URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
20 Decembrie 2023, 19:12

Peste 100 de constructori lucrează zi-lumină în Piaţa Gojdu din Oradea pentru ca traficul prin pasajele subterane să poată fi deschis până la sfârșitul anului. Vezi cum se va circula! (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Peste 100 de constructori lucrau miercuri în Piaţa Gojdu pentru ca circulaţia prin pasajele subterane să poată fi deschisă până la sfârşitul săptămânii viitoare, adică până pe 31 decembrie, așa cum și-a propus administrația locală.

Agitație pe șantier 

Piaţa Gojdu din Oradea este, de câteva săptămâni, cel mai animat şantier bihorean după cel pentru construirea legăturii orașului cu autostrada Transilvania.

Miercuri la amiază în Centrul Civic viermuiau peste 100 de muncitori, cu 11 excavatoare, 10 camioane, 5 compactoare de asfalt, 3 finisoare care toarnă mixtură pentru drumuri şi o automacara pentru lucru la înălţime.

Prin pasajele subterane, la prânz treceau deja primele maşini cu şefi de lucrări, care se mutau dintr-un capăt în altul al şantierului pentru a discuta cu muncitorii.

Executanţii erau agitaţi: se strigau ordine, se dirija din mâini ca pe port-avion şi se cărau materiale.

Constructorii au termen limită de predare a lucrărilor în vara anului viitor, dar, la cererea municipalităţii, trebuie să închidă toate lucrările finanţate din bani europeni până la sfârşitul anului, când se încheie ciclul financiar 2014-2020, pentru ca municipalitatea să nu piardă fondurile europene alocate.

Aprobat de Birta

Încă din vară, primarul Florin Birta iese în șantier şi de trei ori pe zi. De altfel, edilul și-a petrecut prima jumătate a zilei de miercuri pe şantier, însoţit de viceprimarul Marcel Dragoş şi directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiş, pentru a se asigura că termenul va fi respectat.

„Deseori, lucrările se blochează din cauza unor probleme neprevăzute, care trebuie soluţionate rapid, pentru că nu avem timp”, a explicat pentru BIHOREANUL primarul Florin Birta, la faţa locului.

Jurist de profesie, edilul s-a specializat de nevoie și în construcţii. Spre exemplu, marţi constructorii s-au blocat la asfaltarea trotuarului dinspre centrul comercial spre Piaţa Cetate.

„Conform proiectului, pe un tronson, trotuarul avea o lăţime de 2 metri. Era legal, dar fiind o zonă aglomerată, pe unde oamenii merg la piaţă, nu era suficient. Am decis lărgirea trotuarului, lucru care a implicat mutarea şoselei şi a viitorului sens giratoriu de lângă. Trebuia să facem asta ca să se poată circula şi trebuia să ne decidem repede", a spus Birta.

Asfaltări, finisaje, marcaje rutiere...

Miercuri, constructorii pasajelor asfaltau rampele de la Calea Mareşal Averescu şi Piaţa 1 Decembrie, scoteau nămolul adunat în bazinul de colectare a apelor de sub pasajul din Piaţa Cetății, pentru a monta pompele de evacuare a acestora, turnau mixtură asfaltică pe bretelele de legătură, montau stabilopozii din beton care vor despărţi sensurile de mers de la suprafaţă, precum și primele indicatoare rutiere.

Doi poliţişti rutieri stabileau la faţa locului semnele şi marcajele rutiere care trebuie puse în perioada următoare. „Lucrurile trebuie să fie clare, iar şoferii să nu aibă nicio problemă de orientare”, a explicat Florin Birta.

În ciuda agitaţiei de pe şantier, primarul refuză să avanseze o dată precisă pentru inaugurarea pasajelor. "Circulaţia prin pasaje va fi deschisă până la sfârşitul anului. Că va fi 29, 30 sau 31 decembrie, nu am de unde să ştiu", a spus Birta.

La mâna vremii

Ritmul lucrărilor depinde de starea vremii. "Astăzi este senin şi se poate lucra, dar pentru zilele următoare se anunţă ploi, care ar putea să oprească lucrările. Noi nu vrem să lucrăm cu orice preţ, doar ca să terminăm, iar peste o săptămână sau două să închidem pasajele pentru că au nevoie de reparaţii", a declarat primarul.

Chiar şi aşa, Birta a explicat că deschiderea pasajelor va fi o performanţă. "Constructorul are termenul contractual pentru vara anului viitor. Acesta se mobilizează să termine toate lucrările pe fonduri europene până la sfârşitul anului, ca să nu fie finalizate anul viitor pe banii oraşului", a zis acesta.

Pentru a se încadra în acest termen, muncitorii au lucrat zi-lumină, inclusiv în weekend, şi vor rămâne în şantier până în prag de sărbători.

„Vom lucra până vineri şi, la nevoie, și sâmbătă. E un efort considerabil. Mulţi colegi sunt de la ţară şi ar vrea să plece mai repede acasă să îşi taie porcul şi să se pregătească de Crăciun", a explicat pentru BIHOREANUL şeful de şantier, Adrian Pintea, de la compania Freyrom.

Iată cum se va circula!

Cea mai mare provocare pentru constructor a fost "lucrarea de artă 1", adică primul şi cel mai mare pasaj din Piața Gojdu (vezi harta jos), cu trei benzi pe sens, din care una pentru autobuz. Tunelul va trece pe sub piaţeta amenajată în faţa Catedralei Ortodoxe "Învierea Domnului" şi va ieşi la suprafaţă după aceasta. Şoferii vor avea posibilitatea să revină în subteran, prin pasajul 2 pentru a înainta spre Podul Dacia sau să iasă la suprafaţă pe o bretea de legătură cu Calea Clujului.

Dinspre Calea Mareşal Averescu, maşinile vor putea intra la dreapta pe Podul Dacia ori vor înainta prin pasajul 4 din faţa podului pentru a circula spre cartierul Nufărul, ori spre centrul oraşului, dar numai după Parcul 1 Decembrie.

Pasajul 3 este amenajat pe sub fosta turbogiraţie, imediat după ieşirea de pe podul Dacia venind dinspre Bulevardul Magheru. Acesta va avea ieşire înainte, către cartierul Nufărul, ori la dreapta, spre centru, tot după Parcul 1 Decembrie, prin pasajul 5.

Pasajul 5 va asigura şi virajul la dreapta, către cartierul Nufărul, venind dinspre strada 1 Decembrie, de lângă parc, care va fi cu dublu sens.

Separat de această lucrare a fost amenajat pasajul pe sub sensul giratoriu din faţa Pieţei Cetate care asigură, prin subteran, legătura cu Piaţa Gojdu.

Cele cinci pasaje din Piaţa Emanuil Gojdu sunt construite de o asociere formată din firmele Freyrom, Procons Group, Construcţii Erbaşu, Leko Construct şi Metabet CF pentru 85 milioane lei plus TVA.

Pasajul separat, din Piaţa Cetăţii, este amenajat de o asociere de firme condusă de Freyrom, din care mai fac parte Procons Group, Metabet CF şi Leko Construct, pentru 32,6 milioane lei plus TVA.

Pregătesc parcarea gratuită

Aglomeraţia de muncitori din zona Centrului Civic este cu atât mai mare cu cât în imediata vecinătate, pe lângă lucrările la pasajele subterane, constructorii finalizează și construirea parcării subterane de sub catedrala ortodoxă şi amenajarea drumului de legătură dintre strada Griviţei şi Calea Clujului, prin şanţul Cetăţii.

Lucrările la viitorul „park and ride” sunt pe terminate. Constructorii finisează interioarele, trasează marcajele şi fac ultimele lucrări pe porţiunea de deasupra parkingului. "Parcarea va fi dată în folosinţă după Crăciun, în cursul săptămânii viitoare. La fel ca la inaugurarea celorlalte parcări, orădenii vor putea parca aici gratuit timp de trei luni de zile pentru a se obişnui", a promis primarul Florin Birta.

Parkingul, cu o capacitate de 258 de locuri, a fost construit de firma Construcţii Erbaşu împreună cu Simbac şi Electrofor, pentru suma de 33,7 milioane lei plus TVA.

Drum bun!

În schimb, amenajarea drumului de legătură din şanţul Cetăţii este oficial finalizată. Neoficial, executanţii fac ultimele finisări. "Constructorul ne-a notificat despre încheierea lucrărilor vinerea trecută. Urmează să facem verificări şi să cerem calcularea penalităţilor de întârziere (n.r. de 1% pe zi din valoarea contractuală nerealizată şi nedecontată la timp, care curg încă din luna noiembrie)", a declarat pentru BIHOREANUL, directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiş.

Miercuri, la prânz, grupuri de muncitori reparau încă în zona bordurilor, montau semne de circulaţie şi nivelau săpături făcute pe spaţiul verde. "Sensul giratoriu din strada Griviţei a fost dat în folosinţă iar calea de legătură cu Calea Clujului este deja utilizată de şoferi cu excepţia porţiunii către Piaţa Cetăţii, unde se lucrează la pasajele subterane", a explicat Marchiş.

Lucrările au fost atribuite în luna mai firmei Dumexim pentru 2,6 milioane lei. Termenul limită, stabilit pentru jumătatea lunii noiembrie, a fost ulterior decalat pentru 15 decembrie.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
12 Comentarii
KP aka mama Omida
Spre fericirea nostră nu e asa cum zici, noi vedem ce se construiește la noi.
Postat 23 Decembrie 2023, 20:19 de Sandu2100
Cea mai mare realizare liberală din ultimii 150 de ani.
Haos urbanistic și lucrări inutile care să falimenteze nu numai Oradea, ci tot Bihorul. Tot județul are un PIB care abia acoperă salariile bugetarilor, pensiile și o mică parte din jedicamentele compensate din sistemul medical local. În rest ... datorii, cerșeală și banii altora.
Postat 21 Decembrie 2023, 16:42 de KP
:::::))))))
Rău ii doare pe USR și PZD realizările actualei administratii ::::))))
Postat 21 Decembrie 2023, 14:24 de Sandu2100
Pentru vio427
De la parc 1 dec , zona Gojdu spre Magheru e fix ca acum,dar va fi banda iesire spre stanga fix pe langa iesirea de sub pasaj. Dar acolo va fi jale ca toti vor schimba banda . Oricum 4 directii din 5 ajung la fostul magazin Fat Frumos. Dar acolo se pot demola multe cladiri sa rezolve greseala, inca 5 ani va mai fi nevoie de modificari, deja isi freaca mainile de bucurie. Pasajul asta va ajuta traficul ca te va face sa alegi alte rute la km distanta de zona.
Postat 21 Decembrie 2023, 11:20 de Petre93
Aglomerația se va muta, nu va dispărea. Putea fi mai bine.
Am observat că dinspre Averescu nu o să poți merge pe langa parc (numerele pare) către primărie. Ca să ajungi acolo trebuie să mergi pe la numerele impare și de acolo roată la parc și pe independenței. În sensul giratoriu de la parc cu independenței o să se facă niște coloane de numa. Mare greșeală că nu poți merge de pe Averescu către primărie cum era înainte. Și înainte când erau două benzi pe sens pe langa parc, numerele impare la ore de vârf stăteai la semafor de 4-5 ori până să ieși. Acel volum nu dispare, o să meargă pe cealaltă parte a parcului marea parte unde și acum e aglomerație. Să-mi spuneți și mie cum faci din zona parcului 1 decembrie stânga catre Magheru. Să-mi spuneți și mie din parcul Traian cum faci stânga către Crișul / gară.
Postat 21 Decembrie 2023, 10:58 de Vio_427
Ziua-lumină în perioada asta ...
... este cea mai scurtă. Iarna se lucrează cât să nu le înghețe nasul, iar vara doar dimineața până e soarele sus pe cer. Ne vedem cu lucrarea gata după alegerile locale ... sau se inaugurează cu condiții. Tipic birtinește "merge și așa".
Postat 21 Decembrie 2023, 10:58 de KP
Toata vara...
Toata vara s-a cam frecat menta, acu pe frig se finalizeaza pe repede inainte si la primavara se vor incepe reparatiile... pe banii cui???
Postat 21 Decembrie 2023, 08:38 de scortosul
Marchis ai facut denuntul de fals in acte sau intri si tu la tainuire?
Notificarea dumexim ca lucrarile la drumul de legatura au fost incheiate vineri 15.12.2023 reprezinta un fals in acte, sambata 16.12.2023 drumul era blocat total si utilajele asfaltau, martori sunt cateva sune de locuitori din centrul civic. Vei opri penalitatile vineri 15.12 si vei participa la fals sau vei accepta lucrari suplimentare pentru as recupera dumexim penalitatile?
Postat 20 Decembrie 2023, 22:17 de Traian
Treceri de pietoni? Piste de biciclete?
Pe unde o sa fie trecerile de pietoni si pistele de bicilete? Inafara de zona piatetei care leaga parcul cu catedrala... va fi mult mai greu pt pietoni si biciclisti de traversat din orice directie. Sper sa ma insel si sa fie ok, o sa vedem.
Postat 20 Decembrie 2023, 21:45 de cristianteofil
Pasaje negandite, facute din pixul chelului
Si toate rutele cu exceptia directie Gara-Nufaru vor ajunge pe Mihai Viteaza, zona 1 decembrie langa fostul Magazin Fat frumos. De vii din Nufaru si vrei in centru sau Gojdu faci stanga la Bila spre Mihai Viteazu, de vii din Centru spre Magheru , Clujului faci pe langa mag Fat Frumos, de vii din Clujului spre Centru ajungi iar la magazinul Fat Frumos, de vii din Mageru spre Centru iar ajungi la magazinul Fat Frumos. Si acum in pasaj vom sta 2 minute sa zicem si jumate de ora la magazinul Fat Frumos. Exact acelasi rahat cu era inainte cu turbogiratia unde pierdeai timpul acolo, acum o sa-l pierzi pe strazile laturalnice. Plus ca pasajul e foarte ingust pt 2 bezni, iar intrarile si iesirile au doar o banda. La orele de varf va fi catastrofa, exact cum era inainte.
Postat 20 Decembrie 2023, 19:50 de Petre93
NU SUNT CURIOS , POT FI 1 MILION
Si azi vara lucrau 10 in toata zona, si anul trecut la piata mare de abia erau 2-3 muncitori pe zi tot anul, bine ca acum sun 1 milion
Postat 20 Decembrie 2023, 19:43 de Petre93
Bine ca au expropiat 3 case in colt cu Evreilor deportati cu Costaforu
Si tot n-au gasit loc pentru un trotuar... cine credeti ca o sa faca cercul ca sa ocoleasca acel giga meg sens giratoriu si n-au reusit sa faca un trotuar de la fosta Aura langa linia de tramvai pana la Oradea Plaza. Mai mult, cine o sa faca triunghiul aceea sa mearga pana la intrarea la fostul Mecord ca sa vine inapoi ca sa merge peste pasaj pe partea celalalta spre Piata Cetatii? Off, cand au expropriat casele au zis ca asa macar o za aiba loc pentru tot au uitat, dar cine a facut planul in birou probabil in viata lui n-a mers pe jos, ca n-a reusit sa faca un trotuar in curba langa linia de tramvai, cum a fost si inainte...
Postat 20 Decembrie 2023, 19:38 de cititor_
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON