Primarul Florin Birta a afirmat vineri, în cadrul unei conferinţe de presă în teren, pe şantierele deschise în cadrul proiectului Termoficare III, că până în toamnă 85% din sistemul de termoficare al Oradiei va fi reabilitat.
Cu tramvaiul la şcoală...
Oradea va intra în iarnă cu reţelele de alimentare cu energie termică reabilitate în cea mai mare parte.
"Vrem ca toate aceste lucrări să fie finalizate până în toamnă, când reîncepe şcoala. La finalul acestei etape, care vizează 23 de kilometri de conducte primare reabilitate, vom avea 85% din sistemul de termoficare reabilitat", a declarat edilul.
Începând din septembrie, închiderea săpăturilor din carosabil va face posibilă reluarea circulaţiei tramvaielor în primă fază pe direcția Nufărul-Centru, lucru care va scădea presiunea pe traficul auto, care explodează, de obicei, odată cu începerea şcolii.
"Odată închise lucrările la reţeaua de termoficare din Bulevardul Magheru şi odată acoperite pasajele subterane din Piaţa Gojdu, în jurul datei de 10 septembrie, odată cu începerea şcolii, circulaţia tramvaielor va putea fi reluată, ceea ce va reduce aglomeraţia din trafic", a declarat primarul Oradiei.
În ieșirea sa pe șantiere în care a fost însoțit de directorii Marius Moș (Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională) și Călin Ungur (Termoficare Oradea), primarul Florin Birta a inspectat lucrările la rețele desfășurate în Bulevardele Averescu și Magheru precum și în zona Pieței Emanuil Gojdu, lângă colegiul cu același nume.
Infrastructura nu se vede...
Între altele, primarul a explicat că lucrările de infrastructură sunt pe cât de deranjante pe atât de greu de justificat în faţa populaţiei, pentru că la final nu se văd fizic.
"Lucrările de infrastructură sunt cele mai dificile. Un pod, un pasaj subteran se vede, dar săpăturile în carosabil pentru înlocuirea reţelelor, care încurcă traficul auto, la sfârşit se acoperă, iar reţelele nu se mai văd pentru a putea fi arătate oamenilor", a explicat Birta.
... dar se "se simte"
În schimb, a arătat el, orădenii vor putea constata efectele înlocuirii conductelor în scăderea numărului de avarii de peste iarnă şi în încetinirea vitezei cu care cresc costurile încălzirii apartamentelor.
Dacă în 2008 pierderile de energie şi agent termic de pe reţeaua oraşului erau undeva la 40%, după încheierea proiectului Termoficare III, programată pentru toamna acestui an, acestea se vor înjumătăţi, susține edilul.
"Asta înseamnă că nu vom mai avea pierderi pe reţea, nu vom mai avea ierni în care orădenii să rămână perioade îndelungate de timp fără agent termic sau apă caldă, aşa cum se întâmplă în alte oraşe şi, totodată, costul de producere a gigacaloriei şi suportat de locuitorii oraşului va fi mult mai mic decât în alte zone", a argumentat Birta.
Investiţii de 200 milioane lei
În ultimul deceniu, municipalitatea a investit masiv în sistemul de termoficare din Oradea prin diferite proiecte cu finanţare europeană.
Potrivit edilului, "în tot sistemul de termoficare din Oradea, pe cele trei etape, plus noua termocentrală, plus Nufărul Geotermal, au fost investite 200 milioane euro".
În total, municipalitatea orădeană a înlocuit circa 50 kilometri de reţea primară, din care ultimii 23 kilometri de reţea, răspândiţi prin tot oraşul, în cadrul celei de a treia etape de reabilitare a conductelor de termoficare.
"În etapa I, 2014-2015, au fost reabilitaţi 7,5 km, în etapa a II-a, 2017-2018, 21,3 kilometri, iar în etapa a III-a, 23 de kilometri, lucrări care se derulează în prezent", a spus Birta.
Lucrările cuprinse în proiectul Termoficare III, în valoare de 108 milioane lei, fără TVA, au fost atribuite prin licitaţie unei asocieri conduse de Igna Construct, din care mai fac parte firmele Avril Negreşti Oaş, Crito Prod şi Mecatron Timişoara.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.