Peste 100 de constructori lucrau miercuri în Piaţa Gojdu pentru ca circulaţia prin pasajele subterane să poată fi deschisă până la sfârşitul săptămânii viitoare, adică până pe 31 decembrie, așa cum și-a propus administrația locală.
Agitație pe șantier
Piaţa Gojdu din Oradea este, de câteva săptămâni, cel mai animat şantier bihorean după cel pentru construirea legăturii orașului cu autostrada Transilvania.
Miercuri la amiază în Centrul Civic viermuiau peste 100 de muncitori, cu 11 excavatoare, 10 camioane, 5 compactoare de asfalt, 3 finisoare care toarnă mixtură pentru drumuri şi o automacara pentru lucru la înălţime.
Prin pasajele subterane, la prânz treceau deja primele maşini cu şefi de lucrări, care se mutau dintr-un capăt în altul al şantierului pentru a discuta cu muncitorii.
Executanţii erau agitaţi: se strigau ordine, se dirija din mâini ca pe port-avion şi se cărau materiale.
Constructorii au termen limită de predare a lucrărilor în vara anului viitor, dar, la cererea municipalităţii, trebuie să închidă toate lucrările finanţate din bani europeni până la sfârşitul anului, când se încheie ciclul financiar 2014-2020, pentru ca municipalitatea să nu piardă fondurile europene alocate.
Aprobat de Birta
Încă din vară, primarul Florin Birta iese în șantier şi de trei ori pe zi. De altfel, edilul și-a petrecut prima jumătate a zilei de miercuri pe şantier, însoţit de viceprimarul Marcel Dragoş şi directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiş, pentru a se asigura că termenul va fi respectat.
„Deseori, lucrările se blochează din cauza unor probleme neprevăzute, care trebuie soluţionate rapid, pentru că nu avem timp”, a explicat pentru BIHOREANUL primarul Florin Birta, la faţa locului.
Jurist de profesie, edilul s-a specializat de nevoie și în construcţii. Spre exemplu, marţi constructorii s-au blocat la asfaltarea trotuarului dinspre centrul comercial spre Piaţa Cetate.
„Conform proiectului, pe un tronson, trotuarul avea o lăţime de 2 metri. Era legal, dar fiind o zonă aglomerată, pe unde oamenii merg la piaţă, nu era suficient. Am decis lărgirea trotuarului, lucru care a implicat mutarea şoselei şi a viitorului sens giratoriu de lângă. Trebuia să facem asta ca să se poată circula şi trebuia să ne decidem repede", a spus Birta.
Asfaltări, finisaje, marcaje rutiere...
Miercuri, constructorii pasajelor asfaltau rampele de la Calea Mareşal Averescu şi Piaţa 1 Decembrie, scoteau nămolul adunat în bazinul de colectare a apelor de sub pasajul din Piaţa Cetății, pentru a monta pompele de evacuare a acestora, turnau mixtură asfaltică pe bretelele de legătură, montau stabilopozii din beton care vor despărţi sensurile de mers de la suprafaţă, precum și primele indicatoare rutiere.
Doi poliţişti rutieri stabileau la faţa locului semnele şi marcajele rutiere care trebuie puse în perioada următoare. „Lucrurile trebuie să fie clare, iar şoferii să nu aibă nicio problemă de orientare”, a explicat Florin Birta.
În ciuda agitaţiei de pe şantier, primarul refuză să avanseze o dată precisă pentru inaugurarea pasajelor. "Circulaţia prin pasaje va fi deschisă până la sfârşitul anului. Că va fi 29, 30 sau 31 decembrie, nu am de unde să ştiu", a spus Birta.
La mâna vremii
Ritmul lucrărilor depinde de starea vremii. "Astăzi este senin şi se poate lucra, dar pentru zilele următoare se anunţă ploi, care ar putea să oprească lucrările. Noi nu vrem să lucrăm cu orice preţ, doar ca să terminăm, iar peste o săptămână sau două să închidem pasajele pentru că au nevoie de reparaţii", a declarat primarul.
Chiar şi aşa, Birta a explicat că deschiderea pasajelor va fi o performanţă. "Constructorul are termenul contractual pentru vara anului viitor. Acesta se mobilizează să termine toate lucrările pe fonduri europene până la sfârşitul anului, ca să nu fie finalizate anul viitor pe banii oraşului", a zis acesta.
Pentru a se încadra în acest termen, muncitorii au lucrat zi-lumină, inclusiv în weekend, şi vor rămâne în şantier până în prag de sărbători.
„Vom lucra până vineri şi, la nevoie, și sâmbătă. E un efort considerabil. Mulţi colegi sunt de la ţară şi ar vrea să plece mai repede acasă să îşi taie porcul şi să se pregătească de Crăciun", a explicat pentru BIHOREANUL şeful de şantier, Adrian Pintea, de la compania Freyrom.
Iată cum se va circula!
Cea mai mare provocare pentru constructor a fost "lucrarea de artă 1", adică primul şi cel mai mare pasaj din Piața Gojdu (vezi harta jos), cu trei benzi pe sens, din care una pentru autobuz. Tunelul va trece pe sub piaţeta amenajată în faţa Catedralei Ortodoxe "Învierea Domnului" şi va ieşi la suprafaţă după aceasta. Şoferii vor avea posibilitatea să revină în subteran, prin pasajul 2 pentru a înainta spre Podul Dacia sau să iasă la suprafaţă pe o bretea de legătură cu Calea Clujului.
Dinspre Calea Mareşal Averescu, maşinile vor putea intra la dreapta pe Podul Dacia ori vor înainta prin pasajul 4 din faţa podului pentru a circula spre cartierul Nufărul, ori spre centrul oraşului, dar numai după Parcul 1 Decembrie.
Pasajul 3 este amenajat pe sub fosta turbogiraţie, imediat după ieşirea de pe podul Dacia venind dinspre Bulevardul Magheru. Acesta va avea ieşire înainte, către cartierul Nufărul, ori la dreapta, spre centru, tot după Parcul 1 Decembrie, prin pasajul 5.
Pasajul 5 va asigura şi virajul la dreapta, către cartierul Nufărul, venind dinspre strada 1 Decembrie, de lângă parc, care va fi cu dublu sens.
Separat de această lucrare a fost amenajat pasajul pe sub sensul giratoriu din faţa Pieţei Cetate care asigură, prin subteran, legătura cu Piaţa Gojdu.
Cele cinci pasaje din Piaţa Emanuil Gojdu sunt construite de o asociere formată din firmele Freyrom, Procons Group, Construcţii Erbaşu, Leko Construct şi Metabet CF pentru 85 milioane lei plus TVA.
Pasajul separat, din Piaţa Cetăţii, este amenajat de o asociere de firme condusă de Freyrom, din care mai fac parte Procons Group, Metabet CF şi Leko Construct, pentru 32,6 milioane lei plus TVA.
Pregătesc parcarea gratuită
Aglomeraţia de muncitori din zona Centrului Civic este cu atât mai mare cu cât în imediata vecinătate, pe lângă lucrările la pasajele subterane, constructorii finalizează și construirea parcării subterane de sub catedrala ortodoxă şi amenajarea drumului de legătură dintre strada Griviţei şi Calea Clujului, prin şanţul Cetăţii.
Lucrările la viitorul „park and ride” sunt pe terminate. Constructorii finisează interioarele, trasează marcajele şi fac ultimele lucrări pe porţiunea de deasupra parkingului. "Parcarea va fi dată în folosinţă după Crăciun, în cursul săptămânii viitoare. La fel ca la inaugurarea celorlalte parcări, orădenii vor putea parca aici gratuit timp de trei luni de zile pentru a se obişnui", a promis primarul Florin Birta.
Parkingul, cu o capacitate de 258 de locuri, a fost construit de firma Construcţii Erbaşu împreună cu Simbac şi Electrofor, pentru suma de 33,7 milioane lei plus TVA.
Drum bun!
În schimb, amenajarea drumului de legătură din şanţul Cetăţii este oficial finalizată. Neoficial, executanţii fac ultimele finisări. "Constructorul ne-a notificat despre încheierea lucrărilor vinerea trecută. Urmează să facem verificări şi să cerem calcularea penalităţilor de întârziere (n.r. de 1% pe zi din valoarea contractuală nerealizată şi nedecontată la timp, care curg încă din luna noiembrie)", a declarat pentru BIHOREANUL, directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiş.
Miercuri, la prânz, grupuri de muncitori reparau încă în zona bordurilor, montau semne de circulaţie şi nivelau săpături făcute pe spaţiul verde. "Sensul giratoriu din strada Griviţei a fost dat în folosinţă iar calea de legătură cu Calea Clujului este deja utilizată de şoferi cu excepţia porţiunii către Piaţa Cetăţii, unde se lucrează la pasajele subterane", a explicat Marchiş.
Lucrările au fost atribuite în luna mai firmei Dumexim pentru 2,6 milioane lei. Termenul limită, stabilit pentru jumătatea lunii noiembrie, a fost ulterior decalat pentru 15 decembrie.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.