URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
12 Octombrie 2016, 07:32

Oradea viitorului: blocuri fără parcări! Lipsa controlului Primăriei asupra constructorilor de locuinţe adânceşte criza locurilor de parcare

Oradea viitorului: blocuri fără parcări!  Lipsa controlului Primăriei asupra constructorilor de locuinţe adânceşte criza locurilor de parcare N-ARE PARCARE! De departe, ai zice că firma ARED şi-a îndeplinit obligaţia de a amenaja cele 132 de locuri de parcare obligatorii pentru cele două blocuri din strada Şt. O. Iosif, dar de fapt în imagine e parkingul magazinului Kaufland, locul unde în curând vor fi nevoiţi să parcheze, de nevoie, şi cumpărătorii apartamentelor. Dezvoltatorul nici n-a catadicsit să înceapă săpăturile la parcarea subterană proiectată între cele două blocuri, la fel cum a lăsat şi blocul din strada Tudor Vladimirescu fără locurile de parcare promise
Oradea viitorului: blocuri fără parcări!  Lipsa controlului Primăriei asupra constructorilor de locuinţe adânceşte criza locurilor de parcare PARCAREA OBLIGATORIE. Nu mai puţin de 13 din cele 25 de apartamente vândute anul trecut în blocul din strada Sovata 3 riscă demolarea. Constructorul ar trebui să se limiteze la 12 apartamente, după numărul de parcări pe care le poate asigura
Oradea viitorului: blocuri fără parcări!  Lipsa controlului Primăriei asupra constructorilor de locuinţe adânceşte criza locurilor de parcare MAI VEDEM. După ce a reuşit să fenteze Primăria cu blocul din strada Tudor Vladimirescu fără să amenajeze câte o parcare pentru fiecare apartament, obligându-şi clienţii să parcheze la Lidl, dezvoltatorul ARED încearcă să scape de obligaţie şi în cazul blocurilor aflate în construcţie lângă Kaufland
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La 79.000 autoturisme, în Oradea există doar 22.000 locuri de parcare. Inevitabil, pentru fiecare loc se bat 4 maşini. Pentru a evita adâncirea crizei, din 2013 Primăria condiţionează construirea locuinţelor de asigurarea unui loc de parcare pentru fiecare apartament.

Degeaba. Dezvoltatorii fac tot posibilul să încalce prevederea, profitând că municipalitatea nu le verifică şantierele sau chiar închide ochii la ilegalităţi.

Apartamentul şi parcarea!

Pentru a evita escaladarea crizei locurilor de parcare, care a adus pe picior de război vecin cu vecin, în 2001, odată cu actualizarea Planului Urbanistic General postcomunist, municipalitatea orădeană a instituit obligativitatea ca 70% dintre apartamentele nou construite să aibă asigurate parcări.

Adriana Lipoveanu, Instituţia Arhitectului Şef"În 2013, Comisia Municipală pentru Urbanism şi Amenajarea Teritoriului a hotărât să autorizeze doar construirea imobilelor care asigură câte un loc de parcare pentru fiecare apartament", spune Adriana Lipoveanu (foto), directorul adjunct al Instituţiei Arhitectului Şef - IAS. Prevederea a fost preluată în noul PUG, aplicabil de luna aceasta, cu precizarea că pentru apartamentele mai mari de 100 mp sunt obligatorii chiar două parcări.

Cu maşina la vecini

Pentru dezvoltatori, parcările sunt o bătaie de cap. Autorizat în 2008, când normativele încă permiteau, blocul turn al milionarului Tibor Tincău din strada Lăpuşului asigură numai o parte din parcări. Anul trecut, IAS a autorizat al doilea bloc, în imediata vecinătate, doar după ce dezvoltatorul a redus regimul de înălţime la 7 etaje, pentru a asigura necesarul de locuri de parcare. Conform proiectului, pentru cele 126 apartamente vor fi amenajate 46 garaje la demisol şi 91 parcări la sol. Cele 11 locuri suplimentare vor putea fi vândute locatarilor din vechiul imobil. Dacă le vor!

Săptămâna trecută, pe site-ul dezvoltatorului erau rezervate doar 18 garaje şi 8 parcări. Cum un loc la sol costă 3.000 euro şi unul la demisol 5.000 euro, oamenii preferă să gareze aiurea decât să dea banii de-o maşină pe-o parcare! Şi uite aşa Primăria s-a faultat singură: asociaţiile de proprietari refuză să atribuie parcări de domiciliu, pentru că inevitabil unii membri rămân fără loc, oamenii garează cum pot, iar oraşul nu primeşte niciun leu...

Cu girul Primăriei

Tot din vina Primăriei au rămas fără parcări şi locatarii complexului ARED din strada Vladimirescu. Abuziv, dar fără să fie sancţionaţi vreodată, inspectorii IAS au eliberat autorizaţia de luare în folosinţă (ALF) a imobilului, în baza căreia dezvoltatorul a putut vinde apartamentele, iar noii proprietari s-au putut intabula înainte ca dezvoltatorul să fi făcut toate parcările.

"Ideea era că dezvoltatorul va amenaja parcările pe cum vinde apartamentele", spune Lipoveanu. Însă nu doar că n-a făcut-o, dar a şi blocat cu barieră accesul la demisol locatarilor care nu au cumpărat parcările de aici. Firma a fost amendată cu "uriaşa" sumă de 1.000 lei şi chemată în instanţă pentru demolarea barierei, dar nu şi pentru amenajarea parcărilor lipsă. "Primăria a eliberat ALF, recunoscând legalitatea construcţiei, aşa că nu văd ce judecător ne-ar da dreptate", spune directorul juridic al Primăriei, Eugenia Borbei.

Parcări de hypermarket

Ca şi cum nu s-ar fi învăţat minte, acum municipalitatea se pregăteşte să repete greşeala. După ce a vândut complexul din Vladimirescu, obligând o parte din cumpărători să-şi lase maşinile în parcarea Lidl, ARED construieşte alte două blocuri fără parcări suficiente în strada Şt. O. Iosif 3, lângă Kaufland. Că doar parcarea supermarketului e mare! Deja ridicate, cele două blocuri, cu câte 132 apartamente fiecare, nu au nici pe departe destule parcări. Dezvoltatorul şi-a asumat prin proiect suplimentarea locurilor de la sol cu un parking subteran între cele două clădiri, de care însă nici vorbă să se apuce!

"I-am somat că vor primi ALF doar dacă intră în legalitate. Construcţia poate fi încă făcută, chiar dacă cu costuri mai mari", spune Lipoveanu, care susţine că, pe lege, trebuie să aştepte finalizarea lucrărilor pentru a verifica respectarea proiectului. "Nu-i putem amenda. Au autorizaţie de construire valabilă şi pot spune că au timp să le facă". Totuşi, e greu de crezut că dezvoltatorul va mai săpa pentru parcările promise. În cel mai bun caz va încerca să le cumpere de la Kaufland sau va promite că le face peste drum, unde a început ridicarea unui alt bloc...

Investitor favorizat

Într-o situaţie similară sunt şi cele două blocuri din strada Kiev, de lângă parcul Salca. În cazul policlinicii NewMedics din vecinătate, administrată de consilierul judeţean Dacian Foncea, apropiat al primarului Ilie Bolojan, municipalitatea nici nu a impus realizarea de locuri de parcare, asumându-şi să facă ea parcări publice, sub pretextul... încurajării concurenţei de pe piaţa medicală.

Pentru cele două blocuri, însă, cu 39 şi respectiv 37 apartamente, acelaşi dezvoltator ar trebui să asigure 76 locuri. În ciuda spaţiului lipsă, Lipoveanu spune că se poate. "Primul bloc, finalizat anul acesta, are 10 locuri de parcare. Firma a primit ALF doar după ce şi-a cumpărat un teren pentru a asigura şi celelalte locuri", zice directoarea, fără să explice de ce Primăria a făcut luarea în folosinţă înainte ca parcările obligatorii să apară efectiv!

E adevărat că investitorul a demolat casa din spatele clinicii în ideea de a face parcări, dar ridică deja al doilea bloc, cu 22 locuri la demisol şi 19 perimetrale, deci mai are nevoie de spaţiu. "Firma s-a obligat să asigure toate parcările. Dacă nu o face, nu va putea vinde apartamentele", spune Lipoveanu.

Fără ieşire!

Lucrurile nu stau, însă, aşa! Cel mai bun exemplu e blocul din strada Sovata 3. Firma Maximum Construct aproape a dublat de la 12 la 25 numărul de apartamente, reducându-le la limita suprafeţei minime legale pentru o locuinţă, încălcând astfel autorizaţia de construire şi obligaţia asigurării locurilor de parcare. Deşi amendat de IAS cu 10.000 lei, dezvoltatorul şi-a notat imobilul în Cartea Funciară, fără ALF, şi l-a vândut pe apartamente. Primăria a contestat în instanţă şi se judecă cu proprietarii pentru anularea intabulării.

Dacă judecătorii vor da dreptate Primăriei, 13 apartamente vor trebui desfiinţate, nimeni nu ştie pe ce criterii, iar proprietarii vor rămâne şi fără bani, şi fără casă. Dacă instanţa le dă dreptate proprietarilor, se naşte un precedent periculos. "Nimeni nu va mai respecta autorizaţia de construire dacă va vedea că se poate intabula fără ALF", avertizează Lucia Iacob, şefa Serviciului Autorizări din cadrul Primăriei.

Şi asta doar pentru că municipalitatea nu verifică pe şantiere - greu de crezut că doar din neglijenţă - respectarea autorizaţiilor de construire pentru a lua măsuri din timp, pornind de la o simplă somaţie la sistarea lucrărilor. Iar mai târziu e prea târziu...


SCUTIREA ANL
"Nu au toţi maşină!"

În ciuda prevederii ce obligă dezvoltatorii să amenajeze locuri de parcare raportat la numărul apartamentelor, au apărut, pe "stilul românesc", şi excepţii. Municipalitatea a autorizat cele două blocuri ANL cu 132 apartamente din Calea Aradului fără destule parcări. Aceeaşi scutire se va acorda blocului pentru medicii rezidenţi din curtea Spitalului Clinic Municipal şi celor două blocuri ANL proiectate în cartierul Ceyrat.

"Este vorba de locuinţe destinate tineretului. Se presupune că, aflaţi la început de drum, nu toţi chiriaşii au maşini", justifică Adriana Lipoveanu abaterea de la regulă. De parcă amânarea problemei pe viitor înseamnă o rezolvare a ei...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
@dana876
sa vezi cum ti-ar veni sa plangi daca ar trebui sa vii cu copilul din parcare de la sala sporturilor pana pe Vladimirescu..iarna, sau pe ploaie si dimineata la 07 sa mergi sa-ti muti masina sa nu iei amenda..de la aia care trebuiau sa se asigure ca ai loc de parcare. Standardele in tara asta le stabileste populatia, prin alegerile si actiunile pe care le intreprind.. Asa ca poate ar trebui sa ne uitam in ograda noastra..sa facem cat putem sa ne fie mai bine..noua si celor de langa noi.
Postat 17 Octombrie 2016, 09:50 de ORADEAN89
of nu stiu ei ce bine le merge de fapt in blocurile alea
Imi vine sa plang cand vin acasa si constat ca din nou nu e apa calda..Cunostintele mele care locuiesc la Ared se plang ca niste nesimtiti ca nu au suficiente locuri de parcare (sa-si parcheze cele 2-3 masini/apartament probabil) insa nu realizeaza cat ii invidiez ca vin acasa intr-un loc civilizat, curat, au ORICAND vor apa calda si caldura, cred ca sunt rupti de realitatea orasului penibil in care traiesc. Iar nu am apa calda. Caldura nici nu sper pana in noiembrie pentru ca dobitocii sapa iar dupa comori langa blocul meu. E oribil. Mi-e frig. Si platesc peste 100 lei pe luna cheltuieli vara sa traiesc in minunea asta de oras art nouveau. Kkt
Postat 13 Octombrie 2016, 21:09 de Dana876
NU JIGNI ALTI COMENTATORI! EI SUNT EI / FOARTE BUNI /, EU SUNT EU
@David: TDS NU A COMENTAT ! De ce? Pentru ca sunt mai puti interesat de problema! Nu conduc din cauza unei mici probleme oculare / nu te bucura, e nesemnificativa dar pentru condus ea exista / dar cred ca totusi trebuia sa scriu!"In numele celorlalti! Da, Traian are dreptate! Inginera Lipoveanu nu poate avea o viziune de arhitect ! Vinovat este cel care nu organizeaza concursul pentr u ocuparea postului de arhitect sef ! Promit sa ma ocup cum trebuie de problema! Is too much, Mister Erdo jan !
Postat 12 Octombrie 2016, 19:35 de TDS
AVIZ DNA
Capeteniile serviciilor din cadrul primariei au senzatia ca sunt vesnici, ca din postura in care se afla nu o sa cada niciodata.. si nu in ultimul rand ne cred pe toti PROSTI si IGNORANTI. Au uitat ca-s trecatori.. si ca deciziile pe care le iau acum afecteaza orasul asta sute de ani poate. Si daca ar fi fost o gresala..nu ar mai fi repetat-o si la Kaufland, insa asta e strategia de dezvoltare a municipiului :D - tragand tepe cetatenilor.
Postat 12 Octombrie 2016, 17:54 de ORADEAN89
@excalibur
Azi proiectezi ,,din cap" o cusca de caine, unul mic! Sunt ,,n" softuri expert care-ti fac mare parte din treaba, doar introduci datele. Blocurile aradenilor, dar nu numai, nu sunt unicate, cel putin ca structura de rezistenta, asa ca nu au pus probleme deosebite. Ca orasul asta e condus de o gasca de incompetenti, se vede cu ochiul liber, doar sa vrei sa vezi. @ORADEAN... Banuiam cum stau treburile in primarie cu avizarile/autorizarile. Numai procurorii nu banuiesc nimic! Ultimul caz este la intersectia Stefan Zweig cu Muntele Gaina, unde intr-o zona cu regim parter si ici-colo, cate un etaj, se re-inalta o magaoaie cu 6 etaje. Spun re-inalta deoarece erau 5 etaje si acum se mai pune unul. Nu stiu daca distinsa director adj. ing. Adriana Lipoveanu a semnat, ca arhitect sef, autorizatia pt. inca un etaj (poate doua, trei!), dar daca a facut-o a incalcat legea! Si toti ceilalti ,,semnatari"! In alte orase parchetarii i-au luat la intrebari pe cei din primarii pt. mult mai putin... Poate se autosesizeaza careva...
Postat 12 Octombrie 2016, 17:45 de pinonel
verificator atestat?
Tocmai asta ne sesizeaza ISU in adresa pe care ne-au trimis-o; Ca documentatia de autorizare a imobilului nu a fost verificata de un verificator atestat si PMO nu a solicitat un aviz/autorizatie de securitate la incendiu investitorului cu toate ca legea ii obliga sa o faca. Toata lumea stia foarte bine ce face.. produceau apartamente pentru fraierii de contribuabili si isi maximizau profiturile. De la COLECTIV incoace..sper ca s-a schimbat ceva, macar in ISU!?
Postat 12 Octombrie 2016, 17:18 de ORADEAN89
DJ Project
Oare nu ar fi sarcina proiectantului sa cunoasca toate normativele si reglementarile in vigoare? Care sunt atit de multe si "bine puse la punct" incit nu are alta sansa decit sa faca slalom printre ele.In plus proiectul este vizat de un "verificator de proiect".Avizat de primarie si alte autoritati.Tara de doctori "copy-paste"
Postat 12 Octombrie 2016, 16:36 de excalibur
AVIZ DNA
Am ramas nu doar fara parcari din pacate ci si cu cladiri neconforme din punct de vedere al sigurantei in exploatare. Adresandu-se asociatiei noastre de locatari(R19-Ared); ISU Crisana ne-a adus la cunostinta ca Primaria Oradea a emis Autorizatia de construire pentru blocurile Ared R18 si R19 de pe T.Vladimirescu nr.89, fara a solicita/obtine un aviz/autorizatie de la ISU Crisana cu toate ca acesta era necesar (abuz in serviciu). Astfel, locatarii din blocul R19 nu au o cale de evacuare sigura in caz de incendiu..ei fiind nevoiti sa se evacueze prin singurul acces la scara; acces aflat la demisolul cladirii.. unde sunt inghesuite autoturismele('parcarile')..adica prin zona cu risc de incendiu cel mai mare.. Cei de la ISU nu s-au sesizat..ci doar ne-au informat.. la fel si Inspectoratul de Stat in Constructii. CE A AVUT DE CASTIGAT INVESTITORUL DE PE URMA GHIDUSIEI? - INVESTITIE MULT MAI MICA CU ACELEASI PROFITURI. CE A AVUT DE CASTIGAT PRIMARIA? SAU CINE DIN PRIMARIE? SPER SA INCEAPA O ANCHETA DNA SI ACOLO!!
Postat 12 Octombrie 2016, 14:38 de ORADEAN89
.
pana acum au comentat TDS si TDS :))) mai ai si alte conturi inregistrate baiatule?
Postat 12 Octombrie 2016, 13:14 de David
@traian Hai, curaj, continua-ti rationamentul!
Eu ma gandesc ca daca in fruntea institutiei arhitectului sef al orasului era un om cu viziunea si pregatirea necesara unui asemenea post prima consecinta ar fi ca n-am fi auzit de birtinez, cel putin ca primar! Corect? CORECT!
Postat 12 Octombrie 2016, 12:09 de pinonel
mai mult nu poti sa astepti...
ma gandesc cum era daca in fruntea institutiei arhitectului sef al orasului era un om cu viziunea si pregatirea necesara unui asemena post. poate am fi avut in toate parcarile supermarketurilor din oradea nu doar betoane si am fi putut parca la umbra printre pomisori si nu in plin soare vara....dar petrnu asta e nevoei de viziune.
Postat 12 Octombrie 2016, 11:35 de Traian
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON