Primarul Oradiei, Florin Birta, a anunțat miercuri un nou parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, menit să asigure o mai bună conectivitate în municipiu și a acestuia cu comunele învecinate. Este vorba despre crearea a 5 culoare de trafic, prin realizarea unor șosele noi și modernizarea unora existente, prin Oradea, precum și spre Oradea din Zona Metropolitană.
Aceste investiții se află în fază incipientă, fiind practic la nivel de idei.
Pasaj peste Matei Corvin
Primul obiectiv prezentat este realizarea unei legături dintre nodul rutier care va fi creat de Drumul Expres Oradea - Arad și de șoseaua Oradea - Autostrada A3 cu centrul municipiului, legătură care vizează în bună măsură modernizarea unor porțiuni de șosele deja existente: Meșteșugarilor, Lăpușului, Oneștilor, Tudor Vladimirescu.
Traseul de circa un kilometru va porni din drumul de legătură Oradea - Sântandrei și va traversa o porțiune de terenuri spre strada Meșteșugarilor.
Cel de-al doilea obiectiv menționat de Florin Birta în conferința de miercuri este asigurarea conectivității comunei Paleu și a zonei de dealuri cu Șoseaua Borșului, prin cartierele Oncea și Soarelui și prin strada Uzinelor din Oradea.
Șoseaua ar urma să pornească de la coborârea de pe serpentinele de la Paleu, după cum a spus Birta, arătând o schiță care cuprinde două variante propuse, ambele prevăzând realizarea unui pasaj suprateran peste strada Matei Corvin. Fiecare se întind, de asemenea, pe circa doi kilometri.
Inel Metropolitan de Nord
Cel de-al treilea obiectiv anunțat este „realizarea Inelului Metropolitan de Nord, menit a asigura conectivitatea DN1 cu DN19”, practic o nouă porțiune de centură a Oradiei. Și aici sunt studiate două variante.
Una dintre ele ar fi o șosea care să pornească de la centura Oradiei, din zona Cartierul Tineretului - Calea Clujului. Această variantă ar presupune realizarea unui viaduct care să treacă „peste acumulările de apă de la Uzina de Apă și peste Crișul Repede”, traseul noii șosele urmând apoi zona străzilor Făgetului, Piatra Craiului, Gheorghe Doja - „asigurând astfel coborârea de pe dealuri” -, apoi spre strada Iasomiei, va ocoli satul Săldăbagiu de Munte, intersectându-se cu o șosea existentă dintre acest sat și Paleu, iar apoi va fi creată o centură ocolitoare a Paleului, care va fi legată de drumul Paleu – Biharia, acesta din urmă fiind scos la licitație de CJ Bihor.
Cea de-a doua variantă de realizare a noii șosele pornește de la un sens giratoriu de pe DN1 spre Fughiu, trece peste Crișul Repede, se continuă pe marginea lacului de acumulare din zonă spre Cartierul Podgoria, unde fie printr-o ocolire mai mare, fie printr-un tunel subteran, s-ar ajunge în zona Gheorghe Doja, de unde se continuă pe traseul primei variante până la Paleu.
Prima variantă ar presupune realizarea a circa 10 kilometri de șosea, iar cea de-a doua a circa 12 km de șosea.
„Varianta optimă pentru noi ar fi cea prin Cartierul Tineretului. Pe lângă faptul că vom avea o nouă centură, foarte important este că prin acest proiect se va asigura încă un debușeu din zona de dealuri, o zonă destul de aglomerată”, a spus Birta.
Legături în oraș
Al patrulea proiect vizează conectivitatea Oradiei cu centura comunei Sânmartin.
„Centura Sânmartin va trece cu un pasaj peste centura Oradea în zona străzii Iancu de Hunedoara și se va opri în zona depozitului Dedeman. De acolo, vom continua noi proiectul pe străzile Iancu de Hunedoara și Depozitului. Din zona străzii Rampei vom deschide o nouă stradă care va trece peste un teren nefolosit în acest moment și vom crea o nouă legătură spre strada Tăbăcarilor și Eforiei și se va merge cu o bretea și spre strada Lotus”, a spus Birta.
De asemenea, în afară de aceste ramificații, traseul proiectului vizează o legătură din strada Iancu de Hunedoara spre Războieni, pe lângă autogara Velența.
Șosea spre inelul rutier metropolitan
Ultimul obiectiv prezentat se referă la realizarea conectivității dintre Centura Oradea, din zona străzii Apateului, cu centura metropolitană (Inelul Rutier Metropolitan), prin realizarea unui drum de circa 5 kilometri care va urma un traseu între comunele Sânmartin și Nojorid.
Primarul Florin Birta a subliniat că Primăria vrea să realizeze aceste „proiecte majore” deoarece nu dorește ca Oradea să devină în următorii ani un „un oraș sufocat”, cum se întâmplă în alte zone din țară.
Edilul a admis totodată că în această perioadă și orădenii au de-a face cu ambuteiaje, din cauza lucrărilor de infrastructură.
Este important de subliniat că aceste obiective sunt deocamdată la nivel de idei.
Întrebat de BIHOREANUL cine a formulat acestei idei, Florin Birta a spus că a fost vorba despre Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor, pe fondul nevoii evidente de conectivitate rutieră din zonele respective, precum și cu sprijinul unor proiectanți cărora a evitat să le dea numele.
La insistențele reporterilor, Birta a spus că nu a fost vorba despre contracte plătite, ci despre consultări pro-bono cu unii proiectanți, numindu-l pe unul dintre proiectanții consultați ca fiind„domnul Găgeanu”, adică Nicolae Găgeanu, de la Aquacons.
Birta a mai spus că pentru realizarea proiectelor vor fi necesare exproprieri, dar autoritățile vor să aleagă variantele care presupun cele mai puține proprietăți afectate.
Primarul Oradiei a mai spus că municipalitatea și CJ Bihor vor comanda studii de fezabilitate pentru toate aceste investiții, care ar trebui să fie gata în primăvara anului 2024.
Termenele de realizare a acestora sunt de cel puțin 5 ani.
Se dorește atragerea de fonduri europene sau de la CNAIR pentru realizarea lor.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.