Peste 10.000 de orădeni de toate vârstele au ieşit, sâmbătă seară, la plimbare prin muzeele şi bisericile orădene, cu ocazia Nopţii Muzeelor. Este un adevărat record, explicat şi prin numărul mare de obiective care au putut fi vizitate.
Periplu cultural
Dacă în anii trecuţi era cel mai vizitat, anul acesta, Palatul Baroc şi-a împărţit vizitatorii cu Cetatea Oradea, care, deşi inclusă pentru prima oară în program, a fost asaltată de curioşi.
Până la ora 22.30, pe la Palatul episcopal din Bd Dacia trecuseră cam 1.600 de persoane.
La parter, a impresionat expoziţia de sculptură Madarassy Istvan (foto), organizată de Episcopia Romano-Catolică de Oradea, cuprinzând lucrări cu subiect religios, realizate din cupru, piatră, alamă sau granit.
La etaj, secţia de Etnografie a Muzeului Ţării Crişurilor a organizat expoziţia Cânepa, scoţând la iveală ştergare tradiţionale, ii şi războaie de ţesut, dar şi colecţia oologică, ce a atras mai ales privirile copiilor. "Aici ar trebui să ne aducă profa' la ora de istorie, nu tot să trăncănească atâta teorie", a spus entuziasmată o adolescentă.
Sala mare şi picturile ei impozante sau cele trei gravuri originale care aparţin celebrului artist german Albrecht Dürer, ce fac parte din expoziţia de gravură germană şi austriacă din secolele XV-XVIII din colecţia MŢC, au avut admiratorii lor.
Catedrala romano - catolică a devenit furnicar. "Am încercat în acest an, pe lângă valorile din catedrală, să evidenţiem o piesă care este greu accesibilă în mod obişnuit: altarul principal. Este o operă de artă, dar totuşi nevăzută, astfel că am pregătit nişte panouri cu detalii mărite pentru a putea fi văzute şi admirate de către cei interesaţi. Nici măcar credincioşii noştri nu văd ce este pe acel altar, care este o sculptură în marmură de Carrara, deci o operă de artă", a explicat BIHOREANULUI însuşi episcopul romano-catolic, preasfinţitul László Böcskei.
Comoara de la Catedrală
La fel ca anul trecut, vizitatorii au putut intra şi în cripta din subsolul catedralei, unde se află monumente funerare ale episcopilor şi canonicilor. La etaj, la galeria edificiului a fost îmbulzeală. Piese din argint aurit atrăgeau privirea ca un magnet. E ca un fel de încăpere a comorilor, unde au fost expuse cele mai de preţ obiecte ale diecezei, tezaurul şi obiectele liturgice.
"Toate piesele au legătură cu catedrala şi cu episcopii care au fost aici. Cum era obiceiul, pentru servicul divin se pregăteau cele mai frumoase lucruri", a explicat preasfinţitul László Böcskei.
Cei care au trecut pe aici au putut vedea obiecte impresionante, de la un vechi altar, din secolul 17, sau un vas pentru apă sfinţită făcut din nucă de cocos, dar îmbrăcat în interior din argint, până la veşminte ţesute chiar de împărăteasa Maria Tereza, dar şi bustul impresionant al Regelui Ladislau, întemeietorul episcopiei de Oradea, care conţine inclusiv o cutiuţă cu o relicvă (foto), o bucăţică din creierul sfântului.
Opacitate "ortodoxă"
Atmosfera a contrastat flagrant la sediul Episcopiei Ortodoxe, care de altfel a contrastat cu toate obiectivele deschise de Noaptea Muzeelor. Instituţia şi-a confirmat poziţia opacă încă de la intrare, unde un paznic obosit îi avertiza sec pe vizitatori că nu au voie să facă poze în interiorul micului muzeu cu obiecte bisericeşti, ci numai pe hol.
În timp ce o doamnă, preoteasă, le explica vizitatorilor însemnătatea obiectelor expuse, un paznic s-a ţinut scai după reporterul BIHOREANULUI ca nu cumva să fotografieze cu telefonul veşmintele episcopului Roman Ciorogariu, manuscrisele, potirele aurite, mitrele arhiereşti sau uşile împărăteşti. "Vă rog să înţelegeţi, trebuia să fi vorbit înainte cu purtătorul nostru de cuvânt. Eu nu vă pot lăsa să faceţi poze", a fost explicaţia paznicului.
Atraşi de frumos
O cu totul altă atmosferă a fost la muzeul Aurel Lazăr de pe strada cu acelaşi nume. La ora 23.30, peste 600 de oameni fuseseră să-l viziteze şi încă mai veneau.
În vreme ce, în sala de expoziţii, câţiva adolescenţi studiau obiectele de artă decorativă şi ex libris din colecţia MŢC, în cadrul expoziţiei Secessionul din Oradea, în dormitorul familiei, o doamnă povestea frumuseţea de odinioară a clădirii şi cum, în anii 2000, casa ajunsese aproape o ruină. Cei care au trecut pe aici au putut vedea inclusiv biroul avocatului Nicolae Bolcaş având pe el Declaraţia de Independenţă (foto).
Pe strada alăturată, la Casa Darvas la Roche, orădenii s-au înghesuit la propriu să vadă şi să pozeze noul muzeu Art Nouveau. "Vedeta" a fost dormitorul Rococo vienez, cu piese originale, în timp ce Iudith Şimon, moştenitoarea ultimei familii care a deţinut casa, povestea curioşilor despre cei 59 de ani pe care i-a trăit sub acoperişul Darvas - La Roche. "Am avut o copilărie foarte frumoasă aici, dar sufletul meu e încântat când văd în ce s-a transformat această casă", a spus ea.
Cetatea plină
Şi Sinagoga Zion, din strada Independenţei, recent deschisă, a fost apreciată de vizitatori. Cu o jumătate de oră înainte de ora 1, ora programată pentru finalul Nopţii Muzeelor, un BMW parcat fix în gura uşii de la intrare contrasta cu imaginea din interior, unde orădenii admirau în linişte uriaşa cupolă (foto) marcată de ferestrele înalte.
Cetatea Oradea a coagulat o bună parte din vizitatori. Miile de curioşi au făcut turul citadelei, vizitând expoziţiile deschise în paralel, de la cele fotografice până la cele ce prezintă arme şi veşminte vechi, şi au putut admira descoperirile arheologice ale mormintelor de sute de ani şi bisericile construite succesiv, frumos puse în valoare, graţie pardoselilor transparente. Printre vizitatori s-a remarcat şi viceprimarul Huszar Istvan, venit împreună cu familia.
De atracţie au fost, mai ales pentru copii, şi observaţii astronomice făcute din curtea Cetăţii, şi demonstraţiile de jocuri cu foc sau apariţia unor cavaleri şi domniţe în ţinute şi armuri medievale, alături de care vizitatorii au putut să-şi facă selfie-uri. Tot în Cetate a rulat, cu ocazia Nopţii Muzeelor, festivalul de proiecţii de filme Magic Mirror. Video Art Event, şi s-au organizat demonstraţii meşteşugăreşti: ţesut manual şi împâslitul lânii.
Alte obiective vizitate au fost şi biserica Sfântul Nicolae, unde preoţi amabili şi-au condus vizitatorii şi le-au explicat istoria locului chiar şi cu câteva minute după închiderea evenimentului, dar şi muzeele Militar şi Iosif Vulcan. Orădenii au mai putut vizita, totodată, Turnul Primăriei, care a vuit, de asemenea de curioşi. Datorită aglomeraţiei, oamenii erau nevoiţi să aştepte în grupuri unii după alţii, dar toată vizita s-a desfăşurat civilizat, ordinea fiind menţinută de angajaţii Primăriei, amabili şi politicoşi, în ciuda orelor târzii.
Prezenţă record
"Încă nu avem cifrele finale, dar eu cred că au fost în jur de 10.000 de oameni la toate aceste evenimente. La Cetate a fost foarte greu să evaluăm, pentru că a fost foarte multă lume, mai mult de 2000 de persoane. Ediţia de anul acesta s-a evidenţiat odată prin faptul că am reuşit să prezentăm mai multe obiective comparativ cu anul trecut şi în al doilea rând prin faptul că ideea pe care am vrut să o consacrăm - ideea cunoaşterii patrimoniului - a prins. Lumea iese din casă. Indiferent de ce biserică e, nu contează cultul, oamenii vor să cunoască. În subsidiar a fost să generez respectul faţă de valorile patrimoniale dincolo de orice aparteneţă etnică", a spus directorul Muzeului Ţării Crişurilor, Aurel Chiriac.
Potrivit Primăriei orădene, circa 5000 de oameni au vizitat Cetatea Oradea și Muzeul Cetății Oradea cu ocazia evenimentului ”Noaptea Muzeelor”, circa 1500 - Sinagoga Zion, Casa Darvas – La Roche a atras curiozitatea a 1498 de vizitatori, iar Turnul Primăriei Oradea - 1214 persoane.
Noaptea Muzeelor a marcat finalul festivalului Zilele Muzeului Ţării Crişurilor, care a cuprins, anul acesta, un program stufos şi variat.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.