, prin care acuză că instituţia este „în avarie”, iar directorul Florin Mariş Hinsu sabotează debutul anului şcolar.
„Fără precedent”
„După o activitate de 96 de ani, Şcoala de Arte„Francisc Hubic” din Oradea se confruntă cu o situaţie fără precedent. La începutul lunii septembrie, când în mod firesc, cadrele didactice planificau, pregăteau şi stabileau ultimele detalii legate de organizarea admiterilor şi începerea noului an şcolar, sunt nevoite să declare starea de „avarie” a şcolii”, se arată în scrisoarea semnată generic de colectivul de profesori al şcolii.
Dascălii acuză că debutul anului şcolar îi surprinde în incertitudine, deoarece nu ştiu care va fi statutul lor şi acuză că directorul Florin Mariş Hinsu nu se consultă cu ei.
„Dornici şi interesaţi de a-şi relua activitatea, aceştia s-au confruntat cu lipsa de comunicare, consultare şi implicare din partea conducerii Centrului de Cultură al Judeţului Bihor, instituţie sub egida căreia funcţionează Şcoala de Arte, după reorganizarea de la începutul anului 2021. Această lipsă de transparenţă din partea Centrului de Cultură al Judeţului Bihor îngreunează şi sabotează începutul anului şcolar. Concret, până în acest moment nu s-au demarat procedurile de mediatizare a ofertei educaţionale, a înscrierilor, a ocupării catedrelor rămase vacante şi a organizării examenelor de admitere pentru anul şcolar 2021-2022”, au mai transmis dascălii.
Ei spun că tergiversarea va afecta cursanţii activi ai şcolii, care vor relua lecţiile mai târziu, proiectele din calendarul cultural şi participarea la admitere a celor care îşi doresc să studieze în această apreciată şi căutată şcoală vocaţională.
„Istoria neagră a judeţului”
Profesorii susţin că au trimis adrese scrise conducerii Centrului de Cultură, dar fără răspuns. „Noul management are o viziune neconcordantă vis-a-vis de cum ar trebui să se desfăşoare activitatea într-o şcoală vocaţională, deşi managerul acestui centru este profesor de specialitate şi artist, dar probabil mânat de interese personale de moment a uitat acest aspect”, mai acuză ei.
„Cea mai mare dezamăgire a profesorilor este că tocmai cei de la care aşteptau cel mai mare sprijin nu s-au arătat a fi apărătorii instituţiei din care, onorant fac parte, nu s-au arătat a fi parteneri ai profesorilor ce contribuie la bugetul centrului, cu taxe şcolare, pentru a putea parcurge împreună aceste vremuri ale schimbărilor, care însă nu întotdeauna aduc progres”, se mai arată în scrisoare.
Dascălii prevestesc că, după ce posturile lor vor fi transformate în experţi, calitatea actului de predare-învăţare va scădea, ceea ce va duce la un număr mai mic de cursanţi. De ce nu mai poate un dascăl să fie la fel de bun dacă are altă încadrare ei nu lămuresc.
„În cursul săptămânii viitoare, Președintele Consiliului Județean, fost profesor, împreună cu consilierii județeni majoritari vor intra în istoria neagră a județului și orașului prin desființarea posturilor de profesori și practic desființarea Școlii de Arte “Francisc Hubic””, se mai arată în scrisoare, cu trimitere la faptul că, într-o şedinţă programată pentru săptămâna viitoare, aleşii bihorenilor vor vota proiectul de transformare a posturilor didactice.
Cu recuperare
Contactat de BIHOREANUL, directorul Florin Mariş Hinsu (foto) susţine că întârzierea în demararea cursurilor este consecinţa netransformării posturilor până acum.
Consilierii judeţeni au mai avut de două ori pe masă proiectul, dar laolaltă cu cel al desfiinţării ansamblului folcloric Crişana, iar aleşii UDMR şi PSD s-au opus.
Săptămâna viitoare, proiectul privind „Francisc Hubic” va fi supus votului, de data aceasta singur.
„Nu putem să facem înscrieri până nu facem încadrările pe posturi şi, conform legii, nu mai putem acum să avem posturi de profesori, ci experţi. Aşa că desfiinţăm posturile, le înfiinţăm pe cele de experţi şi organizăm concursuri. Dacă hotărârea va fi votată săptămâna viitoare, demarez procedurile de concurs, vor dura vreo două săptămâni, şi după pot să fac oferta educaţională. Dar nu este o problemă dacă începem cursurile în octombrie, le putem prelungi la vară, nu depindem de anul şcolar. Noi decidem când încep şi când se termină cursurile”, a declarat managerul, adăugând că a spus aceste informaţii oricărui profesor care l-a întrebat.
Activităţi de vară
Mariş Hinsu a mai precizat că nu s-ar fi ajuns aici dacă profesorii ar fi înţeles că, potrivit legii, nu pot fi cadre didactice într-o instituţie care nu are voie să angajeze pe aceste posturi, cum este noul Centrul Judeţean de Cultură, şi ar fi acceptat transformarea lor în experţi. Pentru că au refuzat, contractele de muncă le vor fi desfăcute şi, ca să rămână în instituţie, vor trebui să câştige concursul pe post.
„Ei, când vor deveni experţi, vor lucra efectiv 8 ore pe zi, 12 luni într-un an, vor face şi cursuri pe timpul verii, vom avea evenimente, concerte, spectacole”, a declarat Mariş Hinşu, sugerând astfel că nemulţumirea profesorilor ar fi provocată tocmai de faptul că, de-acum înainte, vor avea mai mult de muncă.
În prezent, secţia „Francisc Hubic” are 10 profesori titulari şi un şef de secţie.
Citeşte mai jos scrisoarea completă a profesorilor:
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.