În ciuda controverselor privind această investiție, lărgirea străzilor Armatei Române, Universității, Ceyrat, Thurzó Sándor și Atelierelor se regăsește pe lista de lucrări pe care Direcția Tehnică din Primăria Oradea și le-a propus în anul 2025.
„Analizăm, suntem deschiși”
În cadrul unei conferințe de presă susținute marți, directorul tehnic Sebastian Marchiș a prezentat lucrările care preconizează că vor fi demarate în acest an, iar printre ele se numără și investiția de lărgire a celor cinci străzi. Conform estimării Direcției Tehnice, proiectarea și execuția acestor lucrări va costa nu mai puțin de 61,9 milioane lei. Merită menționat însă că bugetul Direcției nu a fost încă aprobat, astfel că acum nu se știe dacă într-adevăr Primăria va aloca banii necesari acestei lucrări.
Întrebat de ce nu renunță Primăria la lărgirea celor cinci străzi, în ciuda opoziției Universității din Oradea și a informațiilor dezvăluite de BIHOREANUL, care a arătat că lucrările se bazează pe un studiu de trafic măsluit, Marchiș a lăsat să se înțeleagă că, totuși, proiectul ar putea fi modificat față de forma care a rezultat în urma analizei făcute de municipalitate și care prevede lărgirea de la 2 benzi la 4 pe toată lungimea străzilor, de la parcul Bălcescu până la cimitir.
„Am transmis și în scris către Universitate că încercăm să adaptăm toate cerințele dânșilor. În principiu, ne dorim să lărgim acea stradă la 4 benzi. Analizăm ce să facem în zona Universității, suntem deschiși. Proiectul (n.r. care va fi scos la licitație publică) va fi pentru proiectare cu execuție, adică mai putem face mici adaptări”, a declarat Marchiș.
Mediul academic și societatea civilă, împotrivă
În luna decembrie, rectorul Universității din Oradea, Constantin Bungău, și președintele Senatului academic, Aurel Căuș, au transmis o scrisoare Consiliului Local și primarului Florin Birta, prin care au cerut reanalizarea proiectului de lărgire a străzilor care duc spre campusul studențesc. Universitarii au arătat că investiția va afecta planurile de a crea un campus sustenabil pentru studenți și cer ca proiectul să fie analizat în detaliu, inclusiv printr-o dezbatere publică.
O consultare publică reală au cerut și trei asociații orădene, care, anterior, și-au arătat opoziția față de proiect, arătând că soluțiile propuse de această investiție nu vor rezolva actualele probleme de trafic. Nici n-ar avea cum să rezolve, dat fiind că toate calculele Primăriei se bazează pe date inventate de firma căreia i s-a cerut să facă studiul de trafic, Stradeproject SRL. În documentație, inginerii pretind că au măsurat traficul în zile de vacanță pentru elevi și studenți, astfel că au aplicat un coeficient de multiplicare a numărului de mașini. În realitate, însă, în zilele indicate pentru măsurători nu era vacanță, elevii și studenții mergând la școală și la cursuri, astfel că traficul se desfășura normal.
Mai mult, așa cum a arătat BIHOREANUL, studiul de trafic a fost făcut de aceleași persoane care, ulterior, pe alți bani și tot prin contract atribuit direct de Primărie, au făcut studiul de fezabilitate al lucrării.
Cu toate acestea, Primăria a continuat să promoveze investiția. Rămâne de văzut dacă, măcar în al 12-lea ceas, va ține cont și de ce spun orădenii sau va considera că nu e necesar...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.