Cozile de maşini încep de la jumătatea urcării pe Gheorghe Doja şi Louis Pasteur. În zona Spitalului Judeţean din Oradea nu există parcare liberă. Cadrele medicale îşi lasă maşinile pe unde pot, aparţinătorii pacienţilor le urcă pe trotuare, iar locuitorii zonei se trezesc asediaţi.
"Decât să mă învârt pe străzi sau să parchez neregulamentar, cu riscul să mi se ridice maşina, prefer să iau un taxi", spune angajat al spitalului. Cum ar trebui să facă toată lumea...
Ultima sută...
Mai binele este duşmanul binelui. Şantierele viitorului ambulatoriu şi parcarea cu 516 locuri care va deservi Spitalul Judeţean au lăsat zona fără locuri de parcare.
După octombrie 2023, dintre cele 200 de locuri existente în zonă, mult sub necesar, au mai rămas sub 100. Municipalitatea a spart parkingul de lângă spital, a dezafectat două rânduri de parcări din faţa clădirii principale pentru a improviza o cale de acces pentru ambulanţe, iar la începutul săptămânii trecute a transformat şi zona de la intersecţia străzilor Gheorghe Doja şi Louis Pasteur în spaţiu de depozitare a materialelor.
Cum numai spitalul are peste 1.000 de angajaţi, pe cele 100 de locuri se bat zilnic mii de şoferi.
"Riveranii îşi lasă maşinile pe străzile din jur. Unii au garaje sub blocuri, dar deseori sunt blocate", spune Marius Mladin, administratorul a două asociaţii de proprietari din zonă, cu 130 apartamente.
Criza parcărilor afectează inclusiv angajaţii unităţii sanitare. "Eu vin dimineaţa pe ora 6, aşa că mai găsesc un loc liber, dar după o oră sunt toate ocupate", zice un medic.
Aparţinătorii sunt revoltaţi. "Dacă trebuie să duci pe cineva la spital, mai bine chemi ambulanţa. Nu ai unde trage maşina nici până duci bolnavul la medic", reclamă un orădean.
"Să vină controlorii!"
Deficitul de locuri de parcare se lasă frecvent cu scandaluri între riverani şi şoferii care blochează căile de acces. "Primim zilnic cel puţin o reclamaţie", confirmă directorul Poliţiei Locale Oradea, Samuel Milian (foto).
Având în vedere că este direct responsabilă de criza parcărilor, Primăria evită aplicarea de amenzi. Poliţiştii locali ridică maşinile, ceea ce implică sancţiuni începând de la 200 lei, numai dacă nu pot debloca altfel căile de acces. "Întâi încercăm să dăm de proprietar, care e ori angajat ori cu treabă la spital. Dacă vine şi îşi mută maşina, prima dată îi dăm un avertisment", zice un poliţist.
Neoficial, la fel fac şi angajaţii Serviciului Parcări din cadrul Primăriei. "De când cu şantierele, urcăm la spital mai mult la sesizări. Cei care nu găsesc parcare reclamă de 2-3 ori pe săptămână: «Să vină controlorii, să verifice dacă s-a plătit staţionarea»", spune un parcagiu. Şi atunci se lasă cu amendarea ghinioniştilor...
"Parcare privată"...
Crizele creează însă nu doar nervi, ci şi oportunităţi. Având în vedere cererea fără precedent, un orădean şi-a improvizat pe strada Gheorghe Doja nr. 75 un spaţiu de 1.200 metri pătraţi ca parcare pe pietriş, ceea ce a nemulţumit vecinii. Dincolo de aspectul de legalitate, aceştia reclamă, printre altele, că drumul amenajat pe banii lor, îngust cât un lat de maşină, se blochează constant, că locul tot mai aglomerat se umple de mizerii, că proprietatea lăsată neîngrădită atrage maşini, iar acestea riscă să rupă o ţeavă de gaz neprotejată aflată în zonă.
În ultimele luni, oamenii au reclamat în repetate rânduri Primăriei parcarea improvizată, fără ca aceasta să fie desfiinţată, aşa că săptămâna trecută s-au plâns şi pe aplicaţia Oradea City Report.
Potrivit riveranilor, proprietarul terenului încasează lunar câteva sute de lei de la fiecare şofer, iar intruşii găsesc în parbrize cărţi de vizită cu mesajul "Parcare privată. Nu parcaţi fără abonament" (foto), plus un număr de telefon la care poate fi contactat proprietarul.
... pentru angajaţii spitalului
Joia trecută, BIHOREANUL a sunat la numărul de telefon de pe una dintre cărţile de vizită. "Nu ştiu pe ce carte de vizită scrie parcare privată. Eu nu am împărţit la nimeni nimic", a negat, în ciuda evidenţei, proprietarul terenului.
Bărbatul susţine că maşinile parcate pe proprietatea sa aparţin unor angajaţi ai spitalului. "Am nişte cunoştinţe, vreo două mi-s verişoare şi au două prietene care parchează acolo", pretinde proprietarul, afirmând că şoferii "nu parchează pe bani, ci pe gratis". Orădeanul spune că are alte planuri pentru amplasament. "Dacă Primăria mă lasă, voi construi o clinică, dar nu parcare".
BIHOREANUL a aflat, însă, că în toamna anului trecut omul a cerut municipalităţii să îi autorizeze amenajarea unei parcări private şi a fost refuzat, nu a unei clinici. Urbaniştii municipalităţii au considerat că ocuparea locului cu o parcare este inoportună din punct de vedere al funcţiunii şi accesibilităţii...
Soluţii disperate
Chiar dacă nu a aprobat parcarea cu pietriş, nu înseamnă că Primăria nu îşi doreşte una în zonă. "Nu avem unde face parcări în zona Spitalului Judeţean, aşa că vom discuta cu reprezentanţii firmei care a cumpărat amplasamentul Perind (n.r. - dintre străzile Gheorghe Doja şi Louis Pasteur), să vedem dacă pot lăsa medicii spitalului să folosească parcarea lor", spune şeful Direcţiei Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa (foto).
Soluţia este disperată şi provizorie, până la finalizarea mega-parcării supraetajate, de 45,8 milioane lei, programată pentru primăvara anului viitor. "Discutăm cu executantul deschiderea primelor două niveluri ale parcării de la sfârşitul acestui an, chiar dacă lucrările vor continua. Constructorii sunt însă reticenţi. Se tem că ar putea cădea materiale pe maşini sau trecători", spune Popa.
Şi chiar dacă constructorii ar fi de acord, stadiul de realizare a lucrărilor la parcare este deocamdată sub 20%, aşa că anul acesta orădenii care au treabă la spital vor fi obligaţi să folosească în continuare ambulanţa, taxiul sau Bolt ori Uber. Ori să rişte să plătească amenzi...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.