Compania de asigurări Euroins România a fost obligată de Tribunalul Bihor să achite 250.000 euro unei tinere bihorence care a rămas cu o infirmitate permanentă în urma unui accident rutier mai puţin obişnuit.
Victima se afla într-un taxi al cărui şofer a acroşat o căprioară, a pierdut controlul direcţiei şi s-a răsturnat. Ancheta penală a stabilit că bărbatul n-a fost vinovat, ceea ce - a decis instanţa - nu exclude totuși răspunderea asiguratorului.
13 cu ghinion
Accidentul s-a produs în dimineaţa zilei de 13 noiembrie 2017, pe DN 79 Arad - Oradea. Şoferul, un bărbat de 29 ani din Tăşnad, pornise din Timişoara la volanul unui taxi și venea spre Oradea, având în maşină două pasagere, o orădeancă de 23 ani şi o femeie de 31 ani din comuna Roşiori.
La ieşirea din Inand, bărbatul a lovit cu maşina o căprioară care i-a sărit în faţă, a pierdut controlul şi s-a răsturnat în şanţ. Atât şoferul, cât şi cele două pasagere de pe bancheta din spate au fost găsiţi de salvatori în stare de inconștiență, fiind transportaţi la Spitalul Clinic de Urgenţă din Oradea.
Bărbatul a scăpat cu leziuni uşoare, în schimb femeile au fost rănite grav. Orădeanca a avut nevoie de 60 de zile de îngrijiri medicale, iar tânăra din Roşiori nu şi-a revenit nici până azi.
E caz fortuit
Aceasta din urmă a suferit o ruptură de vezică, iar o mână, mai multe coaste, bazinul şi femurul piciorului drept i-au fost fracturate. Deşi a fost supusă la mai multe operaţii, medicii nu au reuşit să o pună pe picioare. Şi-a pierdut în totalitate capacitatea de muncă şi în proporţie de 70% pe cea de a se îngriji, motiv pentru care a fost încadrată în gradul II de invaliditate.
Anchetarea șoferului s-a întins pe doi ani. Expertiza tehnică a arătat că viteza maşinii la impact a fost de aproximativ 68 km/oră, iar bărbatul putea evita accidentul doar dacă ar fi circulat cu mai puţin de 22 km/oră, în condiţiile în care în zonă viteza maximă admisă era de 100 km/oră. Dosarul a fost clasat în 2019, cu motivarea că a fost „un caz fortuit”. Mai exact, nu se putea reţine vreo culpă a taximetristului...
La judecată
Mamă singură a unui copil care la momentul accidentului avea 7 ani, femeia a rămas, din cauza invalidităţii, şi fără afacerea din care se întreţinea, iar ca să-şi poată plăti tratamentele a fost obligată să-şi vândă casa şi să se mute într-o locuinţă mai modestă.
Şi totuşi, cine era responsabil pentru suferinţa celor două pasagere? Dacă orădeanca nu a făcut niciun demers juridic pentru a afla răspunsul, bihoreanca din Roșiori a deschis în toamna lui 2020 un proces civil, de pretenţii, chemându-i în faţa Tribunalului atât pe şofer, cât şi pe administratorul DN 79, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pe reprezentanţii firmei Astaldi, care preluase sectorul de drum spre reabilitare, pe asiguratorul firmei de taximetrie, Ergo Asigurări, dar şi pe asiguratorul RCA al mașinii, Euroins România.
Totodată, i-a dat în judecată pe toţi cei care aveau atribuții legale în administrarea fondului cinegetic din Inand: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Asociaţia Judeţeană a Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi (AJVPS) Bihor şi Asociaţia de Vânătoare Crişana Hunting.
Nevinovaţi
Toate instituțiile publice și private au negat orice responsabilitate pentru producerea accidentului. CNAIR şi firma de construcţii au argumentat că pe şosea erau montate indicatoare pentru a atenţiona că în zonă sunt animale sălbatice, iar Ministerul Mediului, AJVPS Bihor şi Asociația Pro Hunting au explicat că reglementările legale le obligă la despăgubiri doar în cazul daunelor provocate de animale proprietarilor de culturi agricole.
Asiguratorul firmei de taximetrie putea achita despăgubiri derizorii, în limitele din contractul încheiat, adică maxim 1.200 lei pentru accidentele soldate cu invaliditate, 300 lei pentru cheltuieli medicale şi niciun leu pentru daunele morale. Cât despre Euroins, compania nu era dispusă să plătească nimic...
Asiguratorii să plătească
Tribunalul a fost de acord cu poziţia Ministerului Mediului şi a celor două asociaţii de vânătoare, considerând că „este limpede că asupra unui animal sălbatic aflat în libertate nimeni nu exercită controlul şi supravegherea, pentru a dobândi calitatea de păzitor juridic”.
Judecătorul a admis, de asemenea, şi că taximetristul nu putea fi pus la plată, din moment ce a fost găsit nevinovat, dar a decis că acest lucru nu exclude totuși responsabilitatea asiguratorilor, inclusiv a celui cu care se încheiase poliţia RCA, în condiţiile în care rănile victimei s-au produs în interiorul maşinii.
Ca urmare, Ergo Asigurări a fost obligată la plata celor 1.500 lei, cât permitea poliţa încheiată, iar Euroins la daune materiale de 21.217 lei, reprezentând cheltuielile cu tratamentele pentru care victima a depus documente doveditoare, plus daune morale de 250.000 euro!
Viaţa, de nepreţuit
Suma este peste media din practica judiciară, se explică în sentinţă, iar asta pentru că, în opinia judecătorului, „viaţa şi sănătatea sunt de nepreţuit”, iar victima a rămas cu traume fizice şi psihice mari, care i-au schimbat întreaga viaţă.
Soluţia, pronunţată pe 7 iulie, în acest an, a fost motivată doar recent şi nu este definitivă, fiind atacată de Euroins. Dosarul a ajuns abia pe 10 octombrie la Curtea de Apel Oradea, unde încă nu s-a stabilit data pentru reluarea dezbaterilor. Rămâne de văzut cât va prețui viața și sănătatea unei asemenea victime în ochii judecătorilor de la această instanță, care vor avea ultimul cuvânt.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.