URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 05 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum câteva săptămâni, am aflat că Primăria Oradea a încercat să pună mâna pe Casa de Cultură a Sindicatelor într-un mod nu tocmai ortodox, ceea ce pare impardonabil într-o țară ortodoxă, cum ne pretindem. De altfel, edilii nu sunt la prima tentativă de a pune mâna pe active care nu le-au aparținut, vezi și încercarea de a „naționaliza” Casa de Cultură a Tineretului.
Zic şi eu
Adrian Cris
În al 12-lea ceas, Ilie Bolojan a preluat conducerea PNL, ca președinte interimar. Spre deosebire de predecesorii săi, cum ar fi Ciucă ori Cîțu, nu impus de cineva de sus, ci propus de colegi, ca un colac de salvare pentru toți. Un detaliu pe care a ținut să-l spună deschis, fiindcă dacă aceștia nu se vor „alinia cu cetățenii”, va renunța la șefia partidului. Nu-și pune obrazul la bătaie ca să-l huiduie oamenii ori să ajungă subiect de miștouri, ca alții.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pe cine veți vota în turul al doilea al alegerilor prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În 29 octombrie 2024, după mai bine de 10 luni de deliberări intense și profunde, Curtea Constituțională a dat „verde” pentru intrarea în vigoare a unei aberații legislative, respingând o sesizare de neconstituționalitate făcută de Secțiile Unite ale Înaltei Curți de Casație și Justiție încă din în 5 decembrie 2023.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
29 Martie 2023, 16:52

Primarul Florin Birta propune „proiecte majore” în Oradea și împrejurimi: șosele noi, șosele modernizate, pasaj suprateran și un viaduct (VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primarul Oradiei, Florin Birta, a anunțat miercuri un nou parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, menit să asigure o mai bună conectivitate în municipiu și a acestuia cu comunele învecinate. Este vorba despre crearea a 5 culoare de trafic, prin realizarea unor șosele noi și modernizarea unora existente, prin Oradea, precum și spre Oradea din Zona Metropolitană.

Aceste investiții se află în fază incipientă, fiind practic la nivel de idei. 

Pasaj peste Matei Corvin

Primul obiectiv prezentat este realizarea unei legături dintre nodul rutier care va fi creat de Drumul Expres Oradea - Arad și de șoseaua Oradea - Autostrada A3 cu centrul municipiului, legătură care vizează în bună măsură modernizarea unor porțiuni de șosele deja existente: Meșteșugarilor, Lăpușului, Oneștilor, Tudor Vladimirescu. 

Traseul de circa un kilometru va porni din drumul de legătură Oradea - Sântandrei și va traversa o porțiune de terenuri spre strada Meșteșugarilor. 

Cel de-al doilea obiectiv menționat de Florin Birta în conferința de miercuri este asigurarea conectivității comunei Paleu și a zonei de dealuri cu Șoseaua Borșului, prin cartierele Oncea și Soarelui și prin strada Uzinelor din Oradea. 

Șoseaua ar urma să pornească de la coborârea de pe serpentinele de la Paleu, după cum a spus Birta, arătând o schiță care cuprinde două variante propuse, ambele prevăzând realizarea unui pasaj suprateran peste strada Matei Corvin. Fiecare se întind, de asemenea, pe circa doi kilometri. 

Inel Metropolitan de Nord

Cel de-al treilea obiectiv anunțat este „realizarea Inelului Metropolitan de Nord, menit a asigura conectivitatea DN1 cu DN19”, practic o nouă porțiune de centură a Oradiei. Și aici sunt studiate două variante.

Una dintre ele ar fi o șosea care să pornească de la centura Oradiei, din zona Cartierul Tineretului - Calea Clujului. Această variantă ar presupune realizarea unui viaduct care să treacă „peste acumulările de apă de la Uzina de Apă și peste Crișul Repede”, traseul noii șosele urmând apoi zona străzilor Făgetului, Piatra Craiului, Gheorghe Doja - „asigurând astfel coborârea de pe dealuri” -, apoi spre strada Iasomiei, va ocoli satul Săldăbagiu de Munte, intersectându-se cu o șosea existentă dintre acest sat și Paleu, iar apoi va fi creată o centură ocolitoare a Paleului, care va fi legată de drumul Paleu – Biharia, acesta din urmă fiind scos la licitație de CJ Bihor.

Cea de-a doua variantă de realizare a noii șosele pornește de la un sens giratoriu de pe DN1 spre Fughiu, trece peste Crișul Repede, se continuă pe marginea lacului de acumulare din zonă spre Cartierul Podgoria, unde fie printr-o ocolire mai mare, fie printr-un tunel subteran, s-ar ajunge în zona Gheorghe Doja, de unde se continuă pe traseul primei variante până la Paleu. 

Prima variantă ar presupune realizarea a circa 10 kilometri de șosea, iar cea de-a doua a circa 12 km de șosea.

„Varianta optimă pentru noi ar fi cea prin Cartierul Tineretului. Pe lângă faptul că vom avea o nouă centură, foarte important este că prin acest proiect se va asigura încă un debușeu din zona de dealuri, o zonă destul de aglomerată”, a spus Birta. 

Legături în oraș 

Al patrulea proiect vizează conectivitatea Oradiei cu centura comunei Sânmartin.

„Centura Sânmartin va trece cu un pasaj peste centura Oradea în zona străzii Iancu de Hunedoara și se va opri în zona depozitului Dedeman. De acolo, vom continua noi proiectul pe străzile Iancu de Hunedoara și Depozitului. Din zona străzii Rampei vom deschide o nouă stradă care va trece peste un teren nefolosit în acest moment și vom crea o nouă legătură spre strada Tăbăcarilor și Eforiei și se va merge cu o bretea și spre strada Lotus”, a spus Birta. 

De asemenea, în afară de aceste ramificații, traseul proiectului vizează o legătură din strada Iancu de Hunedoara spre Războieni, pe lângă autogara Velența.

Șosea spre inelul rutier metropolitan

Ultimul obiectiv prezentat se referă la realizarea conectivității dintre Centura Oradea, din zona străzii Apateului, cu centura metropolitană (Inelul Rutier Metropolitan), prin realizarea unui drum de circa 5 kilometri care va urma un traseu între comunele Sânmartin și Nojorid. 

Primarul Florin Birta a subliniat că Primăria vrea să realizeze aceste „proiecte majore” deoarece nu dorește ca Oradea să devină în următorii ani un „un oraș sufocat”, cum se întâmplă în alte zone din țară.

Edilul a admis totodată că în această perioadă și orădenii au de-a face cu ambuteiaje, din cauza lucrărilor de infrastructură. 

Este important de subliniat că aceste obiective sunt deocamdată la nivel de idei.

Întrebat de BIHOREANUL cine a formulat acestei idei, Florin Birta a spus că a fost vorba despre Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor, pe fondul nevoii evidente de conectivitate rutieră din zonele respective, precum și cu sprijinul unor proiectanți cărora a evitat să le dea numele.

La insistențele reporterilor, Birta a spus că nu a fost vorba despre contracte plătite, ci despre consultări pro-bono cu unii proiectanți, numindu-l pe unul dintre proiectanții consultați ca fiind„domnul Găgeanu”, adică Nicolae Găgeanu, de la Aquacons. 

Birta a mai spus că pentru realizarea proiectelor vor fi necesare exproprieri, dar autoritățile vor să aleagă variantele care presupun cele mai puține proprietăți afectate. 

Primarul Oradiei a mai spus că municipalitatea și CJ Bihor vor comanda studii de fezabilitate pentru toate aceste investiții, care ar trebui să fie gata în primăvara anului 2024.

Termenele de realizare a acestora sunt de cel puțin 5 ani.

Se dorește atragerea de fonduri europene sau de la CNAIR pentru realizarea lor. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Specialistii…
Cartierul Tineretului- zona rezidentiala. Conceptul de mobilitate smart inseamna sa folosesti masina mai putin, nu mai mult, sa favorizezi utilizarea transportului in comun, velo etc. Sa cresti calitatea vietii printr-o legatura care genereaza trafic si imparte in doua un cartier rezidential cu parcele 250mp, in care nu ai unde te retrage, e o gluma proasta. Sunt la moda diet road, zone in care utilizarea autovehiculelor este limitata, chiar interzisa. Nu dorim mai mult trafic in zonele rezidentiale, mai putin!!!
Postat 07 Aprilie 2023, 17:01 de bia_id
Specialiștii în propaganda cu întârzieri
Ii baga pe gat lui Birta și Bolojan ca defapt din cauza lor sunt întârzieri. " NU DIN CAUZA LOR SUNT ÎNTÂRZIERI, CI DIN CAUZA U ORA CA VOI SUNT ÎNTÂRZIERI ", voi le faceți asa pt atât puteți. Chiar și cu întârzierile astea facute de voi, în ritm mai repede decât oriunde în România.
Postat 30 Martie 2023, 12:47 de Sandu2100
Dacă nu 10 ani va fi termenul...
...cu neexacitate a spus d-ul Birta că ”Termenele de realizare a acestora sunt de cel puțin 5 ani”. De aici deducem că fiecărui an se va adăuga câte 6 luni întârzieri, plus, adică 7,5 ani plus vine la pachet necunoscuta de încă 2,5 ani în total 10 cu vrio rezecție sau mutări de alte aspecte, cred că la 12-15 ani ieșim din bâlci. Cam da.
Postat 30 Martie 2023, 12:10 de Morometul
Tot programul acesta de idei se numește "Paranoia 2050" ...
... având termen de finalizare 2050+N ani (unde N=20), ceea ce înseamnă la scurt timp fupă perioada vizată de Noua Ordine Mondială Liberală, când oamenii nu vor mai circula cu mijloace individuale de transport rutier. Transportul persoanelor, altul decât pe picioare proprii, se va face în regim public în majoritatea orașelor lumii în care locuitorii vor avea pretenții că aparțin viitorului. Ar fi păcat ca Oradea să piardă "trenul" și să rămână la nivel de autovehicul personal, când alții se gândesc deja la teleportare. Pe cale de consecință, pentru a preîntâmpina turnarea inutilă și costisitoare de beton peste ce-i verde de la natură care să mențină Oradea la nivel de "second-hand" urban ... propun introducerea monarai-ului care să ocolească tot orașul și să se ramifice din toate direcțiile către punctele principale de interes social, economic și administrativ din târgul nostru drag. Acest monorai, care la vremea tăierii primei panglici va circula pe bază de energie cinetică (adică bagi un kilowatt la un capăt și scoți 999 la celălalt) va putea circula la o înălțime rezonabilă față de sol, pe șină suspendată, ca să nu pățească precum tunelurile lui Bolojan și Birta care, la vremea aceea, vor fi surpate de mișcările pământului care nu i să-i mai suporte pe prăduitorii ăștia, la care distanța între mâna fizică care face concret ceva necesar și metaversul din capul lor de visători, se măsoară în terrametri. Am spus-o de mai multe ori și repet, le să le intre-n bibilică acestor edili care nu sunt stare să asfalteze normal străzile orașului și să asigure o circulație cât de cât fluentă acum, astăzi, aici ... că dezvoltarea de dragul dezvoltării, fără a previziona variabilele de pe parcurs și consecințele finale, este ideologia celulei canceroase.
Postat 30 Martie 2023, 09:22 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7393 RON
  • 1 EUR = 4.977 RON
  • 1 HUF = 0.012 RON