Premierul României, Ludovic Orban, a participat, vineri, la semnarea contractului privind proiectarea şi execuţia tronsonului Biharia-Chiribiş al Autostrăzii Transilvania, de 28,5 kilometri, lucrare care va fi executată de o asociere de firme reprezentată de societatea bihoreană Trameco. Evenimentul a avut loc pe şantierul unui alt tronson al autostrăzii, Borş - Biharia, aproape finalizat de acelaşi constructor.
Prim-ministrul a vorbit despre istoria lungă şi complicată a Autostrăzii Transilvania, inclusiv în Bihor, cu promisiuni legate de finalizarea proiectului. "Obiectivul şi angajamentul nostru este acela de a construi Autostrada Transilvania. Lucrurile se îndreaptă într-o direcţie bună", a spus Orban.
"Pentru Guvernul pe care îl conduc investiţiile în infrastructură sunt prioritate zero. Sunt licitaţii în curs pe toate tronsoanele care fac legătura între Târgu Mureş şi Borş. Aştept cu mare interes şi legătura între Târgu Mureş şi Braşov, braşovean de felul meu", a mai spus premierul.
La eveniment a participat şi ministrul Transporturilor, Lucian Bode, precum şi reprezentanţi ai constructorilor şi alte oficialităţi locale.
Străinii, presa, DNA...
După cum se ştie, lucrările de construire a tronsonului de autostradă 3C2 Chiribiş - Biharia, abandonate de-a lungul timpului de Bechtel (SUA) şi Corsan - Coviam (Spania), au fost atribuite prin licitaţie grupului Selina în anul 2018. Ulterior, investiţia a fost blocată de contestaţii succesive ale grupului de austriac de firme Strabag.
Beniamin Rus (foto), patronul grupului Selina, a profitat de prezenţa premierului Ludovic Orban şi a ministrului Lucian Bode pentru a pleda cauza firmelor locale.
"Nu vrem mila guvernelor, vrem şanse cel puţin egale cu firmele de afară. Ne încăpăţânăm să nu credem în tot ce se spune despre oamenii de afaceri străini şi despre noi, cei ai locului: noi, hoţi şi săraci, ei bogaţi şi cinstiţi!", a spus Rus.
Constructorul a reproşat dubla măsură inclusiv jurnaliştilor. "Cu riscul că se vor supăra domniţele şi domnii ziarişti, dar n-am văzut niciun patron de firmă occidentală pictat de domniile voastre. Măcar aflaţi cine sunt. Cum se numesc? Ce număr poartă la pantofi? Spuneţi ceva despre ei...", a cerut patronul.
Beniamin Rus a avut acelaşi reproş şi faţă de procurorii anticorupţie în faţa cărora a fost chemat de mai multe ori. "Uite! Cei de la DNA nu-i au la suflet pe aceşti super-patroni, pentru că nu i-am văzut pe lista lor de invitaţi de câte ori am fost pe acolo. Şi am cam fost...", a declarat ironic Rus.
Cu Platon şi Aristotel
La rândul său, Ludovic Orban a precizat că există constructori români care au dovedit că au capacitatea de a realiza autostrăzi şi constructori autohtoni care au obţinut contracte fără a le onora, acelaşi fiind cazul şi în ceea ce priveşte situaţia constructorilor străini care au semnat în România contracte pentru realizarea de autostrăzi.
"Sunt patru, maxim cinci companii străine care într-adevăr au tratat serios România şi şi-au respectat condiţiile contractuale. În rest, foarte mulţi au venit cu un laptop, au profitat de experienţa din alte ţări pe care au avut-o, au câştigat licitaţii în calitate de antreprenor general după care au contractat toate lucrările în majoritate către companii româneşti la nişte preţuri în care le-au asigurat o profitabilitate minimă companiilor româneşti, subcontractorilor, şi nici măcar, multe dintre ele, nu au plătit la timp”, a susţinut Ludovic Orban.
Între altele, premierul a mai spus că România ar trebui să aplice modelul folosit de Polonia, care achită facturile către antreprenorul general doar cu condiţia ca aceasta să plătească subcontractorii.
În plus, Ludovic Orban a încercat să-i impulsioneze pe constructori, făcând o confuzie între filosofii Aristotel şi Platon.
"Platon avea o vorbă: Mi-e drag Aristotel, dar mai drag mi-e adevărul. Îmi sunt dragi constructorii români, dar mai dragă mi-e construcţia de autostrăzi. Există doar constructori serioşi şi constructori neserioşi, fie că sunt români sau din altă ţară", a spus premierul.
Afirmaţia pe care a încercat premierul să o reproducă este, de fapt, afirmaţia lui Aristotel - "Prieten mi-e Platon, dar mai prieten mi-e adevărul".
Preţ cu "indexare"
Tronsonul de autostradă 3C2, pentru care s-a semnat contractul vineri contractul de execuţie, va avea o lungime de totală de 28,5 kilometri şi va cuprinde 18 poduri şi pasaje şi 40 de podeţe.
Lucrările au fost atribuite în urmă cu doi ani asocierii formate din firmele Trameco, Vahostav, Drumuri Bihor, Drum Asfalt şi East Watter Drillings pentru suma de 326,5 milioane lei, echivalentul a 69 milioane euro.
Constructorul, care şi-a asumat o perioadă de garanţie de zece ani, va avea la dispoziţie şase luni pentru proiectarea lucrărilor şi 18 luni pentru execuţia efectivă.
Valoarea lucrărilor ar putea fi însă majorată având în vedere gradul de degradare al construcţiilor începute şi abandonate de ani de zile şi scumpirea materialelor şi manoperei.
"Expertiza făcută în 2016 a fost valabilă timp de până la nouă luni. Şi dacă am fi semnat contractul atunci, tot ar fi trebuit modificate sumele", a declarat pentru BIHOREANUL, Beniamin Rus.
Costurile reale ale lucrării vor fi stabilite în urma unei noi expertize care va sta la baza proiectului tehnic. Estimativ, acestea ar putea depăşi cu circa 12% actualele valori din contract.
Începând din iarnă...
În ceea ce priveşte termenul de execuţie, după ani de tergiversări, reprezentanţii noului constructor estimează demararea lucrărilor pentru începutul anului viitor.
"Cum proiectarea va dura cam şase luni, vrem ca în iarnă să avem deja pregătite drumurile tehnologice şi toate amenajările, pentru ca în primăvară să putem trece la construcţia efectivă", a spus Rus.
Pe de altă parte, grupul de firme patronat de omul de afaceri orădean a amenajat deja în proporţie de peste 94% tronsonul de autostradă 3C3 Biharia-Borş, lung de 5 kilometri, a cărui finalizare este estimată pentru sfârşitul acestei luni şi vrea să câştige la licitaţie şi construcţia sectorului 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiş.
"Pentru noi ar fi o mândrie să realizăm tot tronsonul de autostradă din Bihor", a spus Rus.
De la Sânlazăr spre Ungaria...
Subsecţiunea 3C2 (Chiribiş – Biharia) se întinde între km 30+550 şi km 59+100 (28,55 km), începe în zona localităţii Sânlazăr (intersecţia cu drumul naţional DN19E) şi tranzitează o zonă de câmpie, între localităţile Mişca şi Chişlaz, unde DN19E (Chiribiş – Sălard - Biharia) a fost deviat în lungul autostrăzii, pe o lungime de 4,2 km.
Traseul continuă la sud de localitatea Pocluşa de Barcău, se înscrie din nou în lungul DN 19 E, între localităţile Sărsig şi Hăuceşti şi intersectează DJ 767 (Tiglead - DN19E), la kilometrul 39+950. La km 40+980, traseul autostrăzii trece prin aria protejată Fegernic, pe o lungime de aproximativ l00 m, iar la km 41+319 intersectează DC42.
Traseul autostrăzii ocoleşte la nord localitatea Fegernic, iar la km 48+500 se intersectează cu un drum local situat la sud de localitatea Sălard. În continuare, traseul autostrăzii se îndreaptă spre graniţa româno-ungară, intersectând DN 19 E, la km 55+100, drum naţional ce va fi deviat de la traseul existent pe o lungime de 1,8 km.
Anul autrostrăzii Transilvania
"Anul 2020 este anul autostrăzii Transilvania. Tronsonul Chiribiș-Suplacu de Barcău este în procedură de atribuire. Astăzi, CNAIR, pe lângă semnarea acestui contract, a comunicat rezultatul procedurii pentru primul tronson de autostradă din județul Sălaj. Suntem pregătiți, de asemenea, să semnăm contractele pentru toate celelalte tronsoane dintre Nădășelu și Chiribiș. În acest an autostrada Transilvania a prins viață", a declarat ministrul Bode.
Cei doi oficiali nu au putut preciza însă data la care va fi conectată autostrada Transilvania la Occident şi deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei cu Ungaria...
Citiți și articolul: FOTO: Cum arată acum tronsonul Chiribiș-Biharia al Autostrăzii Transilvania, pentru care s-a semnat contractul cu Trameco
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.