Ilie Bolojan şi Florin Birta au făcut, joi, un anunţ important: judeţul Bihor şi municipiul Oradea vor avea o companie aeriană proprie, care va opera atât în ţară, mai precis spre şi dinspre Capitală, cât şi pe rute europene.
Compania va fi singura de acest fel din România. „Considerăm că putem opera în condiţii de rentabilitate, la preţuri rezonabile, având curse predictibile şi stabile”, a spus Ilie Bolojan.
Spre Bucureşti şi huburi europene
Protocolul de colaborare dintre cele două unități adiministrative arată că scopul companiei este "înfiinţarea şi operarea unor noi curse aeriene interne care să lege Oradea de Capitală, dar şi externe între Oradea şi unul sau mai multre huburi aeriene importante din UE".
Potrivit textului protocolului, pus la dispoziţia jurnaliştilor, CJ Bihor şi Primăria Oradea vor identifica "soluţia optimă de colaborare", şi anume societate pe acţiuni, societate cu răspundere limitată etc.
Această companie urmează să fie înfiinţată în septembrie 2021. Compania va opera cu două aeronave minimum două zboruri pe zi în zilele nelucrătoare, respectiv minimum trei zboruri pe zi în zilele lucrătoare, de pe Aeroportul Oradea spre Otopeni sau Băneasa, începând din martie 2022.
De asemenea, va opera minimum un zbor pe zi în zilele lucrătoare de la Oradea către "unul sau două aeroporturi internaţionale din vestul Europei".
Inclusiv din sponsorizări
Cele două părţi vor să atragă companii locale în finanţarea activităţii companiei aeriene locale, inclusiv prin subscripţii publice, sponsorizări, donaţii etc, şi să identifice soluţiile optime de operare a celor două aeronave: modalitatatea de preluare a aeronavelor (achiziţie, leasing sau închiriere), tipul de aeronave şi capacitatea acestora, precum şi modalitatea efectivă de operare: "operare directă / contractarea serviciilor specifice de la terţi etc.)
Textul protocolului mai prevede că judeţul, prin CJ Bihor, va adopta "măsuri pentru reorganizarea activităţilor Aeroportului din Oradea în vederea susţinerii companiei aeriene nou înfiinţate: internalizarea serviciilor prestate, amenajarea unui hangar, diversificarea activităţilor, facilităţi cargo etc.".
Florin Birta şi Ilie Bolojan au făcut anunţul într-o conferinţă de presă anunţată în aceeaşi zi şi ţinută la Casa Darvas La Roche
Nu vor să rămână la "hazardul pieţei aeronautice"
„De ce e bine să facem această companie aeriană locală? Pe de o parte, suntem un oraş mediu din România, care are în zona de influenţă a aeroportului aproximativ 1 milion de locuitori din Bihor şi limitele judeţelor învecinate. Aţi văzut fluctuaţia zborurilor pe aeroportul Oradea în anii trecuţi. Suntem un judeţ în care operarea pe aeroportul Oradea este la limita de rentabilitate. Rămânerea totală la hazardul pieţei aeronautice în actualele condiţii nu este o soluţie pentru dezvoltarea oraşului Oradea şi a judeţului Bihor. Prin urmare, am decis că este oportun să preluăm modele din alte oraşe şi să înfiinţăm această companie locală”, a spus Ilie Bolojan.
El a precizat că modelul luat în calcul de Oradea este cel pus în practică într-un oraş din Danemarca. "Un model pe care noi l-am identificat ca fezabil este în Danemarca. Asigură conectarea unui oraş mai mic cu Copenhaga", a spus preşedintele CJ Bihor.
Răspunzând unor întrebări ale jurnaliştilor, Birta şi Bolojan au spus că nu mai există alte astfel de companii aeriene locale în România.
Aeronave de până la 75 de locuri
„Vom achiziţiona sau prelua pe baza unei analize din perioada următoare două aeronave de până la 75 de locuri cu care ar urma să operăm curse de pe Aeroportul din Oradea, să avem o frecvenţă mult mai bună spre Bucureşti, să avem un „pod aerian” cu capitala ţării noastre. De asemenea, urmărim o scădere a preţului biletelor, pentru că astăzi biletele sunt la nişte preţuri relativ mari”, a continuat Ilie Bolojan expunerea proiectului.
Preşedintele CJ Bihor a vorbit şi despre felul în care acest operator aerian local va influenţa dezvoltarea zonei. „Pentru a avea un alt nivel de dezvoltare economică, trebuie să fii conectat la hub-urile mari aeriene din vestul Europei. Cu cât investitorii, oamenii de la care putem prelua cunoştinţe, tehnologii, pot ajunge mai repede într-un oraş, cu atât oraşul se dezvolvă mai repede, arată toate datele”, a spus el.
„Scopul acestei companii nu este să intre în competiţie cu companiile low-cost. Ne dorim ca acelea să opereze în continuare. Dorim să se asigure o conectivitate de bază către Capitală şi către unul sau două hub-uri mari europene, în aşa fel încât de oriunde din lumea asta doreşti să ajungi la Oradea, să ştii că zilnic ai un avion care te duce la Oradea dintr-un hub european”, a mai precizat şeful CJ.
Sprijin de la companiile din Oradea
La asigurarea sumelor necesare ineditului proiect ar putea contribui şi societăţile care îşi desfăşoară activitatea în Oradea.
„De ce este bine să facem o companie locală? Din discuţiile pe care le-am purtat cu marile companii din Oradea, există şi un interes din partea lor pentru a contribui (n.r. – financiar) la o mai bună conectivitate a oraşului. Ar fi şi ei beneficiari importanţi. Inginerii, partenerii de afaceri, manangerii de companii ar putea ajunge mult mai repede la Oradea sau să plece din Oradea, nu cum se întâmplă astăzi, când trebuie să meargă de pe alte aeroporturi din vecinătatea noastră. Prin urmare, ne bazăm pe o participare importantă a acestor companii, printr-o formă pe care o vom stabili, la achiziţia acestor aeronave, la donaţii pentru a se asigura fluxurile de zbor constante...”, a spus șeful CJ.
În fine, Ilie Bolojan s-a referit şi la faptul că această companie va asigura conectivitatea aeriană, în condiţiile în care Aeroportul Oradea se "bate" cu concurenţi importanţi pentru a atrage şi menţine operatori aerieni privaţi: „Suntem într-o concurenţă dură regională cu aeroporturi din proximitate: Timişoara, Cluj-Napoca, Debreţin, Budapesta, care au o arie de influenţă şi asupra noastră. Existenţa acestei companii ne garantează că fluctuaţiile pieţei nu vor afecta conectivitatea de bază a aeroportului nostru”.
Oradea Airlines
În conferinţa de joi, Bolojan a menţionat că noua companie s-ar putea numi Fly Oradea sau Oradea Airlines. Deocamdată, nu a fost înregistrată / rezervată o denumire, până când nu vor exista hotărâri de aprobare a protocolului.
Conform legii, protocolul trebuie să fie aprobat prin vot atât de consilierii judeţeni, cât şi de consilierii locali ai Oradiei.
În discursul său, Florin Birta a subliniat câte curse ar urma să opereze compania spre Bucureşti şi spre destinaţii europene, arătându-se optimist în legătură cu succesul operatorului aerian public. „Cred că această companie aeriană pe care în premieră o înfiinţează o asociere între Consiliul Judeţean şi Primărie va fi de un succes real şi îşi va arăta rezultatele în cursul anului viitor”, a spus primarul Oradiei.
Tot el a amintit că, datorită unui ajutor de 800.000 euro, acordat de Primăria Oradea, compania Ryanair a reluat cursele de pe Aeroportul Oradea, spre mai multe destinaţii (Bologna, Milano-Bergamo, Londra-Stansted, Dusseldorf).
UPDATE: Protocol aprobat de CJ Bihor
Protocolul pentru înfiinţarea unei companii aeriene locale a fost aprobat, joi, de Consiliul Judeţean Bihor, prin votul tuturor aleşilor judeţeni prezenţi, indiferent de apartenenţa politică şi fără ca vreunul dintre ei să fi intervenit pentru a cere detalii suplimentare celor prezentate şi în plen, la fel ca la conferinţa de presă, de Ilie Bolojan.
Acelaşi protocol urmează să fie supus votului şi în Consiliul Local Oradea, în următoarea şedinţă.
CITEŞTE ÎNTREG CUPRINSUL PROTOCOLULUI PENTRU NOUA COMPANIE AERIANĂ!
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.