Întâi au dispărut cursele. Iar acum, cu mare întârziere, şi directorul Aeroportului. Demisia lui Gheorghe Pasc, aflat la comanda aerogării orădene încă din anii ’90, când infrastructura acesteia începea să crape, menţinut şi în anii 2000, când conducerea Consiliului Judeţean voia s-o desfiinţeze, a fost anunţată de actualul şef al CJ, Pásztor Sándor, care a constatat, brusc, că managerul nu mai corespunde.
BIHOREANUL a aflat că Pasc nu pleacă de bună-voie, mazilirea sa fiind pregătită de câteva luni, încă din vremea când politicianul UDMR-ist făgăduia curse noi "tot la două săptămâni".
"Schimbare de macaz"
Lunea trecută, preşedintele CJ Bihor, Pásztor Sándor, anunţa demisia directorului general al Aeroportului din Oradea, Gheorghe Pasc, nu în vreo şedinţă de Consiliu, la o conferinţă de presă sau printr-un comunicat oficial, ci "pe burtă", prin intermediari.
La o zi după ce liderii judeţeni ai PSD, UDMR şi ALDE semnaseră cu omologul de la PNL un pact ce prevedea, între altele, şi susţinerea dezvoltării Aeroportului prin extinderea numărului de curse interne şi externe, Pásztor vestea în Jurnalul bihorean că gata, "schimbăm macazul" la Aeroport.
Cu ce ocazie? Păi, directorul Gheorghe Pasc tocmai îşi depusese demisia, iar Consiliul de Administraţie şi şeful CJ au decis să organizeze un concurs internaţional pentru găsirea unui succesor. "Va fi o selecţie de oferte. Dorim un acces cât mai larg al candidaţilor pentru acest concurs", zicea politicianul, precizând că viitorul director va avea mandat pe patru ani.
Cât despre motivul demisiei directorului, doar o insinuare: Pasc ar fi nemulţumit că mandatul nu-i va mai fi prelungit pe doi ani, cum s-a întâmplat în 2017.
Director pe făraş, preşedinte intangibil
Culmea tupeului, a doua zi, în şedinţă plenară, preşedintele CJ nu ar fi scos un cuvânt despre demisia lui Pasc, intrat în silezio stampa, dacă între proiectele supuse aprobării nu era şi unul banal, pentru demolarea unui gard provizoriu din incinta Aeroportului. Abia după o oră, când s-a ajuns la respectivul subiect, liderul consilierilor PNL, Ionel Avrigeanu, a deschis discuţia.
"Dacă tot vorbim despre gard, solicitarea noastră, dacă vreţi să relansaţi activitatea la Aeroport, este să demiteţi preşedintele Consiliului de Administraţie şi întregul Consiliu de Administraţie. Altfel, cu acelaşi CA, lucrurile o să meargă cum a mers în ultimul an şi jumătate", a zis Avrigeanu, cu trimitere la UDMR-istul Bimbo-Szuhai Tibor (foto), preşedintele CA-ului, nu fără a adăuga că Pasc ar fi fost, de fapt, "demisionat".
L-a contrazis, ca de obicei, vicele PSD-ist Ioan Mang, care a pretins că nici vorbă de aşa ceva, ba chiar a susţinut că "eu nu am înţeles de ce a demisionat aşa uşor". Ulterior, la finalul reuniunii, la punctul "Diverse", discuţia a fost redeschisă de Avrigeanu, care a cerut ca la concursul deja stabilit pe luna octombrie să fie fixate condiţii de participare serioase, aşa încât să nu devină director "orice dresor de lei", aluzie tot la Bimbo, fost director la Zoo.
Abia în acel moment, Pásztor a confirmat că membrii CA "au hotărât cu o zi înainte comisia care se va ocupa de acest concurs", fără să o dezvăluie, şi că acesta a fost "foarte bine planificat, de acum multe luni de zile", în sensul să fie cât mai mulţi candidaţi. În rest, a mai spus şeful CJ, nu sunt probleme: Pasc va asigura funcţia până pe 2 septembrie, iar apoi, până la desemnarea noului director general, interimar va fi adjunctul Dan Bălăcel (foto). Nicio vorbă despre demiterea CA şi a preşedintelui Bimbo...
Tabú
Încă de anul trecut, când Ryanair a oprit ultimele curse externe, managementul defectuos al Aeroportului era criticat dur de primarul Ilie Bolojan, care cerea nu doar înlocuirea directorului, ci şi a "politrucilor" din Consiliul de Administraţie, plătiţi boiereşte (anul acesta bugetul prevăzând pentru fiecare indemnizaţii de 3.600 lei lunar), dar degeaba.
"La zero activitate, merită zero lei", argumenta şi Avrigeanu, care în luna mai a acestui an cerea constituirea unei comisii formate din exponenţii tuturor partidelor reprezentate în CJ, pentru a analiza activitatea CA. Fără succes: majoritatea UDMR-PSD-ALDE s-a opus, la fel cum a ignorat şi propunerea municipalităţii de a fi cooptată în administrarea Aeroportului, pentru a recruta management profesionist şi a contribui financiar la susţinerea rutelor externe fără de care suferă întreaga economie a judeţului, începând cu cea a Oradiei.
Afacere personală?
În condiţiile în care conducerea CJ refuză să le pună în discuţie prestaţia, culmea e că tocmai membrii CA vor organiza concursul pentru viitorul director general, iar suspiciunea e că, în pofida declaraţiei date de Pásztor - cum că "profilul noului conducător îl ştim, chiar dacă persoana nu o vedem încă" - s-ar cunoaşte deja şi "alesul".
Sursele BIHOREANULUI susţin că demisia lui Pasc ar fi fost provocată exact de faptul că şeful CJ şi cel al CA ar şti deja "persoana". "Pasc şi-a depus mandatul după o discuţie tensionată pe care a avut-o în biroul lui Pásztor pe 26 iulie. Pásztor i-a spus că nu-i mai prelungeşte mandatul şi face un concurs, dar n-a vrut să-l informeze despre condiţiile de înscriere, semnal clar că îl scoate din joc", afirmă sursa, potrivit căreia debarcarea lui Pasc a fost grăbită chiar dacă la începutul lunii viitoare acesta ar fi urmat să anunţe finalizarea negocierilor pentru cel puţin o cursă externă.
Provocat de BIHOREANUL să dezvăluie ce anume l-a nemulţumit, Pasc a refuzat orice declaraţie, chiar dacă a ajuns, cum s-ar zice, liber de contract, la fel cum a refuzat şi şeful CJ să lămurească de ce, după trei ani de "coabitare", dintr-o dată acum l-a zburat ca necorespunzător. Semn că, departe de a considera Aeroportul un bun şi un serviciu public, pentru care să dea seama în faţa comunităţii, mai-marii acestuia şi ai judeţului se poartă ca şi cum ar fi o "afacere internă", doar a lor...
CURSĂ PIERDUTĂ
Oradea în picaj, Debreţin în creştere
Modernizat la standarde europene în 2016, Aeroportul Internaţional din Oradea (foto) şi-a meritat numele doar din mai 2017 până în iunie 2018, când Ryanair a încetat să mai opereze zborurile spre Barcelona, Londra, Memmingen, Milano şi Dusseldorf, iar Blue Air pe cele spre Bucureşti. Tarom a rămas de atunci cu monopolul relaţiei spre Capitală, practicând tarife prohibitive, chiar şi 300 euro dus-întors, pe când de la Satu Mare, de pildă, preţul este şi la jumătate.
În timp ce Aeroportul din Oradea avusese în 2018 un record de 220.000 pasageri, imposibil de repetat nici măcar anul viitor, din simplul motiv că deschiderea unei rute noi trebuie pregătită şi promovată cu cel puţin 6 luni înainte, concurenţa de la Debreţin prosperă, cea mai mare parte a clientelei fiind din judeţele româneşti ce puteau fi deservite de aeroportul orădean.
Anul acesta, fostul aeroport militar din oraşul ungar mizează pe minimum 600.000 pasageri, având curse spre Londra, Paris, Tel Aviv, Doncaster, Munchen, Milano, Dortmund, Barcelona sau Eindhoven.
Netulburat de pierderea competiţiei cu Debreţin, şeful CJ Bihor, Pásztor Sándor, declara în luna mai a acestui an că "săptămâna viitoare voi anunţa trei sau patru destinaţii externe de pe Aeroportul din Oradea". Singura noutate a devenit, iată, doar schimbarea directorului...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.