Sute de şoferi au dat duminică după-amiază ture prin pasajele subterane din centrul civic al Oradiei, inaugurate la ora 12, ca să îşi dea seama despre modul în care se va circula în zonă.
La ture prin pasaje
Conducătorii auto au străbătut zona, din Bulevardul Magheru, de lângă Facultatea de Drept, şi până în parcarea de lângă sediul Electrica ori la intersecţia cu strada Muntele Găina, pe direcţia spre Bulevardul Nufărul, pentru a vedea cum se circulă.
După cum era de aşteptat, coborârea traficului auto din fostul centru civic a accelerat circulaţia în zonă pe cele două direcţii de mers.
"Dacă înainte aveai nevoie şi de un sfert de oră să treci prin faţa catedralei ortodoxe şi a pieţei Cetate dinspre gară spre Nufărul, duminică la prânz am traversat centrul civic fără probleme, în nici 3 minute", a declarat un şofer.
Având în vedere că se circulă în linie dreaptă, circulaţia prin pasajele subterane a decurs fără probleme şi cu viteză.
Probleme la "subsol"
Traficul mult mai rapid şi lipsa unor indicatoare de direcţie cu însemne mari şi vizibile a făcut ca în jurul orei 13 în pasajele din faţa catedralei să se audă şi primele claxoane de nervi.
Şoferii care veneau dinspre cartierul Nufărul şi doreau să iasă la suprafaţă spre Calea Clujului realizau în ultima clipă că mersul înainte îi va scoate la intrarea pe podul Dacia. Aceştia frânau în ultima clipă şi treceau succesiv de pe o bandă pe alta, iritând participanţii la trafic, pentru a intra pe cea de pe partea dreaptă, care iese la suprafaţă în faţa sediului Poliţiei Rutiere.
La fel s-a întâmplat şi cu conducătorii auto care, venind dinspre Bulevardul Magheru, au realizat doar după ce au coborât în subteran, după podul Dacia, că doresc să ajungă în zona centrală. Aceştia au trebuit să schimbe benzile pentru a ajunge pe cea din partea dreaptă, care scoate traficul la suprafaţă după capătul Parcului 1 Decembrie.
Altminteri, circulaţia auto în subteran este relativ intuitivă, fiind formată dintr-o direcţie principală şi câteva ieşiri prin dreapta.
(sursa foto: Bogdan Popa Photography)
Uşor de ratat
În schimb, traficul la suprafaţă este, în unele cazuri, o adevărată provocare. Spre exemplu, cea mai simplă direcţie de mers, dinspre strada Independenţei, pe lângă Colegiul Gojdu spre Bulevardul Magheru, le-a dat bătăi de cap şoferilor.
După ce au trecut prin fosta turbogiraţie, mulţi şoferi au ratat ieşirea la stânga pe breteaua îngustă, paralelă cu rampa pasajelor subterane, care duce la intrarea pe Podul Dacia.
Şoferii care au ratat prima ieşire au fost nevoiţi să înainteze pe Calea Clujului, putând face la stânga, ca şi până acum, doar după blocurile din faţa sediului Poliţiei Rutiere, pentru a coborî în Calea Mareșal Averescu, pe strada Râului.
Atenţie, biciclişti!
Cea mai complicată pare să fie însă ieşirea dinspre zona centrală, pe lângă Palatul Ullmann, spre cartierul Nufărul, prin pasajul subteran de la capătul Parcului 1 Decembrie.
Pe de o parte, în ciuda interdicţiei marcată cu semne de circulaţie, tunelul lat cât o maşină, mărginit de un trotuar îngust, este folosit de biciclişti care, lăsaţi fără piste în zonă, îşi pun viaţa în pericol, ignorând interdicţiile.
Pe de altă parte, în pasajul abrupt, duminică se formaseră deja la urcare primele cozi de maşini, ceea ce în condiţii de gheţuş s-ar putea lăsa cu alunecări şi tamponări.
Video cu circulația rutieră prin noile pasaje:
Atenţie, pietoni!
De parcă nu era de ajuns, lucrurile sunt complicate de faptul că drumul iese la suprafaţă înaintea magazinului Billa, dar şoferii încadraţi aici nu pot vira la stânga pentru a intra pe pasajul din faţa Pieţei Cetate ce duce spre cartierul Nufărul, pentru că ieşirea este marcată cu linie continuă.
În schimb, aceştia trebuie să fie atenţi la maşinile care, venind din tunel, dinspre catedrala ortodoxă, virează la dreapta.
Banda, creată pentru o singură maşină, duce în sensul giratoriu din dreptul Pieței Cetate, cu ieşiri spre străzile Mihail Kogălniceanu, Evreilor Deportaţi şi Cantemir- Nufărul. În condiţiile unui trafic aglomerat, a intersecţiei cu linia de tramvai şi a circulaţiei haotice a pietonilor, ieşirile pot fi ratate destul de uşor.
De altfel, duminică după-amiază prin sensul giratoriu circulau ca pe bulevard pietoni ce căutau zadarnic o trecere care să îi ajute să ajungă dinspre magazinul Billa spre Cantemir fără a traversa strada spre Piaţa Cetate.
"Bine că au făcut trecere pentru pietoni să poţi ajunge de la staţia de tramvai spre Piaţa Cetate, dar dacă vrei să mergi spre Cantemir sau Nufărul trebuie să ocoleşti sute de metri", s-a plâns un pieton.
"Se va vedea după începerea şcolii.."
Salba de pasaje subterane din fostul centru civic a fost dată în folosinţă abia duminică la prânz pentru ca şoferii să îşi facă încă o idee clară asupra modului în care se va circula în zonă.
"Problemele din circulaţie, dacă vor fi, se vor vedea abia săptămâna viitoare sau cel mai bine după începerea şcolii, când traficul se aglomerează. De altfel, astăzi pe traseu sunt destul de puţine taxiuri, pentru că mulţi colegi şi-au luat liber", a spus dispecerul unei firme orădene de taxi.
Până atunci, ar fi bine ca benzile de circulaţie marcate pe carosabil să fie dublate cu indicatoare mari şi vizibile montate inclusiv înainte de coborârea în pasaje, cu fiecare direcţie în parte, pentru ca şoferii să poată decide din timp cum să se încadreze.
Oricum, ca primă impresie, cu excepţia axei principale a bulevardelor Nufărul – Magheru, cea mai bună alegere pentru conducătorii auto care caută fluidizarea traficului este să evite, deocamdată, zona. Măcar până se obişnuiesc fie cu traficul, fie cu claxoanele...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.